Gościnność to nasza narodowa cecha – pomyślałem i ruszyłem nadrobić  zaległości towarzyskie. Po drodze kombinuję dalej. Uprzejmość wymaga danie gospodarzom okazji do bycia gościnnym. Jeśli odnajdą się w roli gospodarza, będą nalegać żebym zjadł specjalnie przygotowany na wizytę obiad, nawet gdy zaproponują żebym przespał się na ich niewygodnym łóżku -  lepiej się zgodzić. Czy to dobry pomysł jechać do znajomych najchętniej kupowanym w Polsce SUV-em segmentu premium?

v

Wrażenia z jady najchętniej kupowanym SUV-em segmentu premium.

Ścieżka do Marek wyjątkowo niezakorkowana więc zdążyłem tylko raz przesłuchać ,,Perfect Symfonicznie” i chyba ze dwa razy ,,Swing Boy” w wykonaniu Juli Pietruchy – a co!? Perfect Symfonicznie… bo system audio w Volvo spodoba się każdemu, kto odróżnia w samochodzie dźwięk wysokiej jakości od montowanego w garażu głośnika Safari. Czasem dobry głośnik to najlepszy umilacz podróży, dlatego Volvo skorzystało z usług brytyjskiej firmy Bowers & Wilkins, tej samej, która stworzyła topowy zestaw audio do BMW serii 7. 

1000 000 sprzedanych 

egzemplarzy w niespełna 9 lat 

v

Stylistyka samochodu

XC60 to auto eleganckie, świetnie pasuje do osoby, która chce się wyróżnić i jednocześnie daje ogromna frajdę z jazdy. Bardzo kusiło mnie żeby w pierwszym zdaniu napisać, że to auto dla osób, które chcą też podkreślić swój status społeczny. Po krótkim zastanowieniu myślę, że dla właścicieli Volvo ważniejsze są rozsądek i pragmatyzm od tego żeby pokazać się za wszelka cenę.

Nowa linia modelowa Volvo, w odróżnieniu od kilku poprzednio zmodernizowanych wersji, to zupełnie nowa konstrukcja. Zaryzykuję stwierdzenie, że wygląd zewnętrzny auta został całkowicie podporządkowany stylistyce znanej z większego modelu XC90. Mniejszy brat prezentuje się bardzo spójnie i prestiżowo. Z przodu wyjątkowego charakteru nadają LED-owe światła w kształcie leżącej litery T, lub jak mówią Szwedzi w kształcie młota Thora – mitycznego boga burzy i piorunów. Znakiem rozpoznawczym Volvo jest grill z dużym znakiem firmowym, w którym ukryty jest radar aktywnego tempomatu, maska płynnie przechodząca od samego przodu aż do dachu auta, z tyłu zaś oryginalnie spasowane lampy. Testowany egzemplarz – bogato wyposażona odmiana R-Design posiadała 20-calowe (seryjnie 19 cali) aluminiowe obręcze. Największe akcesoryjne obręcze imponują rozmiarem 22 cali i w zestawie z niskoprofilową oponą wyglądają wspaniale. Czy takie połączenie, przy naszym stanie dróg, jest praktyczne i nie wpływa negatywnie na komfort jazdy? W końcu nie mamy do czynienia z rasową wyścigówką, tylko z wygodnym i przestronnym SUV-em.

 W

Wnętrze – nowocześnie i przyjemnie

Duże zmiany zobaczymy również w kabinie pasażerskiej, która, porównując do starszych modeli koncernu, wygląda bardzo luksusowo. Auto z Geteborga dwa o swój wizerunek, gwarantuje wysoką jakość materiałów, prawdziwe drewno, aluminium - nie toleruje tanich plastików czy ekoskóry. Do tego dochodzi ten niesamowicie przyjemny zapach wnętrza… Za kierownicą auta, nawet przy moich 188 cm wzrostu, jest dużo miejsca. Komfort to jedno, ale warto pamiętać, że prawidłowa pozycja za kierownicą jest kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy i umożliwia pełną swobodę w obsłudze auta.

Nie sposób zapomnieć o centralnym wyświetlaczu multimedialnym. We wnętrzu nowe XC60 zastosowało, podobnie jak w XC90, system multimedialny Sensus, a to oznacza, że dostajemy pionowy tablet z mnogością różnych funkcji. Początkowo możemy mieć wrażenie, że ilość funkcji do wykorzystania może nas przytłoczyć. Jednak opanowanie intuicyjności systemu informacyjnego nie zajmie nam dużo czasu. Pewnie to błahostka, ale jak na mój gust, obsługa klimatyzacji dotykowo…? Z chęcią zobaczyłbym tu osobne przyciski. Za to system pokładowy zapewnia łączność z siecią, obsługuje popularne aplikacje, potrafi się także komunikować z iPhone'ami i smartfonami pracującymi na Androidzie. D tego dochodzi rewelacyjna usługa On Call, dzięki której możemy monitorować zdalnie dziennik podróży, czy aktualny stan paliwa, a nawet włączyć ogrzewanie lub klimatyzację, by zawczasu przygotować wnętrze przed podróżą. 

Silniki – szybkie i oszczędne

Już w 2015 roku Volvo zrezygnowało z dwóch ostatnich silników kupowanych od innych firm. W ofercie producenta montowane są wyłącznie jednostki napędowe własnej konstrukcji.

To koniec ponad trzydziestoletniej strategii stosowania przez Volvo silników innych producentów. Przez lata pod maską tych szwedzkich aut przewinęły się jednostki napędowe m.in. Volkswagena, Renault, PSA i Forda.

Wszystkie dostępne obecnie wersje silnikowe XC60, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne opierają się na dwulitrowych konstrukcjach. Najmocniejsza opcja, czyli benzynowa T6 z zamontowaną turbiną i kompresorem ma 320 KM i od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,9 s. 

Użyczony do testu model D5 AWD przyspiesza do setki w 7,2 s. To rozsądna wersja – 235 konny diesel jest szybki, a przy tym dużo oszczędniejszy od T6.

Bezpieczeństwo

Samochody szwedzkiej marki od lat słyną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Każdego roku na całym świecie w wypadkach drogowych ginie ponad 1,2 miliona ludzi. Podejście Volvo do bezpieczeństwa na drodze jest skoncentrowane na szczegółowej analizie prawdziwych sytuacji drogowych, które, od 1970 roku, prowadzi Zespół Badania Wypadków Drogowych.  Do tego niedościgłego w rzeczywistości celu, inżynierowie bezpieczeństwa Volvo zbliżają się przez systematyczną pracę, która ma na celu zmniejszenie lub wyeliminowanie potencjalnych wypadków zagrażających życiu.

W 2008 roku szwedzka branża wprowadziła na rynek pierwszy automatyczny system hamowania w sytuacjach awaryjnych City Safety, w modelu XC60. Jak się okazało, w samej Szwecji, pozwoliło to na zredukowanie liczby kolizji o 45%.

Nowe Volvo XC60 wyposażono w trzy podsystemy bezpieczeństwa, które mają towarzyszyć kierowcy przez wspomaganie kierowania w wymagających tego sytuacjach. Do przełomowego systemu City Safety dodano System Steer Assist. Nowy System Oncoming Lane Mitigation ma pomóc w uniknięciu zderzenia czołowego, a Volvo’s Blind Spot Information System (BLIS) wykorzystuje Steer Assist by zmniejszyć ryzyko zderzenia w trakcie zmiany pasa ruchu. Systemy te uczyniły nowe Volvo XC60 najbezpieczniejszym spośród dostępnych na rynku SUV - ów.

Podsumowanie

Moje wrażenia z jazdy nowym Volvo XC60 były jak najbardziej pozytywne. Volvo niczym nie ustępuje rywalom z górnej półki. Minęły czasy kiedy konkurencja mogła spoglądać na Volvo lekko z góry. Bardzo dobra jakość wykonania, komfort podróżowania, znakomite silniki, duża liczba systemów poprawiających bezpieczeństwo – można pisać długo i namiętnie. Pytanie retoryczne - Czy nowy model powtórzy sukces ,,starej” XC60?

Jednak czy to dobry pomysł by wybrać się do znajomych właśnie XC60? Co prawda jadąc do Marek, nie nastawiałem się na ekstremalny relaks, masaże kamieniami wulkanicznymi, saunę, nawet zrezygnowałem z kulinarnych eksperymentów. Ale też nie spodziewałem się, że prawie całe popołudnie spędzę ze znajomymi w aucie ... To nie pierwszy taki dzień z Volvo… Co tu tak będę sam siedział, chyba odwiedzę Dom Volvo i bez specjalnej niechęci zapytam o prowizję : )

 Tekst: Robert Gołaszewski 

DANE TECHNICZNE   Volvo XC60 D5 R-Design AWD

Silnik / Pojemność

diesel / 1969 cm3

Układ / Liczba zaworów

R4 / 16

Moc maksymalna

173 kW (235 KM) / 4000 obr./min

Moment obrotowy

480 Nm / 1750-2250 obr./min

Zawieszenie przód

pneumatyczne

Zawieszenie tył

pneumatyczne

Napęd

4x4

Skrzynia biegów

automat (Geartronic), 8 biegów

Prędkość maksymalna

220 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,2 s

Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany)

8,5 / 5,5 / 6,8 l/100 km

Długość / Szerokość / Wysokość

4688 / 1902 / 1658 mm

Rozstaw osi

2865 mm

Bagażnik w standardzie

505 l

Bagażnik po złożeniu siedzeń

1432 l

Pojemność zbiornika paliwa

71 l

Przybliżony zasięg

1050 km

Cena wersji podstawowej

184 500 zł (D4 AWD, Momentum, manualna skrzynia 6-biegowa)

Cena wersji testowanej

321 920 zł (D5 AWD, R-Design + dodatki,Geartronic) 8 -biegowa