Michael Lohscheller, dyrektor generalny Opel Automobile GmbH, ogłosił strategiczny plan PACE! dotyczący przywrócenia solidnych wskaźników finansowych oraz zwiększenia trwałej konkurencyjności i wzrostu.

Wszystkie inicjatywy PACE! mają przyczynić się do realizacji celów w zakresie wygenerowanie nadwyżki w przepływach pieniężnych z działalności operacyjnej, a także powtarzalnej marży operacyjnej dla działu motoryzacyjnego na poziomie 2% w pierwszej fazie do 2020 roku oraz 6% do 2026 roku. Połączenie sił ma uwolnić synergie w Groupe PSA na poziomie 1,1 mld EUR rocznie do 2020 roku i 1,7 mld EUR do 2026 roku. Wg Michaela Lohschellera wszystkie działania przyczynią się do obniżenia progu rentowności dla firmy Opel do 800 000 pojazdów, tworząc rentowny model działalności niezależnie od niesprzyjającej koniunktury.

r

Uzyskując dostęp do technologii Groupe PSA, Opel stanie się europejskim liderem obniżania emisji CO2. Do 2024 roku wszystkie europejskie linie modelowe samochodów osobowych zostaną zelektryfikowane — obok pojazdów z wydajnymi silnikami spalinowymi pojawią się wersje z silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów lub hybrydy z funkcją ładowania przez podłączenie do gniazda sieciowego. Do 2020 roku Opel będzie oferował na rynku zelektryfikowane cztery linie modelowe — będzie to między innymi Grandland X PHEV oraz Corsa nowej generacji dostępna jako w pełni elektryczny samochód.

Również do 2020 roku firma poprawi swoją konkurencyjność, obniżając koszty o 700 EUR na samochód. Efektywność wydatków marketingowych poprawi się o ponad 10 procent. Ogólna efektywność zwiększy się dzięki ograniczeniu złożoności we wszystkich pionach firmy poprzez obniżenie relacji kosztów ogólnych i administracyjnych do przychodów z 5,6% do 4,7% oraz realizację celu, jakim jest zbliżenie się firmy do branżowego poziomu referencyjnego pod względem relacji kosztów wynagrodzeń do przychodów. Wykorzystanie synergii będzie polegało również na optymalizacji nakładów na badania i rozwój oraz nakładów kapitałowych na poziomie 7–8% przychodów z działalności motoryzacyjnej, racjonalizacji procesów produkcyjnych i administracyjnych do 2020 roku, a także uwolnieniu 1,2 mld EUR kapitału obrotowego do 2022 roku.

Poprawa konkurencyjności zakładów produkcyjnych wpłynie na alokację produkcji nowych pojazdów, co zapewni lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych w następnej dekadzie. Dwie platformy Groupe PSA — CMP i EMP2 — zostaną wprowadzone we wszystkich zakładach Opla. Najpierw planowane jest uruchomienie produkcji SUV‑a opartego na platformie EMP2 w Eisenach w 2019 roku, a następnie opartego na platformie EMP2 samochodu z segmentu D w Rüsselsheim. Ulokowanie produkcji nowych zespołów napędowych w zakładach Opla będzie towarzyszyło przechodzeniu z podzespołów GM na silniki i skrzynie biegów Groupe PSA.

„PACE! uwolni nasz cały potencjał. Ten plan ma kluczowe znaczenie dla firmy w takich aspektach, jak ochrona pracowników przed skutkami osłabienia koniunktury oraz przekształcenie firmy Opel w zrównoważone, rentowne przedsiębiorstwo produkujące samochody elektryczne i działające w skali globalnej. Nasza przyszłość zostanie zabezpieczona, a typowo niemieckie atuty Opla przyczynią się do rozwoju Groupe PSA. Wdrażanie planu już się rozpoczęło, a wszystkie zespoły z zapałem starają się realizować jego założenia” — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel.

Plan opracowano z jasnym zamiarem utrzymania wszystkich zakładów oraz uniknięcia wymuszonej redukcji zatrudnienia w Europie. Niezbędna i zrównoważona redukcja kosztów pracy będzie realizowana z wykorzystaniem przemyślanych metod, takich jak innowacyjne koncepcje czasu pracy, programy dobrowolnych odejść z firmy oraz wcześniejsze emerytury.

Wszystkie nowe pojazdy marki Opel będą konstruowane w Rüsselsheim, a tamtejszy ośrodek stanie się globalnym centrum kompetencyjnym dla całej Groupe PSA. Wytypowano już pierwsze obszary kompetencyjne, tj. ogniwa paliwowe, niektóre technologie jazdy autonomicznej oraz rozwój systemów wspomagających kierowcę. Będzie to gwarancją wykorzystywania niemieckiej jakości inżynierskiej oraz przystępnych cenowo innowacji. Łącznie liczba platform wykorzystywanych w samochodach osobowych marki Opel będzie zredukowana z obecnych 9 do 2 w 2024 roku. Ponadto rodziny zespołów napędowych zostaną zoptymalizowane z obecnych 10 do 4. „Synchronizacja architektur i zespołów napędowych znacznie ograniczy złożoność prac rozwojowych oraz produkcji, pozwalając realizować efekty skali i synergie z korzyścią dla ogólnej rentowności” — powiedział Lohscheller.

Opel przestawi się na efektywne i elastyczne architektury pojazdów Groupe PSA szybciej niż pierwotnie zakładano. Od 2024 roku wszystkie modele osobowych Opli będą oparte na wspólnych architekturach Groupe PSA. Najbliższe nowości to Combo w 2018 roku oraz kolejna generacja bestsellerowej Corsy zaplanowana na 2019 rok. Kurs ten będzie stopniowo kontynuowany w tempie jednej dużej premiery rynkowej rocznie. Uwzględniając wszystkie warianty nadwozia, do 2020 roku Opel zaoferuje 9 nowych modeli. Oferta ta pozwoli wzmocnić siłę cenotwórczą marki Opel oraz zmniejszyć lukę wobec poziomu referencyjnego o cztery punkty procentowe.

Wzrost sprzedaży produktów odpowiednio pozycjonowanej i wzmocnionej marki Opel będzie wspierany przez takie inicjatywy, jak wprowadzenie jeszcze atrakcyjniejszych opcji finansowania, a także pełnej obsługi leasingowej w ramach powiązanych z marką usług finansowych.

Ponadto Opel wkroczy na ponad 20 nowych rynków eksportowych do 2022 roku. Oprócz tego firma Opel będzie analizowała globalne możliwości rentownego eksportu na odległe rynki w średnim okresie.

Aby zwiększyć obecność w atrakcyjnym finansowo segmencie lekkich samochodów użytkowych, Opel wprowadzi nowe modele i wejdzie na nowe rynki z jasno określonym celem zwiększenia sprzedaży takich samochodów o 25% do 2020 roku w stosunku do 2017 roku.

„PACE! to plan opracowany przez firmę Opel z korzyścią dla naszych pracowników oraz z myślą o natychmiastowej poprawie wyników” — powiedział Lohscheller.

[1] Definiowane jako rentowność inwestycji + amortyzacja - nakłady kapitałowe - skapitalizowane nakłady na badania i rozwój - zmiana kapitału obrotowego netto