Światowa premiera modelu HR-V e:HEV miała miejsce w lutym w Japonii. Jego europejska wersja zostanie pokazana klientom Starego Kontynentu 22 kwietnia tego roku. HR-V e:HEV będzie wyposażony w najnowszy, oszczędny i dynamiczny układ hybrydowy Hondy, znany już z modeli CR-V e:HEV oraz Jazz e:HEV.
HR-V e:HEV otrzymał czystą, nowoczesną stylistykę oraz niezwykle przestronne, funkcjonalne wnętrze. Dzięki kompaktowemu, zintegrowanemu układowi napędowemu Hondy oraz centralnie umieszczonemu zbiornikowi paliwa, w modelu zachowano wyjątkowo funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats, który daje możliwość elastycznego kształtowania przestrzeni pasażerskiej i bagażowej.
Użytkownicy Hondy HR-V e:HEV będą cieszyli się najnowszymi rozwiązaniami z zakresu łączności, infotainmentu, bezpieczeństwa oraz nowymi funkcjonalnościami, które w znaczny sposób zwiększą radość z codziennej eksploatacji tego nowoczesnego auta.
Opracowany przez Hondę, najnowszy napęd hybrydowy – i-MMD – zastosowany w modelu HR-V e: HEV, jest owocem wieloletniego doświadczenia Hondy w rozwijaniu, produkcji i sprzedaży niskoemisyjnych i zeroemisyjnych układów napędowych, takich jak napędy hybrydowe, hybrydowe typu plug-in, akumulatorowo-elektryczne oraz zasilane ogniwami paliwowymi. Pierwsze samochody Hondy ze zelektryfikowanymi napędami pojawiły się w ofercie firmy już ponad 20 lat temu, a wiele z oferowanych na świecie modeli hybrydowych, zostało również wprowadzonych do Europy.
Honda od dziesięcioleci jest pionierem rozwoju alternatywnych paliw i technologii oszczędzających paliwo. Firma - zrodzona z marzeń swojego założyciela, Soichiro Hondy, dąży do ograniczenia negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko, aby chronić Ziemię dla przyszłych pokoleń. Koncentrując się na technologiach hybrydowych, hybrydowych typu plug-in, elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych, Honda osiągnęła punkt zwrotny już w 2012 roku, przekraczając sprzedaż miliona hybryd na całym świecie, a do końca 2020 roku sprzedała ponad 3, 3 miliona samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy.
Ponad 20 LAT HISTORII samochodów Hondy na paliwa alternatywne i z technologiami oszczędzającymi paliwo
Pierwsze zelektryfikowane modele Hondy
- EV Plus (1997): pierwszy elektryczny samochód Hondy. Oferował on dynamiczne osiągi auta z silnikiem benzynowym oraz wygodę, której oczekiwano od modeli tej marki.
- Insight (1999) –pierwsza Honda z napędem hybrydowym. Zastosowany w tym modelu układ IMA był równoległą konfiguracją, w której główną rolę odgrywał silnik benzynowy, a jednostka elektryczna wspomagała go w razie potrzeby. Masową sprzedaż hybryd umożliwiła jednak druga generacja modelu Insight (2009-2014), ze względu na przystępną cenę.
Technologia wodorowych ogniw paliwowych
Na początku nowego tysiąclecia Honda zaprezentowała światu wynik swoich prac nad pojazdami zasilanymi wodorem. Wprowadzane na rynek od 2000 roku modele na ogniwa paliwowe oferowały coraz to lepsze osiągi, większy zasięg , a także więcej miejsca dla pasażerów dzięki coraz mniejszym rozmiarom stosu ogniw paliwowych. Największą jednak zaletą aut na wodór jest fakt, iż jedynym produktem ubocznym spalania mieszanki paliwowej jest woda, zatem ich eksploatacja nie wywiera negatywnego wpływu na środowisko naturalne. W 2015 roku Honda zaprezentowała model Clarity Fuel Cell, najbardziej zaawansowany na świecie samochód z ogniwami paliwowymi, zapewniający najdłuższy zasięg ze wszystkich pojazdów zasilanych wodorem, wynoszący około 650 km (NEDC).
Intensywny rozwój technologii hybrydowej
Równolegle do prac nad wodorem, Honda cały czas rozwijała swoją technologię hybrydową.
* W 2003 roku Honda Civic Hybrid – jako pierwszy w historii samochód z napędem hybrydowym – uzyskała certyfikat pojazdu o częściowo zerowej emisji – AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero-Emission Vehicle) od Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrznych (CARB).
- Wprowadzone w 2010 roku, stylowe ,sportowe coupe – Honda CR-Z – było pierwszym na świecie samochodem hybrydowym wyposażonym w manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, przy czym kierowca miał do wyboru trzy tryby jazdy – SPORT, ECON i NORMAL.
- Jazz Hybrid, który pojawił się również w 2010 roku, był pierwszym samochodem segmentu B z równoległym układem hybrydowym, który przy niskich prędkościach pozwalał na jazdę jedynie na silniku elektrycznym. Ten niewielki, miejski samochód otrzymał opracowany przez Hondę, kompaktowy, zintegrowany układ napędowy oraz centralnie umieszczony zbiornik paliwa.
- W 2016 roku NSX otrzymał trzysilnikowy układ Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive (SH-AWD) z mocną, 3,5-litrową jednostką benzynową V6 DOHC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i podwójnym turbodoładowaniem. Był to najbardziej wyrafinowany i zaawansowany sportowy układ hybrydowy, po raz pierwszy zastosowany w segmencie masowo produkowanych supersamochodów.
- W 2019 roku Honda wprowadziła na rynek model CR-V Hybrid, który był pierwszym hybrydowym SUV-em Hondy, dostępnym w Europie. Zastosowano w nim zaawansowany system hybrydowy trzeciej generacji – inteligentną technologię Multi Mode Drive (i-MMD). Model występuje w wersji z napędem na jedną oś luba na cztery koła, a począwszy od roku modelowego 2021 oferowany jest tylko i wyłącznie z napędem hybrydowym, a co za tym idzie – z emblematem e:HEV.
Modele e:HEV
Nowoopracowane hybrydowe modele Hondy – e: HEV – zostały skonstruowane tak, aby zapewnić optymalne zużycie paliwa i przyjemne wrażenia z jazdy. System hybrydowy zastosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą, które harmonijnie współpracują ze sobą, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję.
Aby zagwarantować satysfakcjonujące wrażenia z jazdy i wyjątkową wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy:
- Tryb elektryczny: akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego
- Tryb hybrydowy: silnik benzynowy dostarcza energię do silnika elektrycznego (generatora), który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego
- Tryb silnika spalinowego: silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła
Wyjątkowość systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej, gdzie responsywny i dynamiczny napęd zapewnia radość z jazdy, a tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80% czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym.
Podczas jazdy z prędkością autostradową, stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupełniana jest na żądanie, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego w celu szybkiego przyspieszenia.
W przypadku trybu hybrydowego, nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doładowania akumulatora za pośrednictwem generatora.
Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne w celu doładowania akumulatora.
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, Jazz jest wyposażony w nowoopracowaną elektronicznie sterowaną, bezstopniową skrzynię biegów (eCVT) ze stałym przełożeniem, aby stworzyć bezpośrednie połączenie między ruchomymi komponentami. Rezultatem jest poczucie płynnego, liniowego przyspieszenia we wszystkich trybach jazdy.
Zaawansowane rozwiązania zastosowane w najnowszym układzie hybrydowym Hondy zostały przeniesione z toru wyścigowego na drogi. Dzięki wiedzy i doświadczeniu inżynierów Hondy, pracujących przy hybrydowej jednostce bolidów Formuły 1, poprawiono efektywność energetyczną napędów modeli e: HEV.