Hiszpańska marka przedstawiła więcej szczegółów o modelu Formentor VZ5. Limitowana do 7000 egzemplarzy wersja CUV-a zapewni moc 390 KM i prędkość maksymalną 250 km/godz. Kierowcy oczekujący szczególnie silnych wrażeń z jazdy będą mogli skorzystać m.in. ze specjalnego trybu jazdy Drift. Na 2022 rok CUPRA zapowiada produkcję 999 egzemplarzy modelu w unikalnym kolorze Taiga Grey.

2

Moc wrażeń

Specyfikacja Formentora VZ5, nawiązującego nazwą do hiszpańskiego określenia „Veloz” – szybki, została dostosowana do oczekiwań fanów sportowej jazdy. Konwencjonalny, pięciocylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 l zapewni moc 390 KM przy obrotach między 5700 i 7000 rpm oraz maksymalny moment obrotowy równy 480 Nm od 2250 rpm. W połączeniu z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG samochód rozpędzi się od 0 do 100 km/godz. w 4,2 sekundy.

Modelem Formentor VZ5 chcemy wyznaczyć nowe horyzonty dla marki – mówi Wayne Griffiths, CEO CUPRY i SEAT-a. – Postawiliśmy na ceniony, pięciocylindrowy silnik spalinowy, który zamknęliśmy w samochodzie o ekspresyjnym, drapieżnym designie. Dzięki temu powstał model, który zapewnia pełnię wrażeń z jazdy i z pewnością przyspieszy bicie serca.

Napęd dostosowany do jazdy

Inżynierowie CUPRY przewidzieli w wersji VZ5 szereg rozwiązań, które pozwolą na dostosowanie stylu jazdy do preferencji kierowcy. Jest to możliwe między innymi dzięki zapewnieniu adaptacyjnego podwozia DCC, progresywnego wspomagania kierownicy i napędu na cztery koła. Dodatkowo technologia aktywnego rozkładu momentu obrotowego umożliwi dynamiczną zmianę napędu nie tylko między tylną i przednią oś, ale również między lewymi i prawymi kołami auta. Dzięki temu Formentor VZ5 ma charakteryzować się jeszcze większą przyczepnością i stabilnością jazdy.

Osoby prowadzące nową wersję crossovera CUPRY będą mogły skorzystać z pięciu trybów jazdy – Comfort, Sport, CUPRA, Individual, Offroad oraz Drift. Każde ustawienie będzie mieć wpływ na specyficzne zachowanie się przepustnicy, skrzyni biegów, kierownicy, podwozia, systemu rozkładu momentu obrotowego, elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy, a nawet na ambientowe oświetlenie kabiny.

Wysoki standard jazdy będzie możliwy również dzięki zamontowaniu zawieszenia typu Multilink z tyłu oraz MacPherson z przodu samochodu. Formentor VZ5 został obniżony o 10 mm względem wersji VZ o mocy 310 KM, co ma wpłynąć na jeszcze większą dynamikę na drodze. W razie konieczności nagłego hamowania kierowca skorzysta z sześciotłoczkowych zacisków hamulcowych Akebono (375 mm x 36 mm) zamontowanych na ekskluzywnych 20-calowych kołach CUPRY.

2

Ekscytujący design

Sportowy charakter CUPRY Formentora VZ5 został podkreślony wizualnie m.in. w wytłoczeniach maski, detalach z włókna węglowego oraz dynamicznej linii nadwozia. Specjalnie dla tej wersji przygotowano opcjonalny czarny grill w ramie utrzymanej w nowym kolorze Sport Black Matt. Przedni splitter wykonany z włókna węglowego poza spełnianiem funkcji estetycznej zapewnia również dodatkowe chłodzenie powietrzem silnika. Włókno węglowe zostało także wykorzystane w takich elementach, jak tylny dyfuzor czy poczwórny wydech. Hiszpańska marka zapowiada zarazem, że w 2022 roku powstanie dodatkowa, krótka seria wersji VZ5 utrzymana w wyjątkowym kolorze Taiga Grey. Jej wolumen produkcji ma wynieść jedynie 999 egzemplarzy.

Projektanci wersji VZ5 dołożyli starań, by również wnętrze samochodu oddawało wyjątkowo sportowy charakter modelu. Sportowa kierownica CUPRA, 12-calowy system multimedialny czy nowy model nisko osadzonych, kubełkowych foteli CUP Bucket mają zapewnić intensywne doświadczenia z jazdy. Kolorystyka obicia skórzanych foteli, dostępnych w czerni oraz petrol blue, została specjalnie dobrana, by pasowała do lakieru nadwozia.

Bezpieczeństwo i komfort

Przy projektowaniu Formentora VZ5 jednym z priorytetów dla zespołu inżynierskiego CUPRY było wypracowanie wysokich osiągów przy jednoczesnym ustaleniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Kierowca będzie mógł skorzystać m.in. z komend głosowych, aplikacji CUPRA Connect pozwalającej na zdalny wgląd w dane samochodu czy 12-calowego systemu multimedialnego obsługującego aplikacje Apple CarPlay i Android Auto przez system Wireless Full Link. W czasie podróży nad bezpieczeństwem wszystkich pasażerów będą czuwać najbardziej zaawansowane programy, takie jak Side and Exit Assist, Travel Assist, Lane Assist czy Emergency Assist.

Premiera sprzedażowa modelu jest planowana na IV kwartał 2021 roku.