9 maja 1950 roku narodził się SEAT – firma, która zmotoryzowała Hiszpanię i uczyniła samochody osobowe powszechnie dostępnym środkiem transportu na Półwyspie Iberyjskim. W ciągu 70 lat SEAT stał się jednym z najważniejszych graczy na europejskim rynku, wzbogacając motoryzacyjną branżę o niepowtarzalny hiszpański temperament.
SEAT jest jedyną firmą motoryzacyjną, która zarazem projektuje, produkuje i sprzedaje pojazdy w Hiszpanii. Jej działania przekładają się na 1% PKB kraju oraz 80% hiszpańskiego eksportu samochodów. To także krajowy lider inwestycji w badania i rozwój. Jako ważna część globalnej Grupy Volkswagen SEAT opracowuje nowe produkty i rozwiązania z obszaru mobilności, które ułatwiają podróżującym codzienne życie.
W ciągu siedmiu dekad na rynku SEAT odważnie wcielał w życie nowe pomysły. Współcześnie firma z producenta samochodów ewoluowała w prężnie działające przedsiębiorstwo przemysłowe skupione na innowacjach technologicznych – komentuje CEO SEAT-a Carsten Isensee.
Barceloński rodowód
Pierwsza fabryka SEAT-a, zlokalizowana w Zona Franca w Barcelonie, rozpoczęła pracę w 1953 roku. Zakład produkował pięć egzemplarzy modelu SEAT 1400 dziennie. Po 40 latach, w ciągu których z fabryki wyjechały takie kultowe pojazdy, jak SEAT 600 czy SEAT 127, firma zdecydowała się przenieść produkcję do nowoczesnego ośrodka w Martorell pod Barceloną. W zakład zainwestowano 244,5 mld peset (ok. 1,47 mld euro), a pierwszymi modelami, które zjechały z jego taśm, był SEAT Ibiza drugiej generacji oraz premierowy SEAT Cordoba. W 1993 roku fabryka wytwarzała ok. 1500 pojazdów dziennie. Obecnie SEAT dysponuje trzema hiszpańskim centrami produkcyjnymi: w Barcelonie, w El Prat de Llobregat oraz w Martorell, gdzie produkowane są modele Ibiza, Arona i Leon. Codziennie powstaje nawet ok. 2300 aut. Ponadto SEAT korzysta z innych zakładów należących do Grupy Volkswagen – model Ateca wytwarzany jest w Czechach, Tarraco w Niemczech, Alhambra w Portugalii, a Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód SEAT-a – na Słowacji. Od 1953 roku do dziś ze wszystkich linii produkcyjnych zjechało ponad 19 mln pojazdów hiszpańskiej marki.
Globalna perspektywa
Obecnie producent w ciągu 5 minut potrafi wytworzyć tyle samochodów, ile w ciągu jednego dnia w 1953 roku. W latach 50. potencjalni nabywcy musieli czekać na dostarczenie auta aż dwa lata, teraz od zamówienia spersonalizowanego samochodu do dostarczenia potrafi minąć jedynie 21 dni. Od pierwszej sprzedaży eksportowej do Kolumbii w 1965 roku, SEAT stał się jednym z najważniejszych hiszpańskich eksporterów przemysłowych. Obecnie odpowiada za 3% całkowitego krajowego eksportu, a modele SEAT-a docierają m.in. do Nowej Zelandii, Meksyku czy Gujany Francuskiej.
W Polsce marka pojawiła się na początku lat 90-tych i szybko zyskała popularność dzięki modelom Ibiza i Cordoba, występującym często w charakterystycznych żółtych barwach. Pozycja SEAT-a na rynku polskim osłabła na początku nowego tysiąclecia, lecz trend uległ wyraźnemu odwróceniu wraz z zaprezentowaniem trzeciej generacji Leona i włączeniem marki w struktury Volkswagen Group Polska w 2013 roku. Ostatnie lata SEAT-a w Polsce to czas największego rozszerzenia gamy modelowej w swojej historii – na drogach pojawiła się nowa odsłona Ibizy, Ateca, Arona, Tarraco, a w bieżącym roku również czwarta generacja Leona. Polscy kierowcy mogą obecnie korzystać z sieci 23 salonów dealerskich oraz 35 partnerów serwisowych na terenie całego kraju.
Kultowe i bestsellerowe modele
W ciągu 70 lat SEAT wprowadził na rynek łącznie 67 modeli w różnych wersjach i generacjach. Niektóre premiery wyznaczają punkty zwrotne w historii firmy, np. pierwszy model SEAT 1400 z 1953 roku lub legendarny SEAT 600, który został zaprezentowany w 1957 roku i wkrótce stał się w Hiszpanii symbolem wolności i nieograniczonej mobilności. W roku 1984 roku na rynek trafił kultowy SEAT Ibiza, natomiast w 1999 roku do produkcji wszedł SEAT Leon, który okazał się największym bestsellerem producenta. W 2016 roku firma rozszerzyła swoją ofertę o segment SUV-ów, wprowadzając modele Arona, Ateca i Tarraco. W 2019 roku świat poznał SEAT-a Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód marki.
SEAT zobowiązał się tworzyć pojazdy bardziej przyjazne środowisku i przyjął ambitną strategię elektryfikacji, którą konsekwentnie wdraża. W 2020 i 2021 roku do dostępnych już modeli z napędem hybrydowym – najnowszego Leona i Tarraco – dołączą kolejne. Natomiast ofertę całkowicie elektrycznych pojazdów niebawem uzupełni SEAT el-Born.
CUPRA – sportowe osiągi i design przykuwający wzrok
Wersja wyposażenia CUPRA stało się synonimem sportowego charakteru od chwili premiery w 1996 roku SEAT-a Ibizy w wersji CUPRA. W 2018 roku SEAT zaskoczył fanów motoryzacji, ogłaszając narodziny odrębnej marki. CUPRA została stworzona jako odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy poszukują sportowych osiągów, wyjątkowych doświadczeń podczas jazdy oraz cenią wyróżniający się design. Marka pozwoliła producentowi dotrzeć do zupełnie nowego grona klientów. Debiutanckim modelem była Ateca, do którego dwa lata później dołączyło kilka wariantów CUPRY Leona. Producent ogłosił również zaawansowane prace nad dwoma autorskimi modelami marki – CUPRĄ Formentorem oraz całkowicie elektryczną CUPRĄ Tavascanem. Oficjalna prezentacja produkcyjnej wersji Formentora w lutym 2020 roku została połączona z inauguracją siedziby w Martorell – CUPRA Studio.
Nie tylko produkcja samochodów
W ostatnich latach SEAT podjął daleko idące kroki, aby stać się dostawcą nie tylko samochodów osobowych, ale innowacyjnych rozwiązań z obszaru mobilności. Nowe przedsięwzięcia SEAT-a wpisują się w najważniejszy trend przyszłości, jakim jest zrównoważona ekonomia współdzielenia. W 2019 roku producent został liderem rozwoju mikromobilności w Grupie Volkswagen. Powołano specjalną jednostkę biznesową SEAT Urban Mobility, odpowiedzialną za wdrażanie nowych produktów i usług z zakresu mobilności miejskiej. Zaprezentowano już pierwsze efekty jej prac – projekty pierwszego elektrycznego skutera SEAT eScooter oraz elektrycznej hulajnogi SEAT eKickscooter, następcy Kickscooter eXS.
W 2019 roku firma stworzyła SEAT:CODE – centrum rozwoju technologii cyfrowej. Laboratorium kontynuuje cyfrową transformację i dąży do zwiększenia wydajności dzięki digitalizacji procesów produkcyjnych. Ponadto wspiera opracowywanie nowych rozwiązań dotyczących mikromobilności, łączności z siecią i digitalizacji samochodów.
W 2020 roku firma zainauguruje również centrum kulturalne CASA SEAT, zlokalizowane w samym sercu Barcelony. Przestrzeń powstała z okazji 70. rocznicy założenia przedsiębiorstwa i ma stać się miejscem spotkań wizjonerów i twórców oraz organizacji wydarzeń kulturalnych.
Ciągły rozwój i innowacje
W 2019 roku SEAT osiągnął obroty na poziomie 11 157 mld euro – z czego aż 81% stanowił eksport pojazdów i części (9 041 mld euro), co czyni firmę największym eksporterem przemysłowym w Hiszpanii. Tylko w Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 12 435 nowych samochodów spod znaków SEAT-a i CUPRA. Fabryka w Martorell to drugi największy ośrodek produkcji samochodów w całej Europie. W 2019 roku SEAT przeznaczył 1,259 mld euro na inwestycje oraz R&D, z czego 27 mln euro zainwestowano w rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji CO2 w procesie produkcji. Zgodnie z założeniami, Martorell do 2030 roku ma stać się zakładem o zerowym śladzie węglowym.
70 lat SEAT-a w liczbach
- ponad 19 mln – liczba wszystkich pojazdów wyprodukowanych w historii firmy
- 67 – liczba wszystkich powstałych modeli SEAT-a i CUPRY
- 5 – dzienna wydajność produkcji modelu SEAT 1400 w 1953 r.
- ok. 2300 – dzienna wydajność linii produkcyjnych SEAT-a w 2020 r.
- 81% – obecny udział eksportu pojazdów i części w obrotach firmy w 2019 r.
- 12 435 – liczba samochodów marek SEAT i CUPRA zarejestrowanych w Polsce w 2019 r.