Amerykańskie testy zderzeniowe IIHS spędzają sen z powiek niejednemu producentowi samochodów. Wypadające bardzo dobrze w testach Euro NCAP modele, niejednokrotnie zawodziły w amerykańskiej próbie. Pod lupę wzięto nowe Volvo XC60. Wynik? Kolejny szwedzki model uzyskał najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+.

Gdy kilka lat temu amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego zapowiedział przeprowadzenie nowego testu zderzeniowego producenci z branży motoryzacyjnej wstrzymali oddech. Choć mogłoby się wydawać, że samochód o bezpiecznej, sprawdzonej konstrukcji spełni swoje zadanie w każdych warunkach, to jednak rzeczywistość okazała się inna. Zmiana parametrów testu zderzeniowego sprawiła, że kolejne modele cenionych marek samochodów spadały w klasyfikacji bezpieczeństwa, chowając do kieszeni gwiazdki z testu Euro NCAP. Ale nie Volvo. XC60 to kolejny model Volvo, który zdobył najwyższą notę. Jak widać szwedzka marka produkuje samochody bezpieczne, a nie tylko samochody zdające testy.

v

Nowe zasady

Metodologia testów IIHS różni się od tych prowadzonych przez europejski Instytut Euro NCAP. Największą różnicą jest zmiana pozycji uderzenia pojazdu oraz elementu, z którym następuje zderzenie czołowe. W przypadku norm Euro NCAP samochód uderza w nieruchomą, częściowo odkształcalną przeszkodą przy prędkości 64km/h. Obszar zderzenia obejmuje 40% przedniej części pojazdu. W testach IIHS został on zmniejszony do 25%, a przeszkoda jest całkowicie nieodkształcalna, co ma symulować zderzenie np. z betonowym filarem wiaduktu. Rezultatem tych zmian jest kumulowanie energii w mniejszej części karoserii i skierowanie jej strumienia prosto w kierowcę.

Test IIHS oprócz odporności konstrukcji na zderzenia, która zapewnia mechaniczną ochronę pasażerów, ocenia również wyposażenie samochodu w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które pozwalają złagodzić skutki wypadku lub całkowicie go uniknąć.

Ocena odporności na zderzenia wystawiana jest na podstawie sześciu testów, obejmujących testy obrysowe frontalne i boczne oraz badanie odporności na uderzenia i wytrzymałość kolejnych elementów karoserii. Sprawdzane jest także działanie świateł mijania i drogowych, systemów automatycznej zmiany strumienia, a także skuteczność lamp halogenowych, wyładowczych (ksenonowych/HID) oraz LED.

Na wyróżnienie Top Safety Pick+ mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku. Samochód musi otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii, zadowalającą w kategorii zapobiegania przed zderzeniami oraz przejść pozytywnie test reflektorów. Nowe Volvo XC60 spełniło wszystkie te wymagania.

v

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Nowe Volvo XC60 to model naszpikowany zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. System City Safety, który zapobiega czołowym zderzeniom i wykrywa pieszych oraz rowerzystów, Steer Assist, który może przejąć kontrolę nad torem jazdy w sytuacji awaryjnej i pozwoli uniknąć kolizji, system automatycznego hamowania, Pilot Assist, wspomagający jazdę na prostych odcinkach, system monitorowania martwego pola BLIS, zapobieganie zderzeniom z dużymi zwierzętami, czujniki parkowania i kamera 360o – to właśnie rozwiązania, które czynią XC60 jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku.

Wynik testu IIHS nie powinien dziwić. Volvo od zawsze uważane jest za lidera bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej i prekursora nowych rozwiązań w tym obszarze. Na wysokości zadania zarówno w teście Euro NCAP, jak i IIHS stanęły poprzednie modele szwedzkiego producenta, jak S90, V90 czy XC90. Teraz dołączył do nich kolejny: nowe Volvo XC60.