Autor: Robert Gołaszewski. Wrażenia z jazdy hybrydą trzeciej generacji.
W mieście przejedzie 100 kilometrów na prądzie, a w trasie, pomimo dużej masy, to bardzo oszczędny diesel. Silniki wysokoprężne Mercedesa zawsze były bardzo dopracowane. Połączenie wydajnego napędu hybrydowego i plug-in to kolejne, świetne rozwiązanie inżynierów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Jestem przekonany, że ten wielki SUV, nie spędza snu z powiek nawet ekologom.
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC z hybrydowym napędem plug-in imponuje swoim zasięgiem w trybie elektrycznym. Przy zachowaniu odpowiedniego stylu jazdy, dzięki akumulatorowi o pojemności 31,2 kWh, może przejechać „na prądzie” ponad 100 kilometrów(zgodnie z NEDC). Jego maksymalna prędkość wynosi wówczas 160 km/h. Również najnowocześniejszy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny jest bardzo efektywny.
Moc systemowa układu: 320 KM. Zasięg w trybie elektrycznym: 105 km
Znacznie większy zasięg GLE 350de na tle innych hybryd plug-in toruje drogę do jeszcze bardziej satysfakcjonujących wrażeń z jazdy w trybie elektrycznym. Miejsce na duży akumulator wygospodarowano dzięki specjalnej konstrukcji tylnego pasa i zmodyfikowaniu tylnej osi. W bagażniku nie ma dodatkowego stopnia – wciąż jest on bardzo pojemny i ma objętość do 1915 l. Udział jazdy w trybie elektrycznym zwiększa się nie tylko za sprawą długiego zasięgu, ale i szybkiego „tankowania”. Z tego względu SUV może być ładowany zarówno prądem zmiennym (AC), jak i stałym (DC). Na odpowiednich stacjach ładowania prądem stałym akumulator GLE 350de można „zatankować” w ciągu ok. 20 minut (10-80 % stanu naładowania) lub w ok. 30 minut (10-100 %).
Jako największy członek rodziny modeli EQ Power, GLE 350de w szczególnym stopniu korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Wśród nich – układ odzyskiwania energii o dużym potencjale, możliwym dzięki rekuperacji przy wszystkich czterech kołach. W tym trybie w większości sytuacji na drodze można posługiwać się jedynie pedałem przyspieszenia. Także jako hybryda typu plug-in GLE ma uciąg do 3500 kg. Asystent manewrowania z przyczepą sprawia, że manewry przeprowadzane z przyczepą są łatwe nawet dla niedoświadczonych kierowców – automatycznie kontroluje on kąt skrętu samochodu.
Systemowy moment obrotowy: 700 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 sekundy
Luksusowy SUV z wtyczką wyróżnia się skutecznym wyciszeniem i płynnością jazdy. Cicha, bezwibracyjna jazdy sprawia, że obecnie jest pod tym względem najlepszy w klasie. A jeszcze lepiej wypada w trybie elektrycznym.
Długi rozstaw osi – prawie 3 metry (2995 mm) – przynosi szczególnie korzyści podróżującym z tyłu, zapewniając im dużo miejsca na nogi. I tu nowy GLE oferuje rozwiązanie niedostępne wcześniej w segmencie SUV-ów: w pełni regulowany drugi rząd siedzeń. Również jako hybryda GLE dysponuje w pełni aktywnym napędem na wszystkie koła (moment obrotowy na żądanie). Dzięki temu prowadzi się jeszcze zwinniej i bezpieczniej. Nowy GLE wyznacza także debiut najnowszej generacji systemów wspomagających z rodziny Intelligent Drive. Poziom bezpieczeństwa czynnego wzrósł nie tylko w porównaniu z poprzednikiem – niektóre funkcje, takie jak aktywny tempomat z asystentem jazdy w korku, nie mają sobie równych także poza segmentem SUV-ów.
Trzecia generacja hybrydy plug-in Mercedes-Benz
Więcej mocy, większy zasięg, więcej przyjemności z jazdy. Hybrydowy zespół napędowy GLE, reprezentuje trzecią generację hybryd z gwiazdą. Obecny silnik elektryczny został przeprojektowany na potrzeby hybrydowych napędów plug-in i przekładni 9G-TRONIC – zgodnie z zasadą silnika synchronicznego z magnesami trwałymi w wirniku. Przy okazji zastosowano nową, ulepszoną energoelektronikę, która pozwoliła na znaczne zwiększenie mocy i gęstości momentu obrotowego.
Co się dzieje, kiedy skończy się prąd?
W GLE 350 de - nic złego. Samochód przejdzie w tryb zwykłej hybrydy, a z wielkim SUV-em zostanie oszczędny dwulitrowy silnik spalinowy. Oczywiście spadną wzorowe osiągi auta, ale diesel, nawet przy zerowym naładowaniu akumulatora (silnik elektryczny działa przy ruszaniu) świetnie sobie poradzi i nie dostanie zadyszki.
PODSUMOWANIE
Hybrydy plug-in to żadna nowość, natomiast Mercedes GLE 350de jest zdecydowanie inny. Auto ma dwa razy większą pojemność baterii niż klasyczne hybrydy, a pod maską pracuje oszczędny diesel. Luksusowy SUV powinien być przede wszystkim przestronny i funkcjonalny. GLE wyróżnia się wyjątkowo skutecznym wyciszeniem i płynnością jazdy. Po tygodniu spędzonym z Mercedesem GLE nie mam wątpliwości – to wspaniały, niezwykle komfortowy samochód, bogato wyposażony i ekonomiczny. Spełni oczekiwania wymagającego kierowcy i jego rodziny. Myślę, że to właśnie ten model SUV-a może okazać się bardzo trafionym wyborem.
Dane techniczne w skrócie
|
GLE 350de 4MATIC |
|
Układ i liczba cylindrów |
wysokoprężny/R4 |
|
Pojemność skokowa (ccm) |
1950 |
|
Moc silnika spalinowego (kW/KM przy obr./min) |
143/194 przy 3800 |
|
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego (Nm przy obr./min) |
400 przy 1600-2800 |
|
Moc silnika elektrycznego (kW) |
100 |
|
Moment obrotowy silnika elektr. (Nm) |
440 |
|
Moc systemowa (kW/KM) |
235/320 |
|
Systemowy moment obrotowy (Nm) |
700 |
|
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
6,8 |
|
Prędkość maksymalna (km/h; ogr. elektr.) |
210 |
|
Prędkość maksymalna w trybie elektr. (km/h) |
do 160 |
|
Zużycie paliwa w cykli mieszanym od (l/100 km) |
1,1 |
|
Emisje CO2 w cyklu mieszanym od (g/km) |
29 |
|
Łączna pojemność akumulatora (kWh) |
31,2 |
|
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym (kWh/100 km) |
25,4 |
|
Zasięg w trybie elektrycznym (km; NEDC) |
106 |
|
Zasięg w trybie elektrycznym (km; WLTP) - w cyklu łączonym |
90-99 |
Cena Mercedesa GLE 350 de (2.0 320 KM) - od 360 000 zł.