Toyota Land Cruiser, budująca od 65 lat reputację niezrównanego samochodu terenowego, zdobyła wyjątkową pozycję w swoim segmencie. Zawdzięcza ją zdolności łączenia wysokiej jakości, trwałości i niezawodności z ogromnymi możliwościami terenowymi, a także coraz wyższym poziomem luksusu, komfortu podróży oraz prestiżu, jaki zapewnia właścicielowi. Na Salonie Samochodowym we Frankfurcie debiutuje nowa generacja tego modelu.

Land Cruiser sprzedawany jest w ponad 190 krajach na całym świecie, co jest rekordem wśród wszystkich istniejących modeli Toyoty, a jego niezrównane własności terenowe zaowocowały niekwestionowaną reputacją jednego z najwytrzymalszych i najbardziej niezawodnych pojazdów świata z napędem 4x4. To sprawiło, że Land Cruiser jest najchętniej kupowanym samochodem tego segmentu w ponad 10 krajach europejskich.

Nowy Land Cruiser dodatkowo wzmacnia tę renomę dzięki nowej, bardziej nowoczesnej, kojarzącej się z solidnością stylistyce nadwozia, starannie zaprojektowanemu, bardziej wyrafinowanemu, komfortowemu wnętrzu, a także dzięki poprawie osiągów i bardziej przyjaznemu charakterowi samochodu, zarówno na drodze, jak i w terenie.

a

Land Cruiser wyposażony jest w ergonomiczne i funkcjonalnie pogrupowane elementy sterowania, deskę rozdzielczą nowej konstrukcji, w której znalazł się duży, 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch® 2 with Go, zestaw elektronicznych wskaźników Optitron oraz obsługiwany z kierownicy 4,2-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny.

Komfort na pokładzie zwiększono dzięki wprowadzeniu wentylacji przednich siedzeń, ogrzewaniu tylnych siedzeń oraz zastosowaniu elektrycznie podgrzewanej szyby przedniej i podgrzewanych dysz spryskiwaczy, a także dzięki automatycznie opuszczanym przy cofaniu lusterkom zewnętrznym.

Oferowany na rynkach Europy Zachodniej i Centralnej nowy Land Cruiser napędzany jest turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 2.8 D-4D o mocy 130 kW/177 KM. Na rynkach Europy Wschodniej dostępne są również modele z silnikami benzynowymi 2.7 VVT-i o mocy 120 kW/161 KM oraz 4.0 VVT-i o mocy 183 kW/249 KM.

a

Kluczem do legendarnych możliwości terenowych Land Cruisera jest bardzo trwała, odporna na odkształcenia i unikalna w tym segmencie pojazdów konstrukcja nadwozia mocowanego na ramie. Łatwa w konserwacji i naprawie, gwarantująca połączenie bardzo wysokiej wytrzymałości i sprawdzonej trwałości, nie tylko zapewnia wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami, ale również znacznie zmniejsza podatność podwozia na obciążenia skręcające, zapewniając kierowcy optymalną precyzję kierowania i kontrolę nad pojazdem. Ponadto konstrukcja nadwozia na ramie skutecznie izoluje kabinę przed uderzeniami pochodzącymi z zawieszenia kół, dzięki czemu nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych uzyskuje się wyższy komfort jazdy.

a

Zastosowane systemy wspomagania jazdy w terenie nie tylko pomagają nawet niedoświadczonym kierowcom w maksymalnym wykorzystaniu możliwości pojazdu, ale też sprawiają, że Land Cruiser jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie, bezpiecznych, przyjemnych i łatwych w prowadzeniu samochodów z napędem na wszystkie koła, jakie są obecnie dostępne na całym świecie. Żaden inny SUV nie oferuje tak unikalnej kombinacji możliwości w terenie i własności dynamicznych na asfalcie jak nowy Land Cruiser. Jego mocny wygląd i wysoki poziom rozwiązań technicznych wyróżniają Land Cruisera jako samochód premium 4x4 dysponujący doskonałym połączeniem możliwości terenowych, komfortu i wyrafinowania.

Bardziej dynamiczna, nowocześniejsza stylizacja
Wygląd zewnętrzny kolejnych generacji Land Cruisera zawsze łączył stylową estetykę pojazdu na każdą drogę z solidnym wizerunkiem trwałości i mocy oczekiwanej od prawdziwej maszyny z napędem na cztery koła. Nowy Land Cruiser kontynuuje tę sprawdzoną i wiarygodną formułę, jednak w bardziej dynamicznym wydaniu, jednocześnie nie rezygnując z żadnego z trzech podstawowych atutów samochodów terenowych.

a

Auto terenowe musi być praktyczne – temu służą reflektory i wloty powietrza usytuowane tak, by zapewnić zarówno maksymalną ochronę, jak i możliwie największą głębokość brodzenia. Aby samochód był trwały, układ napędowy i wszystkie ważne części funkcjonalne muszą być solidnie zabezpieczone przed uszkodzeniami. Niezrównane możliwości terenowe wynikają m.in. z małego promienia skrętu i bardzo dużego prześwitu.

Całkowitą długość nowego Land Cruisera zwiększono o 60 mm do 4840 mm (4565 mm w modelu 3-drzwiowym). Mimo to samochód jest łatwy w manewrowaniu, z minimalnym promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 5,8 metra (5,2 metra dla modelu 3-drzwiowego). Przednia część Land Cruisera odziedziczyła kilka cech konstrukcyjnych charakterystycznych dla swoich słynnych poprzedników – dotyczy to m.in. przeprojektowanej maski silnika, przedniego wlotu powietrza, reflektorów, przedniego zderzaka i błotników.

Maska silnika została tak ukształtowana, by uzyskać jak najlepszą widoczność obszaru przed samochodem. Dla lepszej ochrony przedziału silnika jest on po bokach osłonięty powierzchniami zderzaka. Światła przeciwmgielne zintegrowano z dolnymi częściami zderzaka, którego naroża unoszą się ku górze, a jego sekcja środkowa została uformowana jak płyta ślizgowa, by poprawić manewrowość w terenie. Podniesiono też boczne krawędzie błotników, by ułatwić kierowcy wyczucie gabarytów samochodu.

a

Zorganizowane w potężną, jednolitą formę krata przedniego wlotu powietrza i reflektory zostały umieszczone wysoko, aby zapewnić większą funkcjonalność w czasie jazdy terenowej. Otwory w przednim grillu są możliwie jak największe, aby umożliwić optymalne chłodzenie silnika, a soczewki świateł drogowych umieszczono po wewnętrznych stronach reflektorów, by uniknąć uszkodzeń podczas jazdy terenowej.

Krata wlotu powietrza ma charakterystyczne dla Land Cruisera, szerokie, pionowe użebrowanie i szczelinowe otwory wlotowe w chromowanym wykończeniu. W przednich reflektorach zintegrowano oświetlenie drogowe i mijania oraz kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej (DRL), umieszczając je wszystkie w wyróżniającej się graficznie obudowie. Reflektory i światła do jazdy dziennej wykonane są w technologii LED.

We wzmocnieniu solidności wyglądu Land Cruisera pomaga ostro uniesiona do góry dolna linia nadwozia przed przednimi kołami, co zmniejsza wpływ przedniego zwisu na kąt natarcia przy jeździe terenowej. Minimalny prześwit podwozia wynoszący 215 mm (205 mm w modelach 3-drzwiowych), kąt natarcia 31 stopni, kąt zejścia 25 stopni i kąt rampowy wynoszący 22 stopnie gwarantują, że samochód będzie się swobodnie poruszał w trudnym terenie.

Patrząc z profilu, linia narożnika przedniego zderzaka skręca ostro do góry, a maska, linia błotnika oraz linie podziału błotników i zderzaków z przodu i z tyłu są poprowadzone równolegle do osi poziomej, czyniąc sylwetkę nowego Land Cruisera bardziej atletyczną i dynamiczną. Profil pojazdu został dodatkowo wzmocniony optycznie poprzez odpowiedni wybór obręczy kół. Oferowane są sześcioramienne 17-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami nowego typu o niskich oporach toczenia (RRC) bądź obręcze 19-calowe. Trzecia możliwość to nowe, 12-ramienne obręcze o średnicy 19 cali z wykończeniem obróbką mechaniczną.

Z tyłu nowymi elementami są przeprojektowane tylne lampy zespolone ze światłami hamowania wykonanymi w technice LED, mniejsza tylna kieszeń tablicy rejestracyjnej, a także przestylizowany zderzak z podstawą unoszącą się w kierunku wystających narożników.

Nowy Land Cruiser jest dostępny w dziesięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch nowych – Midnight Emerald Blue oraz metalizowanym Avant-Garde Bronze.

Wyższa jakość wnętrza
We wnętrzu nowego Land Cruisera znajdziemy odświeżoną deskę rozdzielczą, w tym nowy projekt obudowy zespołu wskaźników i konsoli centralnej. Całość łączy w sobie większą łatwość obsługi z wyrafinowanym wykończeniem, odpowiednim dla samochodu terenowego z segmentu premium. Przełączniki i inne elementy sterowania zostały wyraźnie podzielone na strefy funkcjonalne i zoptymalizowane pod kątem ergonomii i łatwości obsługi w najbardziej ekstremalnych warunkach jazdy.

a

Górna krawędź nowej konsoli środkowej została obniżona, aby uzyskać bardziej elegancki wygląd i lepszą widoczność do przodu podczas jazdy w terenie. W konsoli zainstalowano większy, 8-calowy kolorowy ekran systemu multimedialnego, płaski panel sterowania klimatyzacją i zestaw wskaźników informujących o działaniu układu napędowego.

Za dźwignią zmiany biegów, którą uformowano na nowo celem poprawy jej ergonomii, znajdują się elementy kontroli układu napędowego i funkcji zwiększających komfort, wyraźnie podzielone na osobne zestawy. Wśród elementów regulujących działanie urządzeń poprawiających komfort w kabinie pojawiło się sterowanie ogrzewaniem i wentylacją przednich siedzeń.

Konsola centralna wykończona materiałem o fakturze Silver Hairline, której nadano cechy rzeźbionego metalu, jest osłonięta po bokach miękkimi panelami podpierającymi kolana pasażerów w czasie jazdy w terenie.

W przeprojektowanej obudowie czterech wskaźników zegarowych umieszczono precyzyjne zegary Optitron zamocowane na metalowej podstawie, a ich tarcze wykończono ozdobnym szlifem i podniesioną skalą. Sąsiaduje z nimi kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, który dostarcza kierowcy licznych danych o parametrach pojazdu oraz wskazań systemu informacji i rozrywki. Obsługiwany poprzez regulatory umieszczone na kierownicy wyświetlacz dostarcza informacji na temat jazdy, auta, nawigacji, systemu audio, systemów wspomagania kierowcy, a w razie potrzeby wyświetla ostrzeżenia. Nowy jest także projekt kierownicy, który nawiązuje do kierownicy stosowanej w modelu Land Cruiser V8.

Bardziej luksusowe i wyrafinowane nowe wnętrze dodatkowo wzbogacono o białe podświetlenie tablicy rozdzielczej, konsoli środkowej i przełączników w panelach drzwi. Nowy schemat oświetlenia wnętrza obejmuje LED-owe oświetlenie przestrzeni pod deską rozdzielczą, lampki w podsufitce, oświetlenie schowka przed pasażerem z przodu oraz podświetlenie paneli drzwiowych, zapewniając ekskluzywną atmosferę wnętrza.

Nowe wnętrze Land Cruisera dostępne jest w trzech kolorach – czarnym, brązowo-czarnym i nowym beżowym (Premium Beige). Dobór elementów pozwolił uzyskać wyraz wnętrza godny samochodu z segmentu premium – srebrne wykończenie ze szczotkowanego metalu dopasowano do wykończenia konsoli centralnej, dostępne są też elementy ozdobione drewnem w jasnym lub ciemnym brązie.

Silniki wysokoprężne i benzynowe
Silnik 2.8 D-4D ma pojemność skokową 2755 cm³. Jest to 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa DOHC, dysponująca maksymalną mocą 130 kW/177 KM przy 3400 obr./min. Silnik ten połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną, zdolną do przenoszenia momentu obrotowego wynoszącego 370 Nm przy zaledwie 1200 obr./min. i maksymalnego momentu obrotowego 450 Nm rozwijanego od 1600 do 2400 obr./min. Pozwala to na uzyskiwanie czasu przyspieszania 0–100 km/h wynoszącego 12,7 sekundy i prędkości maksymalnej 175 km/h. Średnie zużycie paliwa osiąga 7,4 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 194 g/km.

W połączeniu z 6-biegową przekładnią manualną Land Cruiser z silnikiem 2.8 D-4D dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm pomiędzy 1400 i 2600 obr./min. Czas przyspieszania 0–100 km/h wynosi 12,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h. Średnie zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą odpowiednio 7,4 l/100 km i 194 g/km.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Wyższe wersje wyposażenia Land Cruisera z przekładnią automatyczną otrzymują w standardzie zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, przeznaczonych do zapobiegania kolizjom lub łagodzenia ich skutków w wielu różnych krytycznych sytuacjach na drodze. Dzięki współpracy precyzyjnego radaru fal milimetrowych i kamery, które zapewniają wysoką skuteczność w wykrywaniu przeszkód, Land Cruiser z pakietem Toyota Safety Sense dysponuje takimi rozwiązaniami jak system ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

Wśród innych systemów aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Land Cruiser oferuje system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) i nową wersję systemu kontroli ciśnienia w oponach.

 

Usunięto obraz.

Usunięto obraz.