Opony wielosezonowe zyskują popularność wśród polskich kierowców. Coraz więcej klientów decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ zwiększa to ich komfort użytkowania pojazdu – w obecnych, nieprzewidywalnych klimatycznie czasach często trudno jest ocenić, czy warunki pogodowe sprzyjają bardziej oponom letnim czy zimowym. Kierowcy nie muszą również serwisować ogumienia „w sezonie”, kiedy ruch w warsztatach oponiarskich jest zwiększony.

q

To właśnie głównie w komforcie użytkowników można dopatrywać się zwiększającej się z roku na rok popularności ogumienia wielosezonowego, które w tym roku, jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy ETRMA, zyskały udział rynkowy na poziomie blisko 20%. Oznacza to, że co piąta nowa opona kupowana w Polsce jest oponą wielosezonową.

Analizując dane rynkowe można zauważyć, że udział opon wielosezonowych w całym rynku ogumienia w Polsce rośnie nieprzerwanie od roku 2017, w którym odsetek ten wynosił niecałe 5%. Największy skok dokonał się w czasach pandemii. Rynek opon wielosezonowych wzrósł z nieco ponad 9% w 2019 r. do blisko 16% w 2020, dając przyrost rok do roku na poziomie 77%. Prognozujemy dalszy wzrost tego segmentu w latach kolejnych, ze względu na postępującą urbanizację, coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju oraz większą wiedzę konsumentów na temat tego rodzaju ogumienia.

a

Wielu kierowców, którzy obecnie poruszają się na oponach sezonowych, realnie rozważa zmianę ogumienia na całoroczne. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Continental oraz InsightOut Lab, już co piąty kierowca jeżdżący na „sezonówkach” zastanawia się nad zmianą. Pozostała część użytkowników pojazdów albo nie zastanawiała się nad tym tematem (31%), albo zdecydowanie nie rozważa zmiany (45%). Wśród wymienianych czynników, dla których wolą pozostać przy ogumieniu sezonowym, przoduje opinia o niewystarczającym ich zdaniem poziomie bezpieczeństwa zimą oraz o szybszym zużyciu latem. Duża część jednak za główny powód wskazuje brak odpowiedniej wiedzy (34%) – ta grupa, po odpowiednim zapoznaniu z tematyką, może zmienić swoje zdanie i przekonać się, że obecnie ogumienie wielosezonowe zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno latem, jak i zimą.

Marki takie jak Continental tworzą opony wielosezonowe w szerokim spektrum rozmiarów, obejmującym również ogumienie dla pojazdów typu SUV czy dużych limuzyn, które użytkowane są często poza miastem na dalekich trasach, gdzie opony poddawane są najcięższym drogowym sprawdzianom. W całkowitej sprzedaży ogumienia segmentu premium w Polsce odsetek opon wielosezonowych wyniósł w ubiegłym roku ponad 18%, co świadczy o dużym zaufaniu, jakim wymagający klienci darzą opony całoroczne.

Ogumienie wielosezonowe najpopularniejsze jest wśród mieszkańców dużych miast powyżej 500 000 mieszkańców.  Trend ten jednak, jak wspomniałem wcześniej, zmienia się, i wśród mieszkańców mniejszych miast i wsi opony całoroczne wybiera coraz więcej kierowców.

Kierowcy wykazują zainteresowanie tematem opon wielosezonowych przez cały rok, natomiast, jak pokazują np. ogólnodostępne dane Google Trends, wyszukiwana fraza „opony całoroczne” szczyt popularności osiąga przed sezonem zimowym, tj. w październiku i listopadzie. Pokrywa się to z naszymi danymi sprzedażowymi do użytkowników końcowych – w 2021 oraz 2022 roku największy odsetek tego typu ogumienia sprzedany został w czwartym kwartale. To właśnie wtedy kierowcy myślą o zmianie ogumienia, a co za tym idzie wiele osób rozważa zmianę opon sezonowych na całoroczne.

Jak pokazują badania oraz analizy rynkowe, Polacy z roku na rok coraz częściej wybierają opony wielosezonowe. Ten segment rynku rozwija się dynamicznie i jestem przekonany, że w kolejnych latach obserwować będziemy w tym obszarze dalsze wzrosty.

Piotr Snakowski, Dyrektor Marketingu Continental Opony Polska

a