W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 10 975 nowych samochodów osobowych marki Volvo. To oznacza wzrost o +4,96% wobec sprzedaży odnotowanej w 2018 roku. Jest to siódmy z rzędu rekord sprzedaży naszej marki, który wpisuje się w globalny trend wzrostowy Volvo Cars.
Spoglądając na historyczne statystyki sprzedaży aż trudno uwierzyć, że jeszcze w 2012 roku sprzedaż Volvo w Polsce wynosiła 4639 aut (rejestracje). W 2018 roku nasza marka sprzedała w Polsce po raz pierwszy ponad 10 000 aut, a w 2019 roku zbliżyła się do poziomu 11 000 zarejestrowanych pojazdów. Po raz kolejny bestselerem Volvo w naszym kraju został model XC60, który z wynikiem 4456 rejestracji jest najpopularniejszym modelem segmentu premium w Polsce. Zarówno pierwsza jak i druga generacja modelu utrzymuje ten tytuł od 2008 roku.
Volvo Car Poland realizuje przemyślaną strategię wzrostu. Od 2012 roku nieprzerwanie rośnie nie tylko sprzedaż naszych aut, ale także sprzedaż akcesoriów, części i usług serwisowych. Mamy nowoczesną gamę modeli, sprawnie działającą sieć dealerską i duży portfel zamówień. Spodziewam się, że 2020 rok zakończymy kolejnym rekordem – powiedział Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland, a jednocześnie Head of EMEA Offer&Launch w Volvo Cars.
Trzy najpopularniejsze modele Volvo w Polsce to SUV-y: XC60, XC40 i XC90. Ubiegły rok przyniósł ogromny wzrost udziału sprzedaży silników benzynowych. W 2017 roku wersje benzynowe wybierało 28% polskich klientów Volvo. W 2019 roku udział wersji benzynowych zbliżył się do 50%.
Także światowa sprzedaż Volvo Cars zakończyła się ósmym z rzędu rekordem i wynikiem 705 452. Był to rok absolutnej dominacji SUV-ów, a także wzrostu zainteresowania klientów wersjami benzynowymi i hybrydami. Firma podjęła także kroki, by przygotować się do zmian, jakie czekają całą branżę motoryzacyjną w 2020 roku.
Rok 2019 – ósmy rekord sprzedaży z rzędu
W ubiegłym roku firma Volvo Car Poland po raz ósmy z rzędu odnotowała rekord sprzedaży osiągając poziom 10 975 rejestracji (wzrost o 5% w porównaniu do 2018 roku). Udział Volvo w rynku samochodów osobowych wyniósł 1,98%. Po raz jedenasty najchętniej wybieranym modelem segmentu premium było Volvo XC60 (4456 rejestracji). Ten SUV jest zarówno polskim, jak i światowym bestsellerem naszej marki. Zmiana nastąpiła na miejscu drugim. Model XC40 (1769 rejestracji) wyprzedził największy model w ofercie – XC90 (1274 rejestracje). Tuż za podium znalazło się kombi V60. Ten model, wraz z odmianą V60 Cross Country, znalazł w Polsce 894 nabywców. Tuż za nim uplasował się model V40/V40 Cross Country z wynikiem 820 rejestracji. Był to ostatni rok produkcji tego modelu. Kolejne lokaty zajęły: S90 (632 rejestracje), V90/V90 CC (602 rejestracje) i S60 (528 zarejestrowanych aut). Trzy SUV-y Volvo odpowiadają za ponad 68% sprzedaży Volvo w Polsce. Także na świecie trzy najpopularniejsze modele to SUV-y stojące na podium w tej samej kolejności, co w Polsce. Ciekawą zbieżnością zdarzeń jest fakt, że na świecie Volvo Cars też pobiło rekord sprzedaży dokładnie ósmy raz z rzędu (705 452 auta, +9,8%).
Mniej Diesla, coraz więcej hybryd
Volvo to, według metodologii przyjętej przez Instytut SAMAR, jedna z trzech najpopularniejszych marek samochodów elektrycznych w Polsce. Do tej kategorii zaliczają się zarówno samochody elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in. W ubiegłym roku liczba tych aut w Polsce po raz pierwszy nieznacznie przekroczyła poziom 10 000 (10 232). Wśród 10 najpopularniejszych modeli, na szóstej pozycji znalazł się model XC90 T8, który jest hybrydą ładowaną z gniazdka. W 2019 roku dalej można było obserwować trend spadającego zainteresowania silnikami Diesla. Wprawdzie wersje wysokoprężne stanowiły 52% sprzedaży Volvo w Polsce, ale w 2018 roku było to 60%, a w 2017 roku – aż 72%. Hybrydy typu plug-in wciąż stanowią margines oferty, ale z roku na rok ich pozycja się umacnia. W 2019 roku stanowiły 2,25% sprzedaży (według wydań), awansując z poziomu 1,7% w 2018 roku. W 2017 roku plug-iny wybierało tylko 1% nabywców. W zeszłym roku miał miejsce skokowy wzrost zainteresowania tzw. miękkimi hybrydami. W 2019 roku sprzedano ich aż 1089 sztuk. Licząc z modelami plug-in, Volvo sprzedało w Polsce 1342 hybrydy (wydania). W 2020 roku hybryd w Volvo będzie jeszcze więcej. Firma planuje podwojenie sprzedaży plug-inów w Polsce i dalsze zwiększanie udziału odmian mild-hybrids.
2020 – rok wielkich wyzwań ekologicznych
Od 2020 roku obowiązują nowe limity emisji dwutlenku węgla przez auta osobowe sprzedawane na terenie UE. Każdy sprzedany samochód, także w Polsce, trafia do koszyka określonego producenta. Pod koniec roku każdy producent będzie się rozliczał z osiągniętych poziomów średniej emisji CO2 samochodów osobowych sprzedanych w Państwach Członkowskich. Dla branży motoryzacyjnej jest to ogromne wyzwanie, ponieważ średni poziom emisji ma wynieść 95g CO2/1 km. Każdy producent otrzymał indywidualne kryteria emisji do spełnienia, które uwzględniają m.in. masę produkowanych aut. Ta zmiana sprawiła, że wielu producentów ogranicza ofertę swoich samochodów, podnosi ich ceny lub ogranicza dostępność aut bądź wybranych modeli. Volvo Cars przygotowywało się do tej zmiany od lat. Już w 2015 roku rozpoczęło przestawianie produkcji na silniki czterocylindrowe, a od 2012 roku rozwija technologię hybryd plug-in. To właśnie te odmiany wezmą na siebie ciężar obniżania średniej emisji CO2 aut Volvo w Europie. W pełni elektryczne Volvo trafi do klientów w wybranych krajach europejskich dopiero w ostatnim kwartale bieżącego roku. Znacznie wcześniej, bo już za kilka miesięcy, klienci w Polsce i innych krajach europejskich odbiorą pierwsze egzemplarze Volvo XC40 Recharge T5, czyli hybrydy ładowanej z gniazdka, która na samym prądzie może przejechać ponad 50 km. Jej oszczędny, trzycylindrowy silnik o mocy 180 KM wspierany silnikiem elektrycznym, będzie jednym z najoszczędniejszych aut naszej marki.