Jeżeli którykolwiek minivan może urosnąć do rangi legendy, to Touranowi trzeciej generacji do niej najbliżej. Od 2003 r. sprzedano blisko 2 mln egzemplarzy niemieckiego vana. Czy nowy Volkswagen Touran powtórzy sukces poprzedników?

Przestronność przy kompaktowych wymiarach

Usunięto obraz.Nowy Touran robi wrażenie. Zgodnie z oczekiwaniami przestawienie Tourana na płytę MQB przyniosło oczekiwane efekty. Ma ona wiele zalet dla konstrukcji samochodu oraz dla samej jego koncepcji. Na przykład, umożliwia zmianę proporcji samochodu, który ma teraz znacząco większy rozstaw osi (2791 mm, o 113 mm) czyli wartość mającą duży wpływ na ilość wolnej przestrzeni wewnątrz. Touran, zajmujący w ofercie Volkswagena pozycję pomiędzy Caddy a Sharanem, w swojej najnowszej wersji ma nadwozie o długości 4527 mm, co oznacza wzrost o 130 mm w stosunku do poprzednika.

O ile poprzednia generacja Tourana przypominała klasycznego minivana do przewozu osób to nowy model wygląda naprawdę dobrze. To zasługa nie tylko jego dużych przeszklonych płaszczyzn. Obniżająca się ku tyłowi linia dachu przechodzi harmonijnie w pokrywę bagażnika i podkreśla kompaktowe wymiary nadwozia. Dynamiczna sylwetka auta łączy wszechstronność z niewielkimi wymiarami zewnętrznymi, które zapewniają doskonałą zwrotność. Elegancji dodaje duża tylna szyba i dzielone tylne światła w oryginalnej oprawie.

Diodowe światła jeszcze mocniej podkreślają wysoką jakość i estetykę Tourana. Światło emitowane przez diody jest o wiele bardziej przyjazne dla wzroku niż światło konwencjonalnych żarówek. Dla kierowcy oznacza to mniejsze zmęczenie podczas podróży. Diody są również bardziej trwałe, czyli awaria świateł zdarza się o wiele rzadziej. Jednak największą zaletą reflektorów LED jest fakt, że mimo, iż świecą bardzo jasno, nie oślepiają innych użytkowników ruchu.

Dodatkowo możemy zamówić elektrycznie otwierany bagażnik. Dzięki dostępnemu na życzenie systemowi automatycznego zamykania i uruchamiania silnika z funkcją Easy Open możesz otworzyć największy w swojej klasie bagażnik wykonując po prostu ruch nogą. To wielkie ułatwienie, gdy masz zajęte obie ręce.

Inteligentna koncepcja wnętrza

Za każdym razem, kiedy wsiadam do auta, doceniam jego zalety. Styliści Vokswagena zaprojektowali nowe, bardzo eleganckie wnętrze. To wszechstronne auto rodzinne łączy kompaktowe, sprawdzające się w wielkim mieście wymiary zewnętrzne z inteligentną koncepcją wnętrza, gwarantującą maksimum wygody także podczas długich podróży.

Usunięto obraz.

Siedząc w środku spoglądam na zewnątrz przez panoramiczny, podświetlany dach o powierzchni 1,4 m², który zapewnia więcej przestrzeni i światła.

Touran, w przeciwieństwie do Golfa Sportsvana może być 7-osobowy, a co więcej, w drugim rzędzie nie znajdziemy kanapy, lecz trzy niezależne fotele. To oznacza możliwość zamontowania trzech fotelików dziecięcych obok siebie.

Podróż nowym Touranem sprawia przyjemność także tym, którzy nie siedzą za kierownicą. Najnowocześniejszy system Connectivity z dostępnymi na życzenie funkcjami, jak Volkswagen Media Control, aplikacja Car-Net Connect czy WiFi, umożliwia każdemu pasażerowi aktualizowanie profilu w mediach społecznościowych lub słuchanie ulubionej płyty.

Wrażenia z jazdy – dynamiczny silnik

Do testu dostaliśmy auto z silnikiem 1.4 TSI 150 KM. Zaskoczenia nie było. Auto jest posłuszne kierowcy, doskonale się prowadzi i co ciekawe (pomimo wyższej sylwetki vana) Touran jest mało podatny na boczne podmuchy wiatru. Silnik TSI sprawia przyjemność swoją mocą i niskim zużyciem paliwa. Połączenie mniejszej pojemności skokowej z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbosprężarką pozwoliło na uzyskanie równomiernego przebiegu rozwoju mocy i niezwykłej efektywności.

Pomocnicy w codziennym życiu

Systemy wspomagające w nowym Touranie ułatwiają prowadzenie auta i pozwalają minimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych sytuacji.

  • Side Assist - Nic Cię nie zaskoczy od tyłu.

    Opcjonalny asystent zmiany pasa ruchu "Side Assist" wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na wielopasmowych drogach. System aktywuje się po przekroczeniu prędkości 30 km/h i przy użyciu czujników radarowych obserwuje ruch za nowym Touranem. Jeżeli podczas zamierzonej zmiany pasa ruchu w niewidocznym dla kierowcy obszarze radar zarejestruje inny pojazd lub jeżeli od tyłu będzie zbliżał się szybko inny samochód, system ostrzeże kierowcę diodą sygnalizacyjną w lusterku zewnętrznym. Czujniki systemu odgrywają także ważną rolę przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego. System może rozpoznać pojazdy zbliżające się do określonego obszaru i ostrzec kierowcę akustycznie i nawet w razie konieczności zahamować, aby uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. W przypadku zamówienia "Side Assist Plus", częścią pakietu jest także asystent utrzymania toru jazdy "Lane Assist". W granicach możliwości systemu "Lane Assist" współpracujący z "Side Assist" zainicjuje korygujący skręt kierownicą, jeżeli kierowca będzie chciał zmienić pas ruchu a w krytycznym obszarze znajdować się będzie inny pojazd.

  • ParkPilot - Parkuj jak profesjonalista.

    Przy parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego nie zawsze można dokładnie ocenić odległość. ParkPilot może być prawdziwym wsparciem. W ramach możliwości system poinformuje nas akustycznie i optycznie, ile masz miejsca z przodu i z tyłu na manewrowanie. System współpracuje ze wszystkimi systemami radiowymi i nawigacyjnymi Volkswagena. Od systemu radiowego "Composition Media" można połączyć system ParkPilot z opcjonalną kamerą cofania "Rear View". Na ekranie wyświetlany jest ograniczony obszar za samochodem, leżący w zakresie widoczności kamery. Ułatwia to znacznie precyzyjne parkowanie i zaczepianie przyczepy do haka holowniczego. A jeżeli chcesz, aby ktoś zdjął z Ciebie konieczność manewrowania, wybierz opcjonalny system "Park Assist".

    Asystent parkowania może samodzielnie wprowadzić samochód w luki parkingowe prostopadłe i równoległe do osi drogi i wyjechać z luk równoległych. Kierowca wciska jedynie pedał przyspieszenia i hamulca i zmienia biegi.

  • Front Assis - Bezpieczny dystans.

    Mając odpowiedni dystans do wszystkiego żyje się dużo spokojniej. Automatyczny tempomat ACC pomoże kierowcy zachować odpowiedni dystans podczas jazdy. Czujniki radarowe umieszczone z przodu nadwozia w granicach możliwości systemu monitorują obszar przed Touranem. Jeżeli odległość do jadącego z przodu samochodu jest wystarczająca, system przyspieszy aż do ustawionej prędkości maksymalnej. Jednocześnie system automatycznie dostosuje prędkość, gdy odległość od poprzedzającego samochodu zmniejszy się poniżej określonej wartości. Automatyczny tempomat ACC może być aktywny w zakresie prędkości 30 - 160 km/h i w połączeniu z przekładnią dwusprzęgłową DSG jest w stanie nawet zatrzymać Tourana i po chwili ponownie ruszyć, co jest szczególnie wygodne w przypadku mało płynnego ruchu. Jeżeli czujniki rozpoznają, że dystans do jadącego z przodu pojazdu jest krytyczny, aktywuje się system obserwacji otoczenia "Front Assist". W granicach swoich możliwości pomaga on kierowcy uniknąć najechania na innego uczestnika ruchu lub zminimalizować skutki kolizji. "Front Assist" ostrzega akustycznie i optycznie jednocześnie przygotowując hamulce nowego Tourana do ostrego hamowania. Jeżeli kierowca zahamuje ze zbyt małą siłą, system automatycznie zwiększy ciśnienie w układzie hamulcowym. W przypadku, gdy kierowca wcale nie zareaguje, system zainicjuje samoczynnie częściowe hamowanie.


Podsumowanie

Konstruktorzy z Wolfsburga udowodnili, że decydując się na nowego Tourana nie musimy wybierać między osiągami a ekonomią, przestronnością a ciekawym designem, bezpieczeństwem a przyjemnością z jazdy.

Nowy Volkswagen Touran to nie tylko funkcjonalność, przestronność i zaawansowana technika. To najwyższy komfort jazdy i nowoczesny design. Rozbudowane multimedia i duża ilość systemów wspomagających kierowcę dopełniają całości.


Volkswagen Touran 1.4 TSI 150 KM - dane techniczne

Silnik R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1395 cm3
Moc maksymalna 150 KM/ przy 5000 obr./min
Maks mom. obrotowy 250 Nm/ przy 1500-3500 obr./min
Prędkość maksymalna 209 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,9 sekundy
Skrzynia biegów automatyczna DSG/ 7 biegów
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 58 l
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) 6,5 /4,8 /5,4 l
Poziom emisji CO2 125 g/km
Długość 4527 mm
Szerokość 1829 mm
Wysokość 1659 mm
Rozstaw osi 2791 mm
Masa własna 1403 kg
Ładowność 697 kg
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń 743-1980 l
Opony przód i tył (w testowym modelu) 215/55 R17
Cena testowanego modelu 106 890 zł