Ponad połowa Polaków wskazuje „Dzień bez samochodu” jako najbliższą im akcję ekologiczną. Aż 55% procent badanych wzięło w niej udział na przełomie ostatnich kilku lat. To dowód na to, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości silników spalinowych, co nie powinno dziwić w kraju, którego jednym z największych wyzwań środowiskowych jest walka ze smogiem. Czy świadomość wpływa jednak na postawy zakupowe Polaków
w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.

Przyszłość motoryzacji

Osiągnięcie w 2050 roku neutralności węglowej, jeśli chodzi transport, możliwe będzie m.in. dzięki zwiększającej się z roku na rok liczbie samochodów elektrycznych. Bezemisyjna jazda – brak emisji CO2 oraz szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu i węgla czy ograniczenie hałasu to cechy, które charakteryzują samochody elektryczne, nie bez powodu nazywane przyszłością motoryzacji. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku.

Wiedza Polaków na temat samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas pozostawia jednak wiele do życzenia – prawie połowa z nas (49%) nie wie o nich zbyt wiele, a tylko 2% czuje się w tym temacie ekspertem. Nieco większą wiedzę wykazują tutaj mężczyźni. Ponad połowa z nich słyszała lub czytała coś o elektromobilności.

Finansowa bariera

Deklaracje odnośnie do wyboru przyszłego auta (w oderwaniu od możliwości finansowych) wskazują, że chcielibyśmy jeździć samochodami o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. 21% badanych osób zapytanych o możliwość wyboru nowego samochodu wskazało ten z napędem elektrycznym, a 41% wskazało na model hybrydowy.

Są jednak warunki, które musiałyby być spełnione, a jednym z najważniejszych jest wsparcie zakupu ekologicznego auta ze strony państwa. Aż 69% badanych zdecydowałoby się
na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43% respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę, z jaką spotyka się zakup modeli niskoemisyjnych, a są nią kwestie finansowe.

W kontekście kształtowania odpowiednich postaw zakupowych jest jeszcze wiele do zrobienia, a duża część odpowiedzialności spoczywa na państwie. Wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu.

„Ekologiczne postawy Polaków 2020”

Badanie „Ekologiczne postawy Polaków 2020” zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska w ramach projektu edukacyjnego Zielona Ostoja Renault. W ramach akcji na terenie Otwocka powstanie pawilon edukacyjny dostępny dla lokalnej społeczności i nie tylko. Więcej szczegółów na stronie: www.zielonaostoja.renault.pl.

 

O Zielonej Ostoi Renault

Zielona Ostoja Renault, zlokalizowana nieopodal Rezerwatu Świder w Otwocku, powstała z myślą o tych, którzy w obliczu globalnych wyzwań chcą działać lokalnie dla środowiska. Grupa Renault oddała społeczności niezwykłą przestrzeń edukacyjną, w której każdy może rozwinąć swoją świadomość ekologiczną. Celem miejsca jest przekazywanie wiedzy oraz inspirowanie do działania na rzecz środowiska naturalnego. Wspólne warsztaty, poznawanie przyrody i odkrywanie ekologii na nowo dają realną wartość dla planety, jaką jest wiedza i konkretne działanie. Zielona Ostoja Renault to przestrzeń zbudowana wokół idei zrównoważonego rozwoju, wspólnego doświadczania i dialogu. Projekt powstał z inicjatywy Renault Polska. Partnerami akcji są: Miasto Otwock, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz JYSK.

Grupa Renault 

Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2020 roku 2,9 mln samochodów. Grupa działa w 130 krajach, zatrudnia ponad 180 tys. pracowników i posiada 40 zakładów oraz 12 700 punktów sprzedaży na całym świecie.

Dzięki Aliansowi z Nissanem i Mitsubishi Motors oraz dzięki unikatowemu know-how w napędach elektrycznych, a także wzajemnie dopełniającym się pięciu markom (Renault, Dacia, Łada, Alpine i Mobilize), Grupa oferuje klientom zrównoważone i innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności.

Grupa Renault wyznaczyła trzy główne wyzwania związane z ochroną środowiska: walka z globalnym ociepleniem, ochrona zasobów naturalnych, działanie na rzecz zdrowia ludzi i środowiska. Oprócz tego poprzez swoją strategię środowiskową Grupa Renault działa również na rzecz bioróżnorodności. Celem w zakresie ograniczenia globalnego ocieplenia, wskazanym w planie strategicznym „Drive the Future”, jest zmniejszenie śladu węglowego w przeliczeniu na pojazd o 25% w latach 2010-2022. Grupa Renault zobowiązała się również do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2050 roku. Już do 2030 roku planuje obniżyć emisję CO2 o 50% w porównaniu z poziomem z 2010 roku.

Partnerzy projektu:

Miasto Otwock

Otwock, czyli miasto z dobrym klimatem, to urokliwa podwarszawska miejscowość. Miasto kojarzone przede wszystkim z niegdysiejszym mikroklimatem, za sprawą którego został mu nadany status uzdrowiska - w tym czasie w Otwocku powstawały liczne sanatoria, domy letniskowe i wille.
To tu powstał unikalny i charakterystyczny styl architektoniczny "świdermajer" autorstwa Michała Elwiro Andriollego, do dziś kultywowany w wielu miejscach na terenie miasta i okolic. Za najcenniejsze walory przyrodnicze miasta uważa się rozległe obszary sosnowych lasów oraz przepiękną dolinę rzeki Świder, będące częstymi celami wycieczek i różnych form aktywności na świeżym powietrzu. W ramach współpracy przy projekcie Zielona Ostoja Renault, miasto przekazało działkę pod budowę obiektu oraz będzie wspierać inicjatywę w sposób merytoryczny na każdym etapie działania.

JYSK

Międzynarodowa sieć handlowa, wywodząca się z Danii, sprzedającą produkty z kategorii „wszystko dla domu”. W Polsce istnieje od 2000 roku. Firma zarządzana jest w oparciu o skandynawskie korzenie. Odzwierciedla to kulturę firmy i sposób, w jaki prowadzona jest działalność. JYSK podejmuje szereg zobowiązań na rzecz środowiska i wdraża zrównoważone rozwiązania. Ogranicza ślad węglowy, dywersyfikuje produkty pod kątem procesu produkcji przyjaznego środowisku, stale wymienia surowce wykorzystywane w produkcji opakowań. Organizacji zależy również na tym, aby promować i edukować w zakresie odpowiedzialnych i proekologicznych postaw oraz nawyków. W ramach współpracy przy projekcie, JYSK wyposaży wnętrze pawilonu Zielonej Ostoi Renault, oferując meble i akcesoria zgodne z wymaganiami eko.

 

Centrum UNEP/GRID/Warszawa

Centrum UNEP/GRID-Warszawa jest jednym z ośrodków światowej sieci GRID (Global Resource Information Database) utworzonej w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP - United Nations Environment Programme). Centrum propaguje postawę odpowiedzialności
za środowisko w społeczeństwie i w biznesie. Celem działalności jest, aby zasoby środowiska naturalnego były zarządzane w sposób zrównoważony, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym
i krajowym, jak i globalnym. Centrum wesprze projekt w ramach partnerstwa merytorycznego.