Ubiegły rok w porównaniu do 2021 roku charakteryzował się spadkiem ofert aut na wtórnym rynku o 11,7 proc. Jednak nowe technologie w postaci samochodów elektrycznych oraz z napędem hybrydowym coraz bardziej zwiększają udziały w rynku. Liczba ofert niemal nowych samochodów elektrycznych na polskim rynku wtórnym była wyższa w ubiegłym roku o 24,1 proc., a hybryd o 19,8 proc. w porównaniu do 2021 roku. Bardzo popularne dotychczas samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym zanotowały znaczny spadek podaży niemal nowych samochodów używanych. Licząc rok do roku ich oferta spadła o 19,2 proc.
Segment samochodów używanych zanotował znaczny spadek ofert o 11,7 proc
Rosnący segment używanych aut elektrycznych znajduje swoje odzwierciedlenie w raporcie PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), z którego wynika, że w 2022 roku 42 proc. badanych rozważało zakup samochodu elektrycznego, z czego 15 proc. miało na uwadze pojazd w pełni elektryczny. Wśród osób zainteresowanych samochodem używanym aż 49 proc. badanych deklarowało, że rozważyłoby zakup auta z napędem elektrycznym.
Obserwuje się gwałtowny wzrost ofert samochodów elektrycznych i hybryd
„Ubiegły rok upłynął pod znakiem kończącej się pandemii Covid-19, ale jednocześnie pod koniec lutego wybuchła wojna w Ukrainie, zaostrzając problemy w łańcuchach dostaw producentów samochodów. To z kolei ograniczyło poważnie liczbę ofert aut na wtórnym rynku, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Ze względu na obecną politykę ekologiczną w Europie, koncerny samochodowe starają się wprowadzić na rynek jak najwięcej samochodów o niskiej lub zerowej emisyjności. Jeśli więc w zeszłym roku firmy samochodowe mogły wybrać, czy z dostępnych części wyprodukować samochód z silnikiem spalinowym, czy też jego czystszą alternatywę, to bez wątpienia wybierały alternatywę. Jednocześnie zainteresowanie tym segmentem rośnie również wśród klientów, którzy w obecnej sytuacji gospodarczej poszukują samochodów tańszych w eksploatacji. To jest też przyczyna spadku zainteresowania samochodami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym, który w zeszłym roku był bardzo drogi” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody elektryczne i hybrydowe na wtórnym rynku w Polsce w 2022 roku:
|
Samochody elektryczne |
Samochody hybrydowe
|
1. |
Audi e-tron |
Toyota Corolla |
2. |
Tesla Model 3 |
Toyota C-HR |
3. |
Nissan Leaf |
Toyota RAV 4 |
4. |
Porsche Taycan |
Toyota Yaris |
5. |
BMW i3 |
Toyota Camry |
6. |
Fiat 500 |
Lexus NX |
7. |
Dacia Spring |
Suzuki Vitara |
8. |
Renault Zoe |
Volvo XC60 |
9. |
BMW iX |
Volvo XC90 |
10. |
Mercedes EQC |
Lexus UX |
Najczęściej oferowanym modelem w 2022 roku wśród używanych samochodów elektrycznych było Audi e-tron, którego mediana ceny wynosiła 386.950 zł, mediana przebiegu 9.283 km, a mediana wieku 1,4 lat. Z kolei, wśród aut hybrydowych z drugiej ręki najczęściej oferowano Toyotę Corollę, której mediana ceny wyniosła 109.900 zł, mediana przebiegu 26.260 km, a mediana wieku 2,4 lat.