Czwarta generacja modelu X-Trail stanowi kolejny etap zelektryfikowanej ofensywy produktowej Nissana. Od wprowadzenia na rynek Nissana X-Trail w 2001 roku na całym świecie sprzedano ponad 7 milionów sztuk tego modelu, a tym samym stał się on jednym z najpopularniejszych rodzinnych samochodów na świecie. Od września można w Polsce składać zamówienia na ten model, a pierwsze egzemplarze trafiają właśnie do klientów.

q

Aby stworzyć kolejną odsłonę popularnego SUV-a, Nissan wykorzystał DNA, które sprawdziło się w trzech poprzednich generacjach modelu: muskularny styl połączony z intuicyjnymi technologiami, wszechstronnością oraz zaawansowanym układem napędu na cztery koła. Nowy X-Trail jest dostępny w wersji 5- oraz 7-miejscowej, co umożliwi komfortowe wyjazdy w gronie rodziny i przyjaciół.

Dzięki nowej płycie podłogowej Aliansu, CMF-C, będącej wizytówką zaawansowanej inżynierii, innowacji i technologii, nowy X-Trail po raz kolejny podnosi poprzeczkę w segmencie SUV‑ów. Klienci, którzy kochają przygody, będą zachwyceni dynamicznymi osiągami samochodu oraz jego zawansowanymi rozwiązaniami w zakresie elektryfikacji układu napędowego.

q

Nowoczesna, muskularna sylwetka zapewniająca solidny, ponadczasowy wygląd

Głównym elementem decydującym o atrakcyjności Nissana X-Trail w poprzednich trzech generacjach był jego charakterystyczny styl emanujący wytrzymałością i solidnością, nie będąc jednocześnie agresywnym.

Zarówno nadwozie, jak i wnętrze modelu czwartej generacji odzwierciedlają jego istotę – wszechstronność i ducha przygody. Charakterystyczne elementy designu Nissana, czyli dach sprawiający wrażenie unoszącego się w powietrzu oraz wlot powietrza w kształcie litery V zgrabnie podkreślają linię nadwozia. Przód ozdobiony jest efektownymi, wąskimi reflektorami sprawiającymi wrażenie wtopionych w zderzak. Światła dzienne połączone z kierunkowskazami biegną wzdłuż linii wyznaczonej pokrywą silnika.

Z profilu uwagę zwracają muskularne przednie i tylne nadkola sprawiające, że X-Trail na drodze prezentuje się niezwykle atrakcyjnie. Tylny słupek kształtem przypomina płetwę delfina. Idealnie harmonizuje się z nachodzącymi na boki tylnymi światłami, które zostały podzielone, dzięki czemu udało się uzyskać szerszy otwór bagażnika.

Tylną część samochodu wyróżniają wyraźne, poziome linie biegnące tuż nad oraz pod miejscem na tablicę rejestracyjną. Z kolei pod zderzakiem widoczna jest osłona podwozia, podkreślająca charakter modelu.

Do kluczowych elementów wpływających na aerodynamikę należą aktywna przesłona wlotu powietrza do komory silnika, specjalny kształt przedniego słupka, osłony podwozia sterujące przepływem powietrza pod samochodem oraz wloty powietrza z przodu, które precyzyjnie kierują strumień powietrza na boki pojazdu.

Klienci cenią sobie w samochodach możliwości personalizacji, dlatego nowy X-Trail jest dostępny w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.

q

Napęd e-POWER

Nowy X-Trail jest drugim europejskim modelem Nissana, który został wyposażony w innowacyjny układ napędowy e‑POWER. To unikatowe rozwiązanie w zakresie elektryfikacji oferowane jest tylko przez Nissana. Napęd e-POWER pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy samochodem z napędem elektrycznym bez konieczności doładowywania akumulatora.

W skład układu e-POWER w nowym modelu X-Trail wchodzi zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW, wysokowydajny akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, generator prądu oraz falownik. Ten unikatowy napęd powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Moc układu napędowego wynosi do 150 kW (204 KM).

Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.

Podczas ruszania samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym kierujący nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych układów hybrydowych. Natychmiastowa reakcja zapewnia ekscytujące odczucia wysokiego momentu obrotowego i gwarantuje dynamiczne przyspieszenie przy różnych prędkościach, co nie tylko ułatwia wyprzedzanie i włączanie się do ruchu na autostradzie, ale także daje kierowcy poczucie większej pewności.

Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER do modelu X-Trail była konieczność zapewnienia „naturalnych” doznań z jazdy – dopasowania prędkości obrotowej silnika spalinowego do prędkości samochodu. Funkcja „linear tune” steruje pracą silnika benzynowego w taki sposób, by zapewnić odpowiednią prędkość obrotową zgodną z prędkością na drodze, aby uniknąć efektu „niespójności osiągów”, który często występuje w tradycyjnych samochodach hybrydowych podczas nagłego przyspieszenia. Drugą zaletą tego rozwiązania jest to, że silnik pracuje jedynie w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne, co oznacza, że są one relatywnie niższe w warunkach miejskich i podmiejskich.

Oprócz tych korzyści, układ e-POWER gwarantuje cichą jazdę. Przykładowo, przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest średnio o 8 dB cichszy w porównaniu do konkurencyjnych modeli.

q

e-4ORCE

e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana. System zapewnia doskonałą trakcję i pewne przyspieszenie we wszystkich warunkach, dzięki najbardziej zaawansowanej technologii kontroli napędu na cztery koła Nissana. Litera „e” w e-4ORCE oznacza, że układ został zaprojektowany specjalnie do współpracy ze zelektryfikowanymi napędami Nissana. Dlatego oferowany będzie również w 100% elektrycznym Nissanie ARIYA.

Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła. Dodatkowo, ciągła redystrybucja momentu obrotowego i niemal idealne rozłożenie masy pojazdu przyczyniają się do pewniejszego prowadzenia i większego komfortu jazdy, a także pozwalają na dynamiczne, a jednocześnie płynne prowadzenie samochodu.

Dzięki niemal natychmiastowemu przekazywaniu mocy na koła, w zależności od aktualnie panujących warunków, kierowca i pasażerowie nie mają świadomości, że system aktywnie poprawia trakcję i kontrolę. System pracuje nawet w pozornie łagodnych warunkach.

Dzięki e-4ORCE kierowca może przyspieszać z dużą dozą pewności, wiedząc, że na koła niemal natychmiastowo przekazywana jest odpowiednia wielkość siły napędowej.

e-4ORCE precyzyjnie kontroluje zadany kierunek poruszania się na niemal każdej nawierzchni, nie wymagając od kierującego zmiany stylu jazdy czy interwencji. Podczas pokonywania zakrętów na ośnieżonych drogach samochód wiernie trzyma się założonego toru jazdy dzięki wyjątkowej precyzji silnika elektrycznego, właściwemu rozłożeniu siły napędowej i odpowiedniej kontroli działania hamulców. Prowadzenie staje się o wiele przyjemniejsze – kierujący czuje się pewnie niezależnie od rodzaju nawierzchni czy sytuacji na drodze.

Inżynierowie dopracowali system precyzyjnego sterowania układem e-4ORCE oraz oba silniki elektryczne tak, aby zapewnić bezprecedensowy komfort. Efekty „nurkowania” i kołysania samochodu zostały zniwelowane przez dodanie hamowania regeneracyjnego tylnym silnikiem.

Oprócz optymalizacji rozłożenia siły napędowej pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi, system inicjuje hamowanie oddzielnie każdym z czterech kół, aby zmaksymalizować efektywność pokonywania zakrętów. Zapewnia to utrzymanie kierunku jazdy zgodnego z zamierzeniem kierującego i wymaga jedynie minimalnych ruchów kierownicą.

e-Pedal Step

Biorąc pod uwagę, że zwykle około 70% czasu jazdy odbywa się w obszarach miejskich i podmiejskich, Nissan opracował zupełnie nowe rozwiązanie umożliwiające prowadzenie samochodu z użyciem jednego pedału – technologię e-Pedal Step. Została ona stworzona z myślą o wyeliminowaniu konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas jazdy po mieście. System e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.

e-Pedal Step wymaga aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Uruchomienie trybu nie ma wpływu na charakterystykę pedału gazu – jego działanie nie zmienia się. Po zmniejszeniu nacisku na pedał przyspieszenia system e-Pedal Step zaczyna hamować z opóźnieniem do 0,2 g, które wystarcza, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwalnia aż do osiągnięcia prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się całkowicie. Rozwiązanie to zapewnia płynność manewrów parkingowych przy niskiej prędkości. Kierowcy szybko przyzwyczajają się do dobierania odpowiedniej siły nacisku na pedał przyspieszenia, dzięki czemu jazda staje się płynna, bardziej intuicyjna i przyjemniejsza.

Układ miękkiej hybrydy

Klienci najczęściej wybierają Nissana X-Trail w odmianie z napędem e-POWER, ale samochód jest również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane są w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany jest wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic. Podczas spokojnej jazdy, przy częściowym obciążeniu, silnik ten przechodzi na wysoki stopień sprężania, aby zoptymalizować zużycie paliwa. W sytuacji, gdy wystąpi zapotrzebowanie na bardziej dynamiczną i szybszą jazdę, stopień sprężania zmniejszy się.

Układ napędowy wyposażony został również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy. System ten zapewnia dostarczenie dodatkowej siły napędowej, dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”, co zmniejsza zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2.

Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu po wyłączeniu silnika, np. podczas oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu. Co więcej, podczas przyspieszania można uzyskać dodatkowy moment obrotowy o wartości do 6 Nm.

2

Luksusowe wnętrze

Kabina Nissana X-Trail wyznacza nowe standardy w zakresie stylistyki i parametrów użytkowych.

Zaawansowane technologie Nissan Intelligent Mobility dostępne są na wyciągnięcie ręki kierującego, a wszystkiemu przyświeca naczelna zasada priorytetu komfortu i jakości. Materiały klasy premium, inteligentne funkcje i przemyślane detale wzbogacają wnętrze pojazdu, które cechuje się najwyższej klasy wzornictwem i praktycznością.

Wiele uwagi poświęcono także ergonomii dźwigni zmiany biegów oraz przycisków, które są miłe w dotyku i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Badania wśród klientów jasno pokazały, że chcą oni, by podstawowe funkcje pojazdu były łatwe w użytkowaniu. Dlatego też X-Trail wyposażony został w proste i intuicyjne sterowanie systemem klimatyzacji, a także przyciski odpowiadające za najważniejsze funkcje na ekranie – system audio czy nawigację.

W górnej części konsoli środkowej znajduje się dźwignia zmiany biegów (e-shifter), selektor trybu jazdy oraz dwa uchwyty na kubki, a także bezprzewodowa ładowarka do smartfonów o mocy 15 W. Pośrodku znajduje się również podłokietnik dla osób na przednich fotelach. Pod pokrywą podłokietnika umiejscowiono pojemny schowek na drobiazgi. Dzięki otwieraniu na boki do schowka łatwy dostęp mają również pasażerowie tylnych siedzeń, co nie byłoby możliwe w przypadku klasycznej pokrywy.

Pod podłokietnikiem, na dolnym poziomie konsoli, możemy umieścić takie przedmioty, jak torebkę czy tablet. Pozwala to łatwiej przewozić mniejsze rzeczy i optymalnie wykorzystać przestrzeń, bo przecież w rodzinnym samochodzie nigdy nie ma dość miejsca.

Atmosferę spokoju i relaksu w całej kabinie tworzy też nowe białe oświetlenie, którego jednorodność zapewnia wrażenie harmonii i prestiżu.

2

Praktyczny i wszechstronny

Aby ułatwić pakowanie bagaży, instalowanie fotelika dziecięcego czy wsiadanie do samochodu, dostęp do drugiego rzędu siedzeń jest teraz jeszcze lepszy dzięki tylnym drzwiom, które otwierają się pod kątem niemal 90 stopni.

Oparcia drugiego rzędu siedzeń dzielą się w układzie 40:20:40, a na środku kanapy znajduje się specjalny otwór umożliwiający przewożenie długich przedmiotów, takich jak narty, bez konieczności składania siedzeń. Kanapę można również łatwo przesunąć do przodu (w proporcjach 60:40), aby zwiększyć pojemność bagażnika oraz poprawić dostęp do trzeciego rzędu siedzeń w wersji 7-miejscowej.

Zadbano także o pasażerów drugiego rzędu siedzeń – mają oni możliwość indywidualnego sterowania układem klimatyzacji, co przekłada się na komfort podróżowania. Kluczowym elementem, który pozwala na harmonijny przebieg rodzinnej podróży, jest zapewnienie zasilania urządzeń elektronicznych pasażerów. Osoby siedzące w drugim rzędzie mogą skorzystać z gniazd ładowania USB typu A i USB typu C. Rodzice młodszych dzieci docenią zasłony przeciwsłoneczne zintegrowane z tylnymi drzwiami, które zaciąga się w prosty sposób jedną ręką.

Dzięki płycie podłogowej CMF-C Aliansu, pozwalającej na efektywne ułożenie komponentów, nowy X-Trail jest dostępny z trzecim rzędem siedzeń dla dwóch pasażerów. Pojedyncze siedzenia, które bezproblemowo da się schować w podłodze, zostały zaprojektowane w taki sposób, by mogli na nich siedzieć pasażerowie o wzroście do 160 cm. Dzięki temu samochód plasuje się wśród najbardziej wygodnych w swoim segmencie. Przestrzeń została zoptymalizowana tak, aby pasażerowie trzeciego rzędu spokojnie mogli włożyć stopy pod siedzenia w drugim rzędzie.

Gdy dwa tylne siedzenia nie są użytkowane, łączna przestrzeń ładunkowa wynosi do 585 litrów, co plasuje model X‑Trail wśród liderów w tej kategorii pojazdów.

Bagażnik zwiększono o 20 litrów w porównaniu z modelem poprzedniej generacji, dzięki największej w tej klasie długości podłogi oraz przestrzeni między wnękami kół. Przestrzeń ładunkowa zaprojektowana z myślą o praktyczności sprawia, że wkładanie bagaży i przechowywanie mniejszych przedmiotów jest teraz o wiele łatwiejsze.

Pokrywa bagażnika, otwierana i zamykana automatycznie i bezdotykowo, ułatwia dostęp w sytuacji, gdy mamy zajęte obie ręce. W wersji 5-miejscowej zastosowano popularne rozwiązanie dostępne w poprzedniej odsłonie modelu, czyli ruchomą podłogę bagażnika. Zmieniono natomiast kształt jej elementów, a ruchomy fragment pokryto z jednej strony trwałą wykładziną, z drugiej gładką i łatwą w czyszczeniu warstwą z tworzywa sztucznego.

Płyta podłogowa CMF-C

Podobnie jak Nissan Qashqai, nowy X-Trail wykorzystuje płytę podłogową CMF-C, która reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne dostępne obecnie w branży motoryzacyjnej.

W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i zgrzewania, których celem jest zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu X-Trail pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego.

Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium.

Nowa konstrukcja zawieszenia i układu kierowniczego

Komfort i precyzja prowadzenia wpisane w DNA modelu gwarantują, że nowy X-Trail – wzorem poprzednika – oferuje niezrównane wrażenia z jazdy i doskonale sprawdza się także na krętych odcinkach drogi.

Płyta podłogowa CMF-C wykorzystana w nowym Nissanie X-Trail umożliwiła również zoptymalizowanie ustawienia układu kolumn MacPhersona przedniej osi. Z kolei z tyłu zastosowano zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe.

Udoskonalone wspomaganie układu kierowniczego zapewnia teraz bardziej precyzyjną reakcję na ruchy kierownicą, lepsze wyczucie w okolicach środkowego położenia kierownicy, a także zmniejszenie siły tarcia współpracujących elementów układu.

Pełna kontrola dzięki ekranom o łącznej przekątnej 35”

Aby poprawić komfort i uczynić jazdę jeszcze przyjemniejszą, nowy X-Trail oferuje zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy z szerokim zestawem zintegrowanych funkcji, między innymi łatwym i bezproblemowym podłączaniem smartfonów oraz NissanConnect Services – specjalną aplikacją służącą do komunikowania się z samochodem i monitorowania jego funkcji.

Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz NissanConnect o przekątnej 12,3” to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto®, jak i Apple CarPlay® (w przypadku tego ostatniego również bezprzewodowo).

Nowy wielofunkcyjny ekran TFT wysokiej rozdzielczości, o przekątnej 12,3”, oferuje możliwość konfiguracji różnych sposobów wyświetlania informacji z systemu nawigacji, rozrywki, danych o ruchu drogowym i stanie pojazdu przy pomocy wygodnego pokrętła na kierownicy. Ukłonem w kierunku japońskiego rodowodu Nissana jest cyfrowe tło ekranu TFT o tradycyjnej fakturze kryształowego szkła „Kiriko”.

Innowacyjny 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD – Head-Up Display) zapewnia największy w tym segmencie rozmiar obrazu wyświetlanego na przedniej szybie. Na linii wzroku kierowcy podawane są kluczowe informacje nawigacyjne, drogowe oraz wspomagające prowadzenie.

Funkcje Home-to-Car są kompatybilne z Asystentem Google i urządzeniami Amazon Alexa. System obsługuje szereg poleceń głosowych, w tym możliwość wysyłania przez kierowcę docelowej lokalizacji do nawigacji samochodowej poprzez podyktowanie jej do własnego inteligentnego urządzenia, np. smartfonu, co daje ogromną oszczędność czasu.

Dzięki aplikacji NissanConnect Services z poziomu smartfonu dostępne jest zdalne sterowanie niektórymi funkcjami samochodu, takimi jak uruchomienie sygnału dźwiękowego, włączenie świateł czy ryglowanie i odblokowywanie drzwi. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji inteligentnych powiadomień, w tym między innymi dotyczących przekroczenia określonej prędkości, czasu jazdy lub wyznaczonej strefy. Kierowca może aktywować w samochodzie funkcję rozpoznawania głosowego, która pozwoli w łatwy sposób używać szeregu funkcji i urządzeń w samochodzie za pomocą komend głosowych, bez odrywania wzroku od drogi.

Jeśli kierowca nie używa nawigacji z telefonu, może skorzystać z usług TomTom 3D Maps & Live Traffic, które obejmują zaawansowane funkcje nawigacyjne, takie jak bezprzewodowa aktualizacja map, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, Google Street View oraz wyświetlanie cen paliwa. Istnieje także możliwość korzystania z nawigacji w trybie door‑to-door z funkcją lokalizacji samochodu (My Car Finder).

Wszyscy podróżujący mają łatwy dostęp do umieszczonych z przodu i z tyłu gniazd ładowania USB-A oraz USB-C.

Udoskonalony system wspomagania prowadzenia ProPILOT Assist

Nissana X-Trail wyposażono w układ wspomagania prowadzenia nowej generacji ProPILOT Assist, który zapewnia o wiele większe wsparcie kierowcy w różnych sytuacjach. Technologia ProPILOT Assist z Navi-Link została zaprojektowana tak, aby obniżyć poziom zmęczenia i stresu podczas jazdy i zapewnić intuicyjną obsługę.

ProPILOT Assist z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT Assist jest również w stanie samoczynnie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Nowa wersja systemu w Nissanie X-Trail jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze. Na przykład, w momencie wjazdu do strefy ograniczenia prędkości podczas jazdy autostradą system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagę dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z systemu nawigacyjnego i automatycznie zwolnić do wymaganej prędkości. Oznacza to, że kierowca nie musi ręcznie dostosowywać prędkości za pomocą tempomatu.

ProPILOT Assist może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem na autostradzie.

Co więcej, ProPILOT Assist z Navi-Link komunikuje się teraz z radarami martwego pola, aby móc zainterweniować i skorygować ruch kierownicy w celu zapobieżenia manewrowi zmiany pasa, jeżeli w martwym polu znajduje się inny pojazd.

Dzięki nowej zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów, w razie zauważenia poruszającej się przeszkody z przodu uruchamiany jest układ hamulcowy i samochód zatrzymuje się. Pojazd zatrzyma się również w przypadku wykrycia poruszającego się innego samochodu lub nieruchomej przeszkody podczas cofania.

Technologie bezpieczeństwa czynnego i biernego

Dodatkowym zabezpieczeniem jest inteligentny system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją przewidywania ryzyka kolizji. Dzięki zaawansowanej technologii radarowej czujniki monitorują ruch na pasie przed poprzedzającym pojazdem, aby wykryć ewentualne gwałtowne hamowanie pojazdu z przodu. System uruchamia wówczas układ hamulcowy, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji.

Bezpieczeństwo w nocy zwiększa technologia zastosowana w wąskich reflektorach poprawiających wydajność aerodynamiczną Nissana X-Trail, kształt wiązki światła jest bowiem dostosowywany do przejeżdżających pojazdów. Wykorzystanie serii modułów LED umożliwia sterowanie kierunkiem wiązki światła – poszczególne matrycowe diody LED są dezaktywowane po wykryciu pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Dzięki temu ich kierowcy nie zostają oślepieni, a droga przed samochodem jest nadal dobrze oświetlona.

Kolejnym elementem pakietu technologii podnoszących bezpieczeństwo nowego Nissana X‑Trail jest centralna poduszka powietrzna zamontowana między dwoma przednimi fotelami, która chroni pasażerów przed skutkami kolizji bocznych. Jest ona uzupełnieniem poduszek powietrznych kierowcy i pasażera oraz bocznych i kurtynowych, stanowiących standardowe wyposażenie nowego modelu X-Trail.

X-Trail w Polsce

W Polsce klienci mają do wyboru dwa warianty wersji wyposażenia standardowego: N‑Connecta i Tekna. Pierwsza z nich oferuje między innymi system multimedialny NissanConnect z 12,3” ekranem dotykowym, trójstrefową automatyczną klimatyzację, inteligentny system kamer 360°, cyfrowe zegary TFT 12,3”, światła przednie FULL LED z czujnikiem zmierzchu, przyciemniane szyby z tyłu, relingi dachowe oraz 18” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

W wyposażeniu standardowym odmiany Tekna system ProPILOT Assist z Navi-Link, wyświetlacz przezierny Head-Up 10,8”, inteligentny asystent automatycznego parkowania ProPILOT Park (w wersjach z napędem e-POWER), elektryczne i bezdotykowe sterowanie klapy bagażnika, przednie światła przeciwmgielne LED, system audio BOSE oraz 19” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

Sprzedaż Nissana X-Trail w Polsce rozpoczęła się na początku września. Klienci z dużym entuzjazmem przyjęli nowego SUV-a, a jego najchętniej kupowaną wersją jest Tekna e‑POWER e-4ORCE. Wersje z napędem na cztery koła stanowią ponad 80% zamówień, a co siódmy klient wybrał odmianę 7-osobową.

 

Dane techniczne

 

e-POWER

Silnik spalinowy VC-T
 1,5 l

Liczba miejsc

5

7

5

7

Napęd na koła

2WD

e-4ORCE 4WD

2WD

Maksymalna moc (kW/KM)

150 / 204

157 / 213

157 / 213

120 / 163

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

330

330

330

300

Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km)

131 – 134

143 – 145

146 – 148

161 – 164

164 – 166

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km)

5,8 - 5,9

6,3 - 6,4

6,4 - 6,5

7,1 - 7,2

7,2 - 7,4

Maksymalna prędkość (km/h)

170

180

180

200

0-100 km/h (s)

8,0

7,0

7,2

9,6