Nissan Qashqai, dzięki unikatowej i innowacyjnej technologii e-POWER, po raz kolejny dokonuje przełomu w segmencie crossoverów, który został stworzony przez markę w 2007 roku. Nowy Qashqai jest pierwszym europejskim modelem wyposażonym w opracowany przez Nissana układ napędowy e‑POWER. Stanowi on kluczowy element strategii elektryfikacji marki, oferując przy tym bardziej responsywną, cichą i wydajną jazdę.

Qashqai e-POWER – unikatowy, zelektryfikowany, niewymagający ładowania

Na układ e-POWER składa się akumulator dużej mocy uzupełniony trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generującym moc 158 KM. W skład zespołu napędowego wchodzi także generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, rozmiarem i mocą zbliżony do jednostek typowych dla samochodów elektrycznych Nissana. Silnik benzynowy wytwarza energię elektryczną, która może zostać przekazana przez falownik bezpośrednio do akumulatora, silnika elektrycznego lub obu jednocześnie, w zależności od potrzeb.

Jedynym źródłem napędu kół jest silnik elektryczny, co sprawia, że układ reaguje natychmiastowo i płynnie. Tym samym jest to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych układów hybrydowych, w przypadku których kierowcy zmuszeni są akceptować niedogodności pod względem wrażeń z jazdy.

Nowy układ napędowy e-POWER w modelu Qashqai stworzono z myślą o zapewnieniu przyjemnej, cichej i płynnej jazdy, typowej dla samochodów w pełni elektrycznych, lecz bez konieczności ładowania akumulatora.

Zmienny stopień sprężania

Kluczowym elementem wyjątkowego układu napędowego Nissana e-POWER jest trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra o mocy 158 KM i zmiennym stopniu sprężania, stworzony specjalnie dla potrzeb tego rozwiązania. Wykorzystany po raz pierwszy w Infiniti – marce premium Nissana – układ zmiennego stopnia sprężania jest wyjątkowym rozwiązaniem stosowanym w silnikach spalinowych. Umożliwia regulację stopnia sprężania, co zapewnia optymalne osiągi i gwarantuje oszczędności niezależnie od obciążenia silnika. Zanim rozwiązanie zostało użyte po raz pierwszy w Infiniti w 2018 roku, sam silnik został uznany przez Ward’s, amerykańską firmę konsultingową sektora motoryzacji, za jeden z dziesięciu najlepszych na świecie.

Zakres stopnia sprężania wynosi od 8:1 do 14:1 i został osiągnięty dzięki siłownikowi, który zmienia skok tłoka w zależności od zapotrzebowania na moc.

W warunkach niskiego zapotrzebowania na moc, na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością i przy wysokim stanie naładowania akumulatora, stopień sprężania jest wyższy, co sprzyja optymalizacji zużycia paliwa i emisji. W warunkach wysokiego zapotrzebowania na moc (konieczności doładowania akumulatora lub przekazania mocy bezpośrednio do silnika) uruchamiany jest tryb niższego stopnia sprężania, by maksymalnie zwiększyć moc jednostki napędowej. Przejście pomiędzy poszczególnymi stopniami sprężania jest niezauważalne i nie wymaga wykonania żadnej czynności przez kierującego.

Linear Tune

Kluczowym elementem procesu opracowania układu napędowego e-POWER dla modelu Qashqai była konieczność zapewnienia spójnych wrażeń z jazdy – dopasowania tempa pracy silnika benzynowego do prędkości pojazdu. Linear Tune jest efektem współpracy kadry inżynierskiej oddziałów Nissan Technical Centre Europe (NTCE) w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Funkcja steruje pracą silnika benzynowego stopniowo zwiększając prędkość obrotów tak, aby sprostać zapotrzebowaniu na moc w miarę przyspieszania, przy jednoczesnym wyeliminowaniu odczuwanego przez podróżujących efektu niespójności osiągów i dźwięku pracy silnika, co często jest zjawiskiem wywołującym poczucie dyskomfortu. Użytkownicy samochodów opisują nagły wzrost obrotów silnika bez towarzyszącego mu proporcjonalnego przyspieszenia jako frustrujący i „niespójny”. Linear Tune w układzie napędowym e-POWER to antidotum na tego typu niekorzystne wrażenia.

e-Pedal Step

Podobnie jak w modelu LEAF, układ e-POWER w nowym Nissanie Qashqai zapewnia kierującemu nową jakość jazdy dzięki technologii e-Pedal Step. Została ona stworzona z myślą o wyeliminowaniu męczącej konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał gazu podczas przyspieszenia i hamowania w mieście. System e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.

e-Pedal Step wymaga aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Uruchomienie trybu nie ma wpływu na charakterystykę pedału gazu – jego funkcjonowanie nie zmienia się. Po zmniejszeniu nacisku na pedał przyspieszenia system e-Pedal Step zacznie hamować samochód z siłą 0,2 g, która wystarcza, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwolni aż do momentu osiągnięcia prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się całkowicie. Rozwiązanie to zapewnia płynność manewrów parkingowych przy niskiej prędkości. Kierujący szybko przyzwyczajają się do dobierania odpowiedniej siły nacisku na pedał przyspieszenia zapewniającej płynność jazdy, która staje się zarazem bardziej intuicyjna i mniej wymagająca.

Responsywna, wydajna i cicha jazda

Zaletą układu e-POWER jest praca silnika w optymalnym zakresie i przy najlepszym stopniu sprężania, co oznacza wyższą oszczędność paliwa i niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym, a także większy komfort jazdy dzięki cichszej pracy silnika. Dodatkową korzyścią jest niewielki wpływ pojazdów z napędem e‑POWER na zanieczyszczenie powietrza w mieście.

Dzięki w pełni elektrycznemu napędowi kół nie występują opóźnienia w dostarczaniu momentu obrotowego, w przeciwieństwie do tradycyjnego układu hybrydowego, w przypadku którego może następować gwałtowne wejście silnika na obroty w odpowiedzi na wciśnięcie przez kierującego pedału przyspieszenia. Natychmiastowa reakcja układu napędowego e-POWER zapewnia wyjątkowe, ekscytujące wrażenia z jazdy, niezależnie od warunków.

Z myślą o optymalizacji osiągów, w przypadku znacznego przyspieszenia lub wysokiej prędkości jednostka sterująca zasilaniem układu e-POWER może przekazywać moc wytwarzaną przez silnik spalinowy beznynowy bezpośrednio przez falownik do silnika elektrycznego.

Podczas zwalniania i hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwania i wykorzystywana do ładowania akumulatora, aby zwiększyć wydajność układu.

Technologia otwierająca drzwi do elektromobilności, bez konieczności doładowywania akumulatora

Przeprowadzone przez Nissana badania wykazały, że kierowcy europejskich crossoverów spędzają ponad 70% czasu w samochodzie podczas jazdy po mieście i strefach podmiejskich. Wykazano również, że wybierając samochód, klienci często czują się zobligowani do rezygnacji z przyjemności z jazdy na rzecz wyboru pojazdu przyjaznego dla środowiska.

Układ napędowy e-POWER jest odpowiedzią na ten trend i zapewnia optymalną wydajność zużycia paliwa bez konieczności akceptowania kompromisów pod względem przyjemności z jazdy, dzięki połączeniu zaawansowanych technologii produkcji akumulatorów i silników elektrycznych oraz nowatorskiego silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania.

e-POWER to idealne rozwiązanie dla kierowców codziennie pokonujących trasy miejskie lub podmiejskie, którzy chcieliby w przyszłości przejść na w 100% elektryczny napęd, ale nie mają możliwości ładowania akumulatora lub nie są jeszcze gotowi na zmianę samochodu naw pełni elektryczny.

Nissan Qashqai trzeciej generacji jest wierny swoim pierwotnym założeniom – oferuje wyjątkową stylistykę i komfortowe oraz przestronne wnętrze, przy jednoczesnym wykorzystaniu intuicyjnej, wydajnej technologii, zapewniającej przyjemność z jazdy.

„Jesteśmy przekonani, że dzięki wyjątkowej technologii e-POWER Nissana klienci będą zachwyceni wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym bez obaw o ograniczony zasięg. Nasz nowy napęd zapewnia przyjemność prowadzenia, jednocześnie wpisując się w proekologiczne nastawienie klientów do codziennego życia. Podsumowując, Qashqai e‑POWER przemówi do kierowców, którzy nie są jeszcze gotowi na samochód w 100% elektryczny, natomiast reprezentują zrównoważone podejście i chcą cieszyć się przyjemnością z jazdy typową dla samochodów elektrycznych” – dodał Arnaud Charpentier.

Sprzedaż modelu Qashqai e-POWER w Polsce rozpoczęła się w lipcu, a obecnie pierwsze egzemplarze trafiają do salonów Nissana w całej Polsce oraz do klientów. Ceny tej wersji napędowej rozpoczynają się od 176 200 zł (N-Connecta).

Z niecierpliwością czekaliśmy na wprowadzenie napędu e-POWER do gamy Nissana w Polsce po jego niesamowitym sukcesie w Japonii. e-POWER to idealne rozwiązanie dla tych klientów, którzy chcieliby poczuć płynność i dynamikę jazdy jak w samochodzie w pełni elektrycznym, ale nie są jeszcze gotowi, by zdecydować się na auto w 100% elektryczne. Dla Nissana to technologia przełomowa, stanowiąca ważny krok na drodze do bezemisyjnej mobilności. Poza modelem Qashqai będzie również oferowana w nowym Nissanie X-Trail, który jeszcze w tym roku dołączy do naszej oferty” – powiedziała Dorota Pajączkowska, PR Manager Nissan Sales Central & Eastern Europe.

 

 

DANE TECHNICZNE

Moc (silnika elektrycznego)

140 kW (190 KM)

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego

330 Nm

Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego

250 Nm

Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP

120–123 g/km

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP

5,3–5,4 l/100 km

Masa własna

1612–1728 kg*

Cd

0,32

Prędkość maksymalna

170 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,9 s

Długość

4425 mm

Szerokość (bez lusterek bocznych)

1835 mm

Wysokość

1625 mm

Rozstaw osi

2665 mm