Oaza motoryzacyjnego spokoju  

Autor: Robert Gołaszewski

Nowy model Volvo jest obecnie jednym z najbardziej pożądanych samochodów rodzinnych w sprzedaży. To zasługa nie tylko elegancji i skandynawskiej klasy, ale też zaletom jakie oferuje uterenowiona wersja Cross Country.

z

Nie ukrywam, że do Volvo mam ogromny sentyment. Od tej marki, dawno temu, zacząłem redakcyjną przygodę z motoryzacją, w towarzystwie Volvo zwiedziłem z synami dużo ciekawym miejsc. To z tą marką wiążą się najprzyjemniejsze wspomnienia… Pewnie nawet bez tych pogodnych wspomnień napisałbym to samo – każdy nowy model to udany debiut.

Samochody typu kombi, nawet te uterenowione, mają ostatnio pod górkę ze względu na stale rosnącą popularność SUV-ów premium. Jednak Volvo Cross Country zawsze był jednym z najlepszych aut w swojej klasie, a to oznacza, że nie musi bać odrobinę wyższych konkurentów.

Podczas gdy nowy V60 to totalna rewolucja w stosunku do poprzedniej generacji, Cross Country niewiele różni się od ,,zwykłej” V60-tki. Podobnie jak sedan S60, V60 Cross Country ma dumną i pewną siebie sylwetkę, a także klasyczne wskazówki stylistyczne Volvo. Najważniejsze cechy to kultowa konstrukcja reflektorów LED „Młot Thora”, nowa kratka oraz wyraziste użycie znaku Volvo z tyłu.

z

Zewnętrzne elementy stylistyczne podkreślają charakter Cross Country, a zwiększona wysokość jazdy i podwozie zoptymalizowane pod kątem komfortu i kontroli w każdych warunkach pogodowych i drogowych dodatkowo zwiększają szczególną pozycję samochodu w portfolio Volvo. W pokonywaniu nieutwardzonych szlaków pomaga tryb jazdy Off-road utrzymujący stały napęd na obie osie. Hill Descent Conrtol pomaga pokonywać strome zjazdy. Nadwozie zaopatrzono w plastikowe osłony błotników i progów. Do tego model Cross Country otrzymał znacznie wyższy profil opon niż w standardowym modelu V60.

Nowy model Volvo V60 Cross Country to wysoki prześwit wynoszący 21 cm, o około 7 cm różni się od ,,zwykłego” V60 i napęd na cztery koła.

 

Wnętrze w którym można wypoczywać

s

Wewnątrz Volvo czerpie wskazówki z czystego skandynawskiego wystroju wnętrza wprowadzonego po raz pierwszy w samochodach serii 90, podnosząc poprzeczkę w tym segmencie dzięki naturalnym materiałom i nowym detalom na desce rozdzielczej. Centralnie umieszczony tablet zawiaduje większością funkcji  wykorzystywaną do obsługi auta. Zastaniemy tu też wysokiej jakości skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami, ciekłokrystaliczne zegary i okno dachowe. Żeby nie być posądzonym o stronniczość, nie rozwodzę się za bardzo na temat wygodnych foteli. Po prostu myślę, że Volvo od dawna ma najbardziej komfortowe fotele w swojej klasie. V60 CC tylko potwierdziło moje zdanie na ten temat. Jak zwykle w przypadku tego producenta, cieszy bardzo wysoki poziom ergonomii.

Pod maską testowanego Cross Country pracuje diesel o oznaczeniu D4. Wyjściowo ma 190 KM

Niesamowite wrażenia z jazdy

Testowany przeze mnie egzemplarz wyposażony był w 2-litrową jednostkę o mocy 190 KM. Pomimo dość dużych gabarytów i masy auta, blisko 1900 kg, auto jest dość zwinne i płynnie przyspiesza. Nie mogę powiedzieć, że jest mistrzem w oszczędzaniu paliwo, bo choć to diesel trudno w mieście zejść poniżej 10 l /100 km, a w trasie zejść poniżej 7 l/100 km. Jak przystało na auto tej klasy, V60 Cross Country zostało wyposażone w napęd na obie osie pojazdu. Zazwyczaj, kiedy prowadzi się auto tych rozmiarów, zdajemy sobie sprawę z tego, że jedziemy dużym autem. Systemy wspomagania w Volvo sprawiają, że skutecznie o tym zapominamy.

Spokojnie z systemami bezpieczeństwa na pokładzie

Szwedzka marka przez lata przyzwyczaił nas do tego, że przykłada szczególną uwagę do bezpieczeństwa i stosowania pionierskich rozwiązań. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, podstawka dla dzieci czy system ochrony przed skutkami zderzeń bocznych to innowacyjne rozwiązania, które są efektem badań opartych o realistyczne sytuacje drogowe. W przypadku Volvo, rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa nosi nazwę – InteliiSafe. W jej skład wchodzą zarówno aktywne systemy takie jak m.in.: monitorowanie martwego pola, utrzymanie pasa ruchu, asystent rozpoznawania znaków, ochrona pieszych i rowerzystów jak też pasywne układy: trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i przede wszystkim mocna konstrukcja, która oprócz części pasażerskiej składa z odpowiednio zaprojektowanych stref zgniotu.

Na pokładzie V60 CC znajdziemy całą gamę systemów bezpieczeństwa, których lista regularnie się wydłuża. 

Działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa nie byłoby możliwe gdyby nie nowoczesne technologie, takie jak zaawansowane kamery, radary czy inne elementy wyposażenia samochodu, których nie było w samochodach sprzed kilkunastu lat.

Na mnie, niezmiennie, największe wrażenie zrobił system BLIS, czyli asystent martwego pola, który nie tylko informuje o pojazdach znajdujących obok naszego samochodu, a których często nie widzimy w lusterku, ale także ostrzega, jeśli w tym czasie chcemy zmienić pas ruchu, co mogłoby doprowadzić do kolizji. Przygotowując ten materiał, wszedłem na stronę Volvocars.com, żeby uzupełnić wiedzę na temat aktualnych systemów bezpieczeństwa. Lista jest długa, a systemy, mechanizmy działania w przyjazny sposób opisane – zachęcam do zapoznania się z nimi.

Podsumowanie

Od momentu wejścia na rynek drugiej generacji XC90 w 2014 roku, Volvo robi jedne z najsolidniej wykonanych i najprzyjemniejszych wnętrz wśród konkurentów. Na końcowy efekt zapracowały też wygodne fotele obszyte delikatną skórą i przytulna kombinacja pastelowych kolorów. Zazdrośni rywale powiedzą – przecież kabina Cross Country niczym nie różni się od V60. Mają rację, ale po co zmieniać coś co się podoba i dobrze sprzedaje?

197 tys. zł to niemała kwota, ale jeśli masz szczęście, że tyle możesz przeznaczyć na tego typu auto to wybór nie powinien być trudny. Tak naprawdę jedynym konkurentem na rynku jest delikatnie uterenowione Audi A4 allroad, którego ceny zaczynają się od 180 tys. Jasne, że to mniej niż musisz zapłacić za Volvo, ale za tę cenę w Audi dostaniesz zupełnie inny napęd i tylko 150KM z manualną skrzynią biegów. Mocniejsza, 190 - konna jednostka z automatem to koszt co najmniej 202 tys. zł.

Volvo V60 Cross Country D4 (2019) - dane techniczne

VOLVO V60 CROSS COUNTRY D4 (2019)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:

R4, turbodoładowane

 

Rodzaj paliwa:

Olej napędowy

 

Rozrząd:

DOHC

 

Objętość skokowa:

1969 cm³

 

Moc maksymalna:

190 KM przy 4250 obr./min

 

Moment maksymalny:

400 Nm przy 1750–2500 obr./min

 

Skrzynia biegów:

8-biegowa

 

Typ napędu:

4×4

 

Hamulce przednie:

Tarcze wentylowane

 

Hamulce tylne:

Tarcze wentylowane

 

Zawieszenie przednie:

Wielowahaczowe

 

Zawieszenie tylne:

kompozytowy resor piórowy

 

Koła, ogumienie przednie:

245/45 R19

 

Koła, ogumienie tylne:

245/45 R19

 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

kombi

 

Liczba drzwi:

5

 

Masa własna:

1865 kg

 

Ładowność:

450 kg

 

Długość:

4784 mm

 

Szerokość:

2040 mm z lusterkami1850 mm bez lusterek

 

Wysokość:

1499 mm

 

Rozstaw osi:

2874 mm

 

Pojemność zbiornika paliwa:

60 l

 

Pojemność bagażnika:

529 l