Trudno oprzeć się wrażeniu, że rynkiem motoryzacyjnym zawładnęła moda na SUV-y i crossovery. Każdy producent samochodów ma w swojej ofercie coraz więcej tego typu modeli. SUV-y zapewniają naprawdę dobry komfort jazdy, z przyjemnością pokonuje się nimi większe odległości. Do SUV-a wygodnie się wsiada a wysoka pozycja za kierownicą zapewni lepszą widoczność, co daje poczucie bezpieczeństwa. Ten argument szczególnie trafia do kobiet, które przede wszystkim chcą czuć się bezpiecznie.

O popularności SUV-ów decyduje też prestiż posiadania tego typu auta i praktyczność. Świetnie nadają się zarówno do wyjazdu w dalszą trasę jak i wożenia dzieci. Do tego niektóre modele oferują wygodne wersje siedmioosobowe, w których nie muszą zasiadać krasnoludki.

W cieniu popularnych SUV-ów czają się bardzo praktyczne i komfortowe kombi, a wśród nich, niewystarczająco doceniana KIA Optima.

a

 

Kia Optima I została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Seulu w 2000 roku. Dwie pierwsze generacje modelu, produkowane w latach 2000 - 2010 oferowane były w Europie pod nazwą Magentis. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja modelu.

Odświeżony wygląd zewnętrzny i kabiny

Nowa Optima, którą miałem przyjemność jeździć, na pierwszy rzut oka wygląda mało wyraziście i dyskretnie, nie tak ostentacyjnie jak Stinger - młodszy model koncernu. Jeśli od razu chcemy oglądać zazdrosne spojrzenia innych użytkowników dróg warto zdecydować się na usportowioną wersję GT.

W wyglądzie zewnętrznym Optimy styliści Kia wprowadzili sporo zmian. Nowe są przedni zderzak oraz reflektory i światła przeciwmgłowe, a także tylne światła wykonane w technologii LED.

Osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa ma teraz chromowane wykończenie, co sprawia, że przód auta prezentuje się bardziej wyrafinowanie.

To wszystko wygląda harmonijnie i atrakcyjnie. W kabinie uwagę zwracają kierownica o nowym designie i satynowe, chromowane wykończenia konsoli środkowej. Do wyboru jest wnętrze utrzymane w czarnym kolorze, dwukolorowe czarno-szare oraz brązowe. Ponadto, wnętrze Optimy można rozświetlić subtelnym oświetleniem wokół deski rozdzielczej i drzwi. Do wyboru jest sześć kolorów, które można przypisać poszczególnym trybom jazdy. Oświetlenie kabiny w trybie Eco ma domyślny zielony kolor, w trybie Sport kolor zmienia się na czerwony. Dla trybu Smart predefiniowanym kolorem oświetlenia wnętrza jest niebieski.

Panel do sterowania klimatyzacją czy radiem, a także dźwignia zmiany biegów, przypomina bardziej auto klasy premium.

a

W wersji GT pojawiły się między innymi, nowe diodowe światła przeciwmgłowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów i lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym obudowy lusterek zewnętrznych, boczne progi i osłonę wlotu powietrza do chłodnicy. Model GT Line otrzymał podwójną końcówkę układu wydechowego, natomiast Optima GT – dwie chromowane końcówki układu wydechowego po obu stronach auta.

We wnętrzu wersji GT Line i GT nastąpiły takie same zmiany, jak w standardowych odmianach Optimy. Różnice polegają jedynie na wykończeniu foteli, które są teraz dostępne z dwukolorową czarno-czerwoną tapicerką skórzaną. Do wyboru jest także tapicerka skórzana w kolorze czarnym z kontrastowymi czerwonymi szwami. Fotele wersji GT mają subtelnie wyszyte logo „GT” w kolorze kontrastowym do koloru tapicerki (czarnym lub szarym).

Nowe silniki pod maską

Wersje silnikowe Optimy po liftingu zostają wzbogacone o dwie nowe jednostki napędowe – całkowicie nowy, 1,6-litrowy silnik wysokoprężny CRDi o symbolu „U3” (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) i 1,6-litrowy silnik T-GDi - turbodoładowany i z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Optima w testowanej wersji wyposażona była w 180 – konną jednostkę. Ten nowoczesny silnik turbo, zarówno doskonale radził sobie na trasie jak  w mieście.

Jeśli obchodziłem się z gazem w miarę delikatnie, to na trasie zadowolił się niewiele ponad 7 litrami benzyny na 100 km, a w mieście spalanie wyniosło około 8,5 l/100 km. To całkiem przyzwoity wynik. Oczywiście przy prędkości autostradowej 140 km/h silnik zgłaszał dużo większe zapotrzebowanie na paliwo, ale to nie jego wada tylko cecha, która jest normą przy tej prędkości.

 

Bak Optimy mieści 70 litrów, przy spokojnej jeździe w trasie, możemy przejechać prawie 1000 km.

 

Bezpieczeństwo to też nowe aktywne systemy asystujące

Oprócz nowej stylistyki na zewnątrz i w kabinie, odświeżona Optima jest wyposażona w najnowsze aktywne systemy bezpieczeństwa i w nowy sprzęt multimedialny.

Od teraz Kia oferuje do Optimy najnowsze, zaawansowane technologicznie systemy wspomagające kierowcę (DRIVE WiSE), dzięki którym samochód potrafi złagodzić skutki kolizji lub nawet uniknąć zderzenia z innym uczestnikiem ruchu.

Nowy system monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW) czuwa nad tym, aby monotonna jazda, która może potęgować zmęczenie kierowcy nie uśpiła jego czujności. W tym celu system monitoruje zachowanie samochodu i styl jazdy kierowcy. Jeśli zdiagnozuje u niego brak koncentracji, uruchomi się dźwięk ostrzegawczy i wyświetli grafika na ekranie między zegarami.

a

Ze statystyk wynika, że w Europie zmęczenie kierowców jest kluczowym czynnikiem w aż 25% wypadków z ofiarami śmiertelnymi.

Pozostałe systemy bezpieczeństwa oferowane do Optimy to między innymi: system monitorowania przestrzeni przed autem (FCA) z funkcją rozpoznawania pieszych, Lane Keeping Assist (LKA), High Beam Assist (HBA) i pełne reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów Dynamic Bending Light. Dzięki tym systemom asystującym Optima zalicza się do grona najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.

 

Multimedia: ekran dotykowy i system kamer Around View Monitor

Do odświeżonej Optimy Kia oferuje najnowszy system multimedialny wyposażony w 7- lub 8-calowy ekran dotykowy. Dostępna jest także nawigacja satelitarna z usługami Kia Connected, System posiada wbudowany interfejs umożliwiający korzystanie z telefonami z systemem Androidem,  Apple CarPlay, iPhone 5 lub nowszymi. Na tunelu środkowym umieszczono bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, która umożliwia ładowanie ich bez konieczności używania kabla.

System multimedialny jest sprzężony z nowym układem kamer Around View Monitor (AVM) o wysokiej rozdzielczości. AVM wykorzystuje kamery umieszczone z przodu, z tyłu i z boków Optimy. Dzięki nim kierowca może obserwować otoczenie dookoła auta, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie samochodem czy parkowanie Optimą.

 

Czy warto? Podsumowanie.

Auto typu kombi powinno być przede wszystkim przestronne, funkcjonalne i komfortowe.  Nad Wisłą doceniamy Passata, Insignię i oczywiście, jak pokazują wyniki sprzedaży, często wybieramy Octavię. Kia Optima to trochę niedoceniany model. Po tygodniu spędzonym z tym kombi nie mam wątpliwości – to samochód niezwykle komfortowy z bardzo dobrą relacją ceny do funkcjonalności.

a

Pojemność bagażnika wynosi 552 litry, po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest objętość aż 1686 litrów. To oznacza, że można go optymalnie wykorzystać, łatwo pakując do niego duże walizki czy sporą szafkę.

Kia Optima Kombi 1.6 T-GDI 7DCT – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika

1591 cm3, R4, turbo benz.

Moc

180 KM przy 5500 obr./min

Moment obrotowy

265 Nm przy 1500-4500 obr./min

Skrzynia biegów i napęd

7-biegowa dwusprzęgłowa, napęd na przód

Prędkość maksymalna

210 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,9 s

Średnie zużycie paliwa

Średnie spalanie

6,1 l/100 km (producent)

7.5 l/100 km (test redakcyjny)

Masa własna

1495 kg

Cena

Cna wersji GT Line 180 KM

 

Wersja 2.0 DOHC 163 KM 6MT

102 990 zł

140 990 zł

 

od 95 990 zł

Autor: Robert Gołaszewski