Polacy upodobali sobie samochody z podwyższonym nadwoziem. Które modele królują na naszym rynku? Choć w krajach amerykańskich pojazdy typu SUV (skrót od sport utility vehicle) znane są już od kilku dekad, moda na ten typ nadwozia w Europie zrodziła się stosunkowo niedawno. Z racji na specyfikę naszego rynku samochody te znacznie różniły się, szczególnie wymiarami, od swoich protoplastów zza oceanu. Modele wyglądem przypominające terenówki, w rzeczywistości oparte jednak na podzespołach aut kompaktowych, od razu zdobyły serca Europejczyków, w tym także Polaków. Dzisiaj ten typ nadwozia należy do najchętniej wybieranych przez konsumentów, przyjrzyjmy się zatem, jakie modele spotkać możemy najczęściej na polskich drogach.
Wiele osób za protoplastę kompaktowych SUV-ów uważa Toyotę RAV4, której pierwsza generacja zadebiutowała już w 1994 roku. Obecnie w salonach kupić możemy piątą generację tego modelu, od kilku lat zajmującą wysokie pozycje w rankingach najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Dzięki dopracowanemu i oszczędnemu napędowi hybrydowemu SUV ten znajduje nabywców wśród osób chcących zaoszczędzić na jakże drogim w ostatnich czasach paliwie.
Nie można zapomnieć również o podsegmencie, jakim są niezwykle popularne crossovery. Charakteryzują się one nieco mniejszymi rozmiarami, zbliżonymi do samochodów kompaktowych – nadwozie jednak pozostaje podwyższone niczym w klasycznych SUV-ach. Twórcą tego typu pojazdów jest Nissan, który w 2007 roku zaprezentował światu rewolucyjny model Qashqai. Najnowsza, trzecia generacja sukcesywnie kontynuuje założenia pierwowzoru, dostosowując je jednak do obecnych standardów – napędzana jest więc jednostką wspomaganą układem miękkiej hybrydy, a już niedługo zadebiutuje odmiana z innowacyjnym napędem e-POWER, w którym za napęd kół odpowiedzialny będzie wyłącznie silnik elektryczny.
Walkę o portfele polskich klientów toczą także producenci koreańscy. Obecne modele Hyundaia czy Kii to pełnoprawni konkurenci samochodów japońskich i europejskich, marki te przez lata sumiennie zapracowały na odcięcie od swoich produktów metki tych gorszych i tańszych. Auta takie jak Kia Sportage czy Hyundai Tucson zarówno poziomem wykonania jak i ceną dorównują konkurentom, często wygrywając szeroką gamą dostępnych jednostek napędowych.
A jak w tym popularnym segmencie odnajdują się producenci europejscy? Jest w czym wybierać, głownie wśród modeli koncernu Volkswagena. VW Tiguan, Skoda Kodiaq czy Seat Ateca to tylko pojedyncze przykłady popularnych SUV-ów z naszego rodzimego kontynentu. Osoby ceniące sobie jak najniższe koszty zakupu często kierują się również do salonów Dacii – model Duster to najtańszy nowy SUV, jakiego możemy kupić w Polsce, a za swoją cenę oferuje zaskakująco wiele.
Wymienione samochody to jedynie ułamek tego, w czym może przebierać obecnie polski klient szukający nowego SUV-a. Rynek ten w najbliższych latach będzie zapewne dynamicznie ewoluował, w dużej mierze za sprawą coraz szerszej oraz bardziej atrakcyjnej oferty pojazdów elektrycznych. A może doczekamy się kolejnej nadwoziowej rewolucji?
Hyundai TUCSON czwartej generacji jest obecnie liderem w segmencie kompaktowych SUV-ów w Europie.
TUCSON nowej generacji nie jest ewolucją swojego poprzednika, samochód otrzymał większy i szerszy korpus niż jego poprzednik. Muskularna sylwetka łączy dynamiczne proporcje i ostre kąty z pełnymi powierzchniami, co nadaje progresywnego wyglądu. Projektanci Hyundaia przy użyciu algorytmów geometrycznych i najnowocześniejszej technologii cyfrowej opracowali futurystyczne elementy designu.
Wnętrze TUCSONA ujmuje kierowcę i pasażerów w pełni cyfrowym, konfigurowalnym doświadczeniem. Dzięki takim funkcjom, jak w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala, 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimediów i nawigacji, nastrojowe oświetlenie, trójstrefowa klimatyzacja oraz opcjonalny bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, TUCSON oferuje personalizację w zakresie komfortu, rozrywki i łączności.
TUCSON oferuje szerszą gamę zelektryfikowanych układów napędowych. Oprócz 48-woltowej miękkiej hybrydy, pełnej hybrydy i hybrydy typu plug-in, model jest również dostępny w wersji benzynowej z silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 150 KM i sześciobiegową manualną skrzynia biegów ( 6MT).
Nowy Nissan Qashqai
Nissan Qashqai, pomimo coraz większej liczby konkurentów, nadal świetnie radzi sobie na rynku crossoverów i zajmuje wysokie pozycje w rankingach sprzedaży. Jego trzecia
generacja wciąż korzysta ze sprawdzonej receptury poprzednika, udoskonalając ją jednak za pomocą nieco większych wymiarów, odświeżonej stylistyki, lepszych materiałów użytych do wykończenia wnętrza czy nowoczesnych silników. Obecnie klienci mogą również zamawiać wersję z innowacyjnym układem napędowym e-POWER, w przypadku którego za napęd kół odpowiada wyłącznie silnik elektryczny, a jednostka spalinowa występuje jedynie w roli generatora energii elektrycznej – samochodu nie trzeba więc ładować z gniazdka. Nowy Nissan Qashqai został zaprojektowany na nowej platformie CMF-C, która pozwoliła konstruktorom Nissana stworzyć samochód spełniający wysokie wymagania klientów w zakresie stylistyki, przestronności wnętrza, dynamiki i poziomu emisji dwutlenku węgla.
Peugeot 3008
Peugeot 3008 to jeden z największych bestsellerów segmentu kompaktowych SUV-ów. Rynkowy sukces Peugeot 3008 zawdzięcza nie tylko futurystycznej stylistyce i jedynemu w swoim rodzaju wnętrzu. Ten wielokrotnie nagradzany SUV charakteryzuje się odważną sylwetką, zaawansowaną technologicznie konstrukcją i wyrazistym przodem ze światłami FULL LED, które wyglądają bardzo dynamicznie. Znakiem rozpoznawczym 3008, oprócz LED-owych kłów jest też nowy wzór grilla. W jego centralnej części znajduje się logo producenta, a na środku maski umieszczona jest nazwa modelu.
Wykończenie auta charakteryzuje dobry smak, ciekawie prezentują się też wstawki z alcantary, a panoramiczne okno dachowe daje uczucie ogromnej przestrzeni w samochodzie.
Gama silnikowa obejmuje dwa jednostki benzynowe, jedną wysokoprężną oraz dwie hybrydy plug-in. Jedynie najmocniejszy wariant 1.6 PureTech Hybrid4/300 KM ma napęd na wszystkie koła, a pozostałe wersje są przednionapędowe.