TOYOTA GAZOO Racing zakończyła pierwszy tydzień Rajdu Dakar znakomitym wynikiem wszystkich trzech załóg w klasyfikacji generalnej. Pozycję lidera zajmuje Nasser Al-Attiyah, a całe podium należy do kierowców prowadzących wyczynowego Hiluxa T1+. Łącznie w TOP5 na półmetku rajdu znajdują się aż cztery rajdowe wersje popularnego pickupa Toyoty.
Lider zespołu TOYOTA GAZOO Racing i zarazem obrońca zwycięskiego tytułu z zeszłego roku, Katarczyk Nasser Al-Attiyah pilotowany przez Mathieu Baumela, po tygodniu rywalizacji wypracował ponad godzinę przewagi na drugą najlepszą załogą. Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu zajmują Henk Lategan i Brett Cummings, również startujący GR DKR Hiluxem T1+.
„Myślę, że do tej pory wykonaliśmy całkiem dobrą robotę, pomimo kilku ciężkich pojedynków z naszymi konkurentami na początku rajdu. Dotarcie na dzień przerwy z ponad godzinną przewagą było jednym z głównych celów i jestem szczęśliwy, że udało nam się to osiągnąć. Teraz musimy się skupić na nadchodzącym tygodniu, ponieważ teren jest zupełnie inny” – powiedział Al-Attiyah na mecie 8. etapu Rajdu Dakar 2023.
l-Attiyah rozpoczął rajd zgodnie z przemyślaną strategią i dzięki szybkiemu, ale równemu i bezpiecznemu tempu jazdy sukcesywnie piął się w klasyfikacji, by już na 3. etapie objąć prowadzenie. Łącznie Al-Attiyah wygrał dotychczas trzy z ośmiu rozegranych etapów, a na dwóch był drugi. Prowadzona przez niego rajdowa Toyota GR DKR Hilux T1+ sprawuje się bez zarzutu. Celem Katarczyka jest piąte zwycięstwo w klasyfikacji kierowców i trzeci triumf dla TOYOTA GAZOO Racing wśród producentów.
wietnie radzi sobie także drugi najszybszy kierowca zespołu, Henk Lategan, pilotowany przez Bretta Cummingsa. Dla 28-letniego zawodnika jest to zaledwie trzeci start w Rajdzie Dakar. W dwóch poprzednich edycjach kierowca z RPA prezentował świetne tempo jazdy, wygrywając etap już podczas pierwszego startu, jednak brakowało mu doświadczenia w tym najtrudniejszym rajdzie świata, by utrzymać dobry wynik do samej mety. Tym razem Lategan, pomimo kilku trudności nawigacyjnych na trasie, prowadzi GR DKR Hiluxa T1+ jako drugi najlepszy kierowca rajdu.
ajbardziej doświadczony z członków zespołu TOYOTA GAZOO Racing, Giniel de Villiers, pilotowany przez Dennisa Murphiego, po ośmiu etapach i przejechaniu ponad 6 tys. kilometrów zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. De Villiers, 20-krotny uczestnik Rajdu Dakar, musiał wielokrotnie mierzyć się na trasie z przebitymi oponami, co przy limicie tylko dwóch zapasowych opon na auto zmuszało go do mocnego ograniczania tempa. Jednak w drugiej części rajdu jego zwycięzca z 2009 roku zapowiada walkę o dziewiąte podium w karierze.
Po pierwszej części Rajdu Dakar pierwszą trójkę w klasyfikacji kierowców zamyka prowadzący Hiluxa T1+ Brazylijczyk Lucas Moraes, pilotowany przez Timo Gottschalka.
Po przejechaniu połowy zaplanowanych etapów, aż sześć z pierwszych dziesięciu najlepszych załóg stanowią zawodnicy korzystający z Hiluxa T1+. Opracowane przez Toyotę auto po raz kolejny okazało się wyjątkowo skutecznym i niezawodnym samochodem rajdowym.
OYOTA GAZOO Racing wspiera też zespół Team Land Cruiser Toyota Auto Body, który od lat dominuje w kategorii samochodów produkcyjnych. Debiutująca w tym roku rajdowa Toyota Land Cruiser 300 GR SPORT prowadzona przez Ronalda Basso i pilotowana przez Jeana Michela Polato, zmierza po 10. z rzędu zwycięstwo w tej kategorii dla Toyoty.
Po dniu przerwy, w którym kierowcy i piloci mogą odpocząć i zregenerować siły, a mechanicy rozbierają i odbudowują samochody, nastąpi powrót na rajdowe trasy. Zawodników czeka jeszcze sześć etapów o długości ponad 3 tys. kilometrów. Rajd zakończy się 15 stycznia 2023 roku w mieście Ad-Dammam.
Klasyfikacja Rajdu Dakar 2023 po 8. etapie:
1. Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel (Toyota GR DKR Hilux T1+) 31H 02' 58''
2. Henk Lategan / Brett Cummings (Toyota GR DKR Hilux T1+) + 01H 03' 46''
3. Lucas Moraes / Timo Gottschalk (Toyota Hilux Overdrive T1+) + 01H 20' 22''
4. Sebastien Loeb / Fabian Lurquin (Prodrive Hunter T1+) + 01H 52' 06''
5. Giniel de Villiers / Dennis Murphy (Toyota GR DKR Hilux T1+) + 02H 04' 20''
6. Romain Dumas / Max Delfino (Toyota Hilux T1+) + 02H 27' 11''
7. Martin Prokop / Viktor Chytka (Ford Raptor RS Cross Country T1+) + 02H 37' 00''
8. Brian Baragwanath / Leonard Cremer (Century CR6-T T1) + 02H 42' 06''
9. Wei Han / Ma Li (SMG HW2021 T1) + 03H 15' 03''
10. Juan Cruz Yacopini / Daniel Oliveras Carreras (Toyota Hilux Overdrive T1+) + 03H 40' 22''