Volkswagen przedstawia nowego T-Crossa, pierwszego małego SUV-a marki. Nowy model łączy wszechstronność przydatną w codziennym użytkowaniu z najnowocześniejszymi rozwiązaniami z dziedziny multimediów i łączności, jest przy tym oszczędny i wyróżnia się stylistyką – dzięki tym cechom ma zdobyć uznanie klientów na trzech kontynentach i wyznaczyć nowe standardy w gronie aut tej klasy.  Światowa premiera w Amsterdamie, Szanghaju i Sao Paulo;
a
T-Cross to kolejny SUV Volkswagena – krótszy, a przez to jeszcze bardziej nadający się do użytku w mieście niż T-Roc i jeszcze bardziej kompaktowy niż Tiguan. Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer marki Volkswagen z okazji premiery w Amsterdamie powiedział: „Tak naprawdę prezentujemy dzisiaj T-Crossa potrójnie – kilka godzin temu pokazaliśmy go w Szanghaju, a wieczorem przedstawimy w Sao Paulo. Pragniemy w ten sposób podkreślić, jak ważny jest T-Cross dla marki Volkswagen jako globalny produkt”.

Nowy T-Cross ma bardzo wiele zalet
Nowy model skonstruowano w oparciu o modułową platformę MQB, która umożliwiła przesunięcie przedniej osi pojazdu daleko w przód. Przy nadwoziu, którego długość wynosi 4,11 m rozstaw osi liczy aż 2,56 m i w stosunku do długości nadwozia jest bardzo duży. To umożliwiło z kolei stworzenie przestronnej kabiny, w której może wygodnie podróżować pięciu pasażerów. Dostosowanie wnętrza do chwilowych potrzeb umożliwia przesuwana kanapa, której położenie można regulować w zakresie 14 cm – raz, żeby zapewnić pasażerom siedzącym z tyłu więcej miejsca na nogi, innym razem, by powiększyć bagażnik. Sam bagażnik ma pojemność od 385 do 455 litrów. Dzięki oparciu tylnej kanapy, które można składać częściowo lub w całości w ciągu kilku chwil powstaje przedział bagażowy o równej podłodze i pojemności 1.281 litrów.

a

T-Cross będzie oferowany z czterema turbodoładowanymi silnikami do wyboru: trzema benzynowymi i jednym dieslem. Dwie trzycylindrowe benzynowe jednostki 1.0 z filtrem cząstek stałych mają moc 70 kW/95 KM i 85 kW/115 KM. Najmocniejszy jest czterocylindrowy silnik 1.5 TSI osiągający 110 kW/150 KM. Ofertę uzupełnia czterocylindrowy diesel 1.6 TDI o mocy 70 kW/95 KM. Wszystkie silniki spełniają najnowszą normę Euro 6d-Temp.

Nowy T-Cross jest seryjnie wyposażany w wiele systemów asystujących, które dotychczas były znane z aut wyższych klas. Między innymi dzięki nim wzrasta bezpieczeństwo, zmniejsza się ryzyko kolizji i zwiększa komfort podróży. W wyposażeniu standardowym T-Crossa znajdują się system Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem, wyposażony w funkcje rozpoznawania pieszych na jezdni oraz hamowania awaryjnego, system Lane Assist utrzymujący samochód na wybranym pasie ruchu, system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, aktywny system ochrony pasażerów, a także Blind Spot Detection ułatwiający zmianę pasa ruchu i powiązany z nim system wspomagający parkowanie. W ramach wyposażenia dodatkowego są dostępne czujnik monitorujący zmęczenie kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system automatycznego parkowania Park Assist.

a

Nowy T-Cross jest też wyposażony w najwyższej klasy systemy multimedialne zapewniające łączność ze światem zewnętrznym. Elementy obsługi oraz indywidualne funkcje na pokładzie auta działają w sposób intuicyjny. Smartfony można ładować bezprzewodowo, a wygodne korzystanie z urządzeń cyfrowych umożliwiają nawet cztery wejścia USB.

Produkcja w Hiszpanii, Ameryce Południowej i w Chinach
Podobnie jak spokrewniony z nowym SUV-em VW Polo, również T-Cross będzie produkowany w hiszpańskiej fabryce Volkswagena w Nawarze. Do 2019 roku Volkswagen zainwestuje w niej miliard euro, by sprostać szybko rosnącemu popytowi na małe SUV-y. Liczba miejsc pracy w fabryce w Nawarze wzrośnie o około 10 procent. Z niezależnych prognoz wynika, że w latach 2017-2027 popyt na małe auta z tzw. segmentu CUV (Crossover Utility Vehicle), do których należy T-Cross podwoi się. W Ameryce Południowej i w Chinach, na dwóch rosnących rynkach, T-Cross będzie produkowany w wersjach dostosowanych do potrzeb tamtejszych klientów.

Ofensywa w dziedzinie SUV-ów
Prezentacja T-Crossa wyznacza kolejny etap wielkiej globalnej ofensywy Volkswagena w dziedzinie aut typu SUV. W 2016 roku zapoczątkował ją Tiguan obecnej generacji, w 2017 roku dołączyły do niego siedmiomiejscowy Tiguan Allspace i kompaktowy T-Roc. Także w 2017 roku zadebiutowały modele Atlas oraz Teramont – każdy w wersji siedmiomiejscowej. Pierwszego zaprojektowano z myślą o rynku USA, drugiego – jako jego chiński odpowiednik.

W 2018 roku Volkswagen of America zaprezentował dwa modele studyjne opracowane na bazie Atlasa – Cross Sport i Tanoak. W Chinach odbyła się premiera nowego Touarega, któremu towarzyszyły dwa SUV-y przeznaczone w przyszłości na tamtejszy rynek – Powerful Family SUV „Tharu” oraz Advanced Midsize SUV „Tayron”.

Co w przyszłości? W 2020 roku na rynku znajdzie się ID. CROZZ, pierwszy SUV Volkswagena z napędem wyłącznie elektrycznym. Oferta marki będzie wtedy sięgała od T-Crossa po elektrycznego ID. CROZZ i stanie się jedną z najbogatszych na świecie – marka niemal w każdym segmencie będzie mogła zaoferować model typu SUV.

* – T-Cross: samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży