Nowa Kia Sorento – mocna, dynamiczna i wszechstronna

Autor: Robert Gołaszewski

Siedmioosobowa Kia Sorento kojarzy się z autem rodzinnym, odpowiednim żeby zabrać dzieci i bagaże w jakieś wyjątkowe miejsce. Znamy definicję planowania. To proces, który polega na świadomym ustaleniu kierunków działania, podejmowaniu decyzji, które są oparte na celach, faktach i przemyślanych ocenach oraz koordynacji działań. Pewnie dlatego, bez chwili zastanowienia ruszyliśmy do Zatoru, konkretnie do Energylanandii.

t

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych w Europie przez markę Kia. Mocną, dynamiczną i wszechstronną czwartą generację flagowego SUV-a marki Kia zaprojektowano z myślą o tym, aby mogła sprostać różnym wyzwaniom. Nowa stylistyka Sorento – z ostrzejszymi liniami, stylowymi detalami i nowymi proporcjami, które optycznie wydłużają nadwozie – sprawia, że samochód prezentuje się dostojniej.

w
 

Nowe Sorento jest pierwszym samochodem skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów marki Kia. Dzięki niej Sorento czwartej generacji dysponuje nie tylko większym nadwoziem, które zapewnia przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale jest również jednym z najbardziej wszechstronnych i przestronnych SUV-ów dostępnych z trzema rzędami siedzeń.

Co więcej, nowa platforma podłogowa umożliwia zastosowanie nowych zelektryfikowanych układów napędowych. Po raz pierwszy w historii Sorento jest oferowane jako hybryda.

Nowe Sorento jest najnowocześniejszym samochodem w historii marki Kia nie tylko za sprawą zaawansowanej łączności ze światem zewnętrznym, ale również dzięki systemom wspomagającym kierowcę i multimedialnym. Dwa intuicyjne pod względem obsługi wyświetlacze oferują zaawansowaną grafikę, nowe funkcje i łączność ze smartfonem.

Sorento od zawsze stanowi podstawę oferty marki Kia na świecie – od czasu premiery w 2002 roku na świecie sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy tego modelu, z tego około 300.000 sztuk w Europie.

Bardziej dostojny i godny pożądania SUV

q

Styliści mieli za zadanie zachować minimalistyczną estetykę wcześniejszych generacji Sorento, jednocześnie czyniąc auto bardziej dostojnym i dodając mu nie tylko więcej elegancji, ale również nieco sportowego charakteru. Nadwozie ma ostre linie i krawędzie i jest zauważalnie bardziej wyrzeźbione niż karoseria poprzednika o bardziej zaokrąglonych krawędziach.

Przód Sorento prezentuje się dumnie z charakterystyczną dla samochodów marki Kia osłoną chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, która jest teraz szersza i optycznie obejmuje nawet reflektory. Wyposażono je w nowe światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED i przypominające swym kształtem zarys tygrysiego oka. Ostre „spojrzenie” Sorento uzupełniają szeroki, prostokątny wlot powietrza w zderzaku oraz kurtyny powietrzne po bokach. Zderzak od dołu jest zabezpieczony przez płytę ochronną, co nadaje SUV-owi solidnego wyglądu. Nowy model ma 1.900 mm szerokości, czyli jest o 10 mm szerszy niż Sorento trzeciej generacji.

Proporcje Sorento sprawiają, że z profilu auto wydaje się dłuższe niż jest w rzeczywistości. Nowy model jest o tylko 10 mm dłuższy niż jego poprzednik i mierzy 4.810 mm długości, ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 35 mm zwiększył się rozstaw osi Sorento, który teraz mierzy 2.815 mm. Nowe Sorento wygląda nie tylko na dłuższe, ale również na niższe niż poprzedni model, mimo że jest od niego o 10 mm wyższe. Optycznie wydłuża je też długa pokrywa silnika, którą uzyskano między innymi przez przesunięcie przedniego słupka o 30 mm dalej od przedniej osi. Krawędź pokrywy silnika płynnie przechodzi na błotniki i dalej w krawędź, która ciągnie się wzdłuż nadwozia aż do tylnych świateł.

Nowe Sorento jest dostępne w Europie z 10 lakierami nadwozia oraz z 17-, 18-, 19- lub – po raz pierwszy w ofercie – nawet 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów do wyboru.

Stylistyka wnętrza

Wnętrze Sorento stanowi skokowy postęp zarówno pod względem jakości wykonania, jak i wzornictwa kabin modeli marki Kia. O ile wnętrze Sorento pierwszej generacji cechowało się przede wszystkim offroadową funkcjonalnością, o tyle kabina nowego Sorento zapewnia również komfort, najwyższej klasy wzornictwo i dostęp do najnowszych technologii.

Kabina nowego SUV-a marki Kia oferuje najwyższą jakość wykonania spośród jej wszystkich dotychczasowych modeli.

Ekskluzywnie wykończone wnętrze cechuje wyrafinowany design nowej generacji, który opiera się na umieszczonych blisko siebie ekranach na desce rozdzielczej. 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Obydwa ekrany wyświetlają informacje wyraźnie i na linii wzroku kierowcy oraz dają wrażenie obcowania z jednym bardzo szerokim wyświetlaczem. Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Bardzo mocny, przyciągający wzrok akcent na konsoli środkowej stanowią pionowe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem, które mają swoją kontynuację na tunelu środkowym.

Kabina nowego Sorento jest wyposażona w oświetlenie Mood Lighting, które emituje delikatne światło spod deski rozdzielczej oraz na panelach drzwi, co nie tylko potęguje poczucie przestronności, ale również daje wrażenie przebywania w domowym salonie. Na półce, u podstawy konsoli środkowej znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfona. Do Sorento czwartej generacji jest oferowany system audio firmy BOSE, który zapewnia ogromną moc i znakomite brzmienie.

Funkcjonalność i wszechstronność

Nowe Sorento zostało skonstruowane na platformie podłogowej trzeciej generacji opracowanej dla SUV-ów średniej wielkości. Nowa platforma pozwala wygospodarować więcej miejsca w kabinie i większy bagażnik. Dzięki niej nowe Sorento jest jednym z najbardziej przestronnych i wszechstronnych samochodów w klasie.

W hybrydowym Sorento akumulator znajduje się pod podłogą kabiny. Dzięki temu duży SUV ma ogromną kabinę dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz jeden z największych w klasie bagażników, który – w zależności od wersji Sorento – liczy 821 litrów pojemności (w modelu siedmioosobowym) lub 910 litrów (w aucie dla 5 osób).

 

 

Układy napędowe

Flagowy SUV marki Kia po raz pierwszy będzie oferowany ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in.

Hybrydowy układ napędowy Sorento składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem benzyny), silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika.

 

Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia świetne osiągi przy bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.

Komfort i prowadzenie

Nowe Sorento prowadzi się pewnie i oferuje jeszcze większy komfort podróżowania niż model poprzedniej generacji. Zasługa w tym nie tylko nowej platformy podłogowej, ale również przekonstruowanego, w pełni niezależnego zawieszenia. Konstruktorom szczególnie zależało na tym, aby maksymalnie ograniczyć wpływ niedoskonałości nawierzchni na ruchy nadwozia oraz zredukować hałas i wibracje podczas pracy zawieszenia, a także poprawić stabilność nadwozia i reakcje na ruchy kierownicą.

Nowy tryb jazdy terenowej – Terrain Mode. z opcjonalnym napędem na cztery koła, sprawia, że ​​Sorento lepiej radzi sobie w błocie oraz na śniegu i w piasku. W każdym z trybów jazdy, wybieranym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, Terrain Mode kontroluje system stabilizacji toru jazdy (ESC), a także podział momentu obrotowego między cztery koła.

Nowoczesna technologia

Dzięki licznym systemom poprawiającym bezpieczeństwo oraz zwiększającym łączność ze światem zewnętrznym i zapewniającym rozrywkę na pokładzie, Sorento jest – jak dotychczas – najnowocześniejszym samochodem marki Kia. Obsługę wszystkich funkcji zaprojektowano tak, aby podróżowanie było bezpieczne i bezstresowe.

W zależności od wersji wyposażenia na desce rozdzielczej znajdują się 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz nowy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Obydwa ekrany zapewniają wysoki kontrast i przejrzystość wyświetlanych informacji. W standardzie jest oferowany system z 8-calowym ekranem dotykowym. Wszystkie urządzenia informacyjno-rozrywkowe umożliwiają bezproblemowe podłączenia smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay™ lub Android Auto™.

Nowe Sorento oferuje również innowacyjny zestaw usług cyfrowych UVO Connect, który za pośrednictwem ekranu dotykowego w samochodzie i smartfona dostarcza kierowcom cennych informacji. Dzięki usłudze Kia Live i za pomocą opcjonalnego 10,25-calowego ekranu dotykowego, system wyświetla aktualne informacje o natężeniu ruchu, prognozę pogody, interesujące miejsca oraz szczegóły dotyczące parkingów (cenę, lokalizację oraz dostępność miejsc). System UVO Connect umożliwia kierowcom również wysyłanie trasy przejazdu opracowanej na smartfonie do samochodu oraz sprawdzanie lokalizacji auta.

System multimedialny umożliwia także jednoczesne sparowanie za pośrednictwem łącza Bluetooth dwóch smartfonów, dzięki czemu z jednego można korzystać do realizacji połączeń telefonicznych, a z drugiego do streamingu muzyki. Sorento jest dostępne również z wyświetlaczem head-up, który wyświetla informacje o jeździe przed przednią szybą w polu widzenia kierowcy. Wyświetlane mogą być ostrzeżenia licznych systemów wspomagających, prędkość jazdy i wskazówki nawigacji.

Kia oferuje do nowego Sorento także 12-głośnikowy, bardzo mocny system audio firmy BOSE, który pasażerom we wszystkich trzech rzędach zapewnia przestrzenny dźwięk. Nowa funkcja „Sound of Nature”, dostępna na wybranych rynkach, umożliwia wybór relaksujących odgłosów natury. System oświetlenia kabiny Ambient Mood Lighting pozwala dostosować wystrój wnętrza do indywidualnych preferencji.

NOWA KIA SORENTO – DANE TECHNICZNE

Nadwozie

5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV z samonośnym nadwoziem wykonanym ze stali i aluminium. Do wyboru wersja z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym współpracującym z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową lub hybrydowa z czterocylindrowym, turbodoładowanym  silnikiem benzynowym współpracującym z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Napęd na przednie lub na cztery koła.

Kia Sorento Hybrid — dane techniczne

 

Silnik i napęd:

Objętość skokowa:

1,6 l turbo

 

Napęd:

benzynowy, hybryda 

 

Moc maksymalna:

180 KM (systemowo 230 KM)

 

Moment maksymalny:

(systemowo 350 Nm)

 

Skrzynia biegów:

6-biegowa, automatyczna

 

Pojemności i masy

Pojemność bagażnika:

187/821/2011 l

 

Pojemność zb. paliwa:

67 l

 

Masa własna:

1847 kg

 

Ładowność:

763 kg

 

Osiągi:

 

 

 

Przyspieszenie 0–100 km/h:

9,0 s

 

Prędkość maksymalna:

193 km/h

 

Zużycie paliwa (miasto):

---

7,5 l/100 km

Zużycie paliwa (trasa):

---

7,5–8,2 l/100 km*

Zużycie paliwa (autostrada):

---

10,5 l/100 km

Zużycie paliwa (mieszane):

6,8–7,5 l/100 km

8,9 l/100 km

Cena:

Model od:

159 900 zł

 

Testowana wersja:

212 900 zł