Continental Opony Polska zapytał Polaków, jakie parametry mają największy wpływ na wybór konkretnego modelu opon. Ankietowani najczęściej zaznaczali trwałość opony (25%), przyczepność na mokrej nawierzchni (23%), długość drogi hamowania (13%) i zmniejszenie zużycia paliwa (12%). Warto podkreślać, że oszczędność paliwa gwarantowana przez odpowiednio dobrane opony ma wymiar nie tylko ekonomiczny, ale też ekologiczny, bo oznacza redukcję emisji gazów cieplarnianych. Opony są niezwykle istotne również w przypadku samochodów elektrycznych.
Dziś paliwo, jutro prąd
Różnica wydajności paliwowej pomiędzy najbardziej i najmniej efektywną oponą przekłada na 0,6 l paliwa na 100 km, Oznacza to, że samochód wyposażony w wysokiej jakości opony po przejechaniu 10 tys. km, zużyje o 60 l paliwa mniej niż auto z niskiej jakości oponami. Przekłada się to na oszczędność 300 zł (przy cenie paliwa równej 5 zł za litr). Przy ostrożnym założeniu, że na jednym zestawie opon można przejechać 50 tys. km, daje to 300 l paliwa, czyli 1500 zł oszczędności podczas cyklu życia opon. To z kolei wiąże się ze znacznym ograniczeniem emisji CO2.
To, jak ważna jest dla Polaków kwestia oszczędności paliwa, pokazują odpowiedzi na pytanie: „Czy jeżdżąc samochodem jako kierowca starasz się zachować taki styl jazdy, żeby zużywać jak najmniej paliwa?”. 39% ankietowanych, którzy posiadają prawo jazdy, odpowiedziało, że zawsze starają się jeździć tak, aby samochód spalał jak najmniej paliwa, a 46% - że zazwyczaj się o to starają.
Większość Polaków wie, że ogumienie w samochodzie może im w tym pomagać. Na pytanie: „Czy według Ciebie opony są w stanie zapewnić mniejsze zużycie paliwa?” 68% ankietowanych odpowiada, że tak. Ponadto stojąc przed dylematem, jakie opony wybrać,
87% badanych zdecydowałoby się na opony droższe, ale takie, które zmniejszają zużycie paliwa (13% wybrałoby opony tańsze, ale zwiększające zużycie paliwa).
Każdy kierowca, który posiada samochód spalinowy, może zatem – wybierając opony o niskim oporze toczenia – jeszcze bardziej obniżać zużycie paliwa, zmniejszając tym samym swój ślad węglowy. Mniejsze opory toczenia są też kluczowe z punktu widzenia właścicieli samochodów elektrycznych, bo bezpośrednio wpływają na zasięg auta na prąd. Z kolei większy zasięg oznacza rzadsze ładowanie, co przy miksie energetycznym Polski, w którym większość energii elektrycznej stanowi ta powstająca w wyniku spalania węgla, jest kluczowe.
Obecnie po polskich drogach jeżdżą 10294 samochody w pełni elektryczne oraz 9377 hybryd typu plug-in (dane z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z lutego 2021 r.). Liczba ta będzie jednak dynamicznie rosła, o czym świadczą deklaracje z badania Continental Opony Polska, z których wynika, że już 23% ankietowanych bierze pod uwagę zakup nowego samochodu elektrycznego, a 26% rozważa zakup używanego auta na prąd.
Continental Opony Polska, wychodząc naprzeciw tym prognozom, opracował opony dedykowane samochodom elektrycznym i hybrydowym. Opona EcoContact™ 6 rozwiązuje specyficzne wyzwania związane ze zwiększoną wagą pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Pomaga to zrównoważyć potrzebę niskiego oporu toczenia, wysokiej
przyczepności i wytrzymałości. Również inne linie opon premium firmy Continental, dzięki swoim najnowocześniejszym technologiom, spełniają wymagania stawiane współczesnym pojazdom elektrycznym.
Świadomość ekologiczna silną podstawą do rozwoju elektromobilności
Z badania przeprowadzonego przez Continental Opony Polska we współpracy z InsightOut Lab wynika, że 60% Polaków uważa globalne ocieplenie za jeden z najważniejszych światowych problemów. Za tym stwierdzeniem idą konkretne deklaracje. 58% Polaków zapytanych, jak często, robiąc zakupy, bierze pod uwagę wpływ kupowanych produktów na środowisko naturalne, odpowiada, że często, bardzo często lub zawsze. 43% wszystkich badanych idzie o krok dalej, deklarując, że jeśli producent danego produktu ogranicza emisję gazów cieplarnianych w procesie produkcyjnym, to chętniej wybiera jego produkty. Świadczy to o wysokiej świadomości Polaków dotyczącej wpływu wybieranych produktów na środowisko.
Te deklaracje to potwierdzenie słuszności strategii obranej przez firmę Continental. Oprócz oferowania opon dedykowanych samochodom elektrycznym i hybrydowym oraz ogumienia trwałego, bezpiecznego i ograniczającego zużycie paliwa i emisję CO2, Continental podejmuje szereg działań skupionych wokół zrównoważonego rozwoju. Firma zadeklarowała, że do 2050 r. do produkcji opon będzie wykorzystywać tylko i wyłącznie biotworzywa, a jej łańcuchy dostaw będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Wcześniej, bo już w 2030 r.:
- flagowe opony Continental w 60% będą składać się z biotworzyw,
- o 20% zostanie zredukowana produkcja odpadów,
- do 95% wzrośnie wskaźnik recyklingu odpadów,
- o 20% zostanie zredukowane zużycie energii oraz wody w procesie produkcyjnym.