Audi rozszerza swoją ofertę modeli hybrydowych typu plug-in, rozpoczynając sprzedaż na rynkach europejskich modelu Q5 Sportback TFSI e quattro. Elegancki SUV coupé zjeżdża z linii montażowej w dwóch wersjach: Q5 Sportback 50 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8, łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km:(45-42) rozwija 220 kW (299 KM) mocy, a Q5 Sportback 55 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km: 45-42) generuje 270 kW (367 KM). W obu modelach akumulator litowo-jonowy może zmagazynować 14,4 kWh energii netto - co wystarcza na zasięg elektryczny do 61 kilometrów według standardów cyklu WLTP (71 km według NEDC). Siostrzany model, Audi Q5 TFSI e quattro oferowany od roku 2019, jest teraz wyposażany w jeszcze mocniejszy akumulator.

q

W modelach Q5 TFSI e quattro i Q5 Sportback TFSI e quattro zastosowano układ napędowy o takiej samej konstrukcji - w obu wersjach mocy. Składa się on z silnika benzynowego 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM) i o momencie obrotowym 370 Nm sprzężonego z silnikiem elektrycznym. Stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) osiąga moc szczytową 105 kW i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wraz ze sprzęgłem jest on zintegrowany z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów S tronic, która przekazuje moment do układu napędowego quattro z techniką ultra. W normalnym trybie jazdy, mając na względzie wydajność, moc przekazywana jest tylko na przednie koła. Oś tylna jest błyskawicznie dołączana w razie potrzeby.

q

Akumulator litowo-jonowy umieszczono pod podłogą bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych i przy napięciu 381 V może zmagazynować 14,4 kWh energii (netto; 17,9 kWh brutto). W celu zapewnienia optymalnej temperatury, jego obieg chłodzący jest połączony zarówno z obiegiem czynnika chłodzącego układu klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym zasilającym silnik elektryczny i układy elektroniczne. Układ klimatyzacji jest standardowo wyposażony w zintegrowaną, wysokowydajną pompę ciepła wiążącą ciepło odpadowe emitowane przez komponenty wysokonapięciowe. Może on wytwarzać moc cieplną do 3 kW z 1 kW energii elektrycznej, co zwiększa efektywność energetyczną samochodu i zapewnia bardziej komfortowy klimat dla pasażerów we wnętrzu pojazdu.

a

Dwie wersje mocy: 220 kW (299 KM) i 270 kW (367 KM)

Ponieważ obie wersje silnikowe różnią się pod względem strategii doładowania, mają one różną moc systemową i różny moment obrotowy. Q5 Sportback 50 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km: 45-42) z mocą 220 kW (299 KM) i momentem obrotowym rzędu 450 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Q5 Sportback 55 TFSI e quattro (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; łączna emisja CO2 w g/km: 45-42) standardowe 100 km/h rozwija w 5,3 sekundy, ma moc 270 kW (367 KM) i moment obrotowy 500 Nm.

W obu wersjach silnikowych maksymalny moment obrotowy jest dostępny już nieco powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego. To również przyczynia się do lepszego ogólnego wrażenia, jakie wywołuje napęd hybrydowy typu plug-in. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna 239 km/h oraz zużycie paliwa i energii elektrycznej, są identyczne w obu wersjach mocy. Przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym, obie hybrydy typu plug-in mogą przejechać do 61 km (WLTP)
z prędkością do 135 km/h.

q

Tryby jazdy i predyktywny asystent wydajności 

Cichy i bezemisyjny w mieście, z dużym zasięgiem na długich trasach lub sportowy i dynamiczny dzięki połączeniu mocy silnika TFSI i silnika elektrycznego: tryby jazdy dla hybryd typu plug-in linii modelowej Q5 są wszechstronne i inteligentne. Koncepcja ich działania została opracowana w taki sposób, by kierowca mógł pokonywać większość codziennych tras na napędzie wyłącznie elektrycznym. Osoba prowadząca samochód może swobodnie decydować, czy i w jaki sposób chce ingerować we współpracę obu silników; w tym celu ma do wyboru cztery tryby pracy.

Tryb hybrydowy jest aktywowany automatycznie już w momencie rozpoczęcia jazdy z włączoną nawigacją, ale można go również wybrać ręcznie, za pomocą przycisku. W tym trybie ładowanie akumulatora jest optymalnie rozłożone na przebiegu całej trasy, co pozwala ograniczyć zużycie energii do minimum. W centrum miasta oraz w ruchu miejskim Q5 i Q5 Sportback TFSI e quattro zasilane są głównie energią z akumulatora. Funkcja sterowania napędem obu hybryd typu plug-in opiera się na przetwarzaniu dużej ilości danych. Obejmują one informacje o ruchu drogowym online, odległość do celu, profil wybranej trasy, dokładne informacje o najbliższym otoczeniu
z danych nawigacyjnych, takie jak ograniczenia prędkości, rodzaje dróg, wzniesienia i spadki oraz aktualne dane z czujników pokładowych. Jeśli w systemie MMI uruchomione jest prowadzenie do celu wg nawigacji, predyktywna strategia operacyjna podejmuje próbę przejechania ostatniego miejskiego odcinka trasy w całości na napędzie elektrycznym i dotarcia do celu lub stacji ładowania z prawie pustym akumulatorem napędowym.

 q

W kierunku wydajności: doładowanie lub żeglowanie

Gdy kierowca Audi Q5 lub Q5 Sportback TFSI e quattro zdejmuje nogę z pedału gazu, system zarządzania napędem, w zależności od sytuacji, wybiera między tzw. żeglowaniem z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją, czyli odzyskaniem energii kinetycznej i przekształceniem jej w energię elektryczną. Silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie operacje hamowania do 0,1 g
i może wygenerować moc do 25 kW. Rekuperacja sięga do 0,2 g i może odzyskać do 80 kW mocy elektrycznej. Hydrauliczne hamulce tarczowe są aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania.

Predyktywny asystent wydajności (PEA) dostosowuje pracę układu odzyskiwania energii podczas hamowania do aktualnej sytuacji. Wykorzystuje on dane dotyczące przewidywanej trasy pozyskiwane z nawigacji i monitoruje odległość do poprzedzającego pojazdu za pomocą kamery
i radaru. Gdy aktywny jest adaptacyjny tempomat (ACC), układ PEA wspiera kierowcę poprzez automatyczne hamowanie i przyspieszanie, jeszcze bardziej zwiększając wydajność i komfort jazdy.

Gdy kierowca nie korzysta z aktywnego tempomatu, otrzymuje podpowiedzi wskazujące właściwy moment na zdjęcie nogi z prawego pedału. Wskazówki te są przekazywane w formie impulsu haptycznego z aktywnego pedału przyspieszenia, a także w formie wizualnych komunikatów
w kokpicie i na opcjonalnym wyświetlaczu head-up display. Jednocześnie symbole informują o przyczynie zmniejszenia prędkości: ograniczeniu prędkości, drogowskazach, zakrętach i zjazdach, rondach, skrzyżowaniach, zjazdach z autostrad i wzmożonym ruchu przed nami.

Oprócz hybrydowego trybu pracy, kierowca może wybrać jeden z trzech innych trybów. W trybie EV - podstawowym ustawieniu przy każdym uruchomieniu pojazdu - samochód jest napędzany wyłącznie energią elektryczną, dopóki kierowca nie naciśnie pedału gazu do oporu. W trybie Hold pojemność akumulatora jest utrzymywana na aktualnym poziomie. W trybie ładowania (Charge) system zarządzania napędem zwiększa ilość energii w akumulatorze przy pomocy silnika spalinowego. Podobnie jak podczas rekuperacji, silnik elektryczny pracuje wtedy jako generator i ładuje akumulator napędowy.

Wygoda: szybkie ładowanie w kilka godzin

Wszystkie samochody hybrydowe typu plug-in w rodzinie Q5, są standardowo wyposażone w kompaktowy, garażowy system ładowania. Przy przemysłowym przyłączu elektrycznym o napięciu 400 V i natężeniu 16 amperów, pełne ładowanie o mocy 7,4 kWh trwa około 2,5 godziny. W przypadku domowego gniazdka elektrycznego o napięciu 230 V, ładowanie trwa około 8 godzin i 15 minut. W podróży kierowca może również ładować akumulator na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Służy do tego standardowy kabel z wtyczką typu 2.

Usługa Audi e-tron Charging Service umożliwia wygodne ładowanie w drodze, zapewniając dostęp do około 200 000 punktów ładowania w 26 krajach europejskich. Do rozpoczęcia procedury wystarczy jedna karta, niezależnie od operatora.

Zarządzanie ładowaniem wprost z własnej kanapy: aplikacja myAudi

Aplikacja myAudi umożliwia klientom korzystanie z usług Audi connect na ich smartfonach, co jest szczególnie atrakcyjne w przypadku modeli hybrydowych typu plug-in. Za pomocą aplikacji można sprawdzić stan akumulatora i zasięg, rozpocząć proces ładowania, zaprogramować timer ładowania, a także przeglądać statystyki ładowania i zużycia paliwa. Ponadto, zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji MMI w samochodzie, w planerach tras wyświetlane są stacje ładowania.

Kolejną funkcją aplikacji myAudi jest ustawienie temperatury wnętrza jeszcze przed wyruszeniem w drogę. Klient może dokładnie określić, w jaki sposób wnętrze ma być ogrzewane lub chłodzone podczas ładowania akumulatora. Układ działa nawet wtedy, gdy samochód nie jest podłączony do sieci energetycznej - pod warunkiem, że ma wystarczająco naładowany akumulator. Opcjonalnie dostępna jest też dodatkowa klimatyzacja. Dzięki niej klient może ustawić żądaną temperaturę, a w zależności od wersji wyposażenia może mieć także podgrzane fotele i przednią szybę.

Bogate i sportowe: dodatki i detale

Hybrydy typu plug-in rodziny produktowej Q5 mają bogatsze wyposażenie standardowe niż standardowy model Q5, np. wersja 55 TFSI e ma w standardzie sportowe fotele, trójstrefową klimatyzację automatyczną, kluczyk komfortowy, wyświetlacze charakterystyczne dla hybryd
i w miernik mocy. Tylne siedzenia można przesuwać do przodu i do tyłu oraz regulować kąt pochylenia ich oparć.