Europa stała się pierwszym regionem na świecie, który zaczął stosować oznaczenie na oponach dotyczące przyczepności na lodzie. Umieszczono tam również symbol przyczepności na śniegu oraz kod QR prowadzący do bazy danych dotyczącej ogumienia. Nowe symbole pomagają konsumentom porównać różne alternatywy i wybrać bezpieczne opony, które m.in. ograniczają emisję spalin. 

Na terenie całej Unii Europejskiej etykiety na oponach ulegają modernizacji. Nowe oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zaczną stopniowo pojawiać się na oponach dostępnych w sprzedaży.

Sprzedawane w krajach Unii Europejskiej opony całoroczne, letnie oraz zimowe (bez kolców) otrzymały pierwsze etykiety w 2012 roku. Wymóg etykietowania dotyczył tylko opon do samochodów osobowych, SUV-ów i vanów, a wymagane informacje obejmowały opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Nowe etykiety muszą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie oraz kod QR. Wymagania te nie dotyczą opon zimowych z kolcami.

q

Właściwe opony na odpowiednie warunki

Stare etykiety nie informowały o pełnej charakterystyce opon zimowych. Nokian Tyres od lat pracuje nad rozwojem oznaczeń, a praca ta zaczyna przynosić efekty.

-W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie: rozwijanie jednej zazwyczaj zmniejsza drugą. Opony zaprojektowane dla Europy Środkowej podkreślają właściwości wymagane na gołych drogach, a symbol przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście działa i pozostaje bezpieczna w trudnych warunkach zimowych w krajach nordyckich. Z kolei symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich. Nie zalecamy używania opon zaprojektowanych dla Europy Środkowej w warunkach, do których nie są przeznaczone – mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager z Nokian Tyres.

Konsumenci zamawiają coraz więcej produktów przez internet. Możliwość sprawdzenia symboli na etykietach oraz zamawiania opon najlepiej dopasowanych do warunków użytkowania to dla nich istotna korzyść. W sklepach z oponami dostępna jest fachowa pomoc, ale w sieci o takie wsparcie o wiele trudniej - dodaje Morri.

Ogromna baza danych o wszystkich oponach

Kod QR to nowy element na etykiecie opon, który prowadzi użytkownika do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.

W przyszłości etykiety na oponach będą jeszcze bardziej rozbudowane, ponieważ będą również informować o ścieraniu, czyli zużyciu opony, oraz o przebiegu, czyli okresie eksploatacji ogumienia na drodze. Decyzja została już podjęta, ale opracowanie metod testowania zajmie lata - mówi Jarmo Sunnari, Standards and Regulations Manager z Nokian Tyres.

O czym informują kierowców nowe etykiety opon?

  • Opór toczenia wpływa na zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Opony zimowe w najlepszej kategorii mogą zaoszczędzić 0,6 litra paliwa na 100 km - w porównaniu do najniższej kategorii
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni wskazuje drogę hamowania. Na mokrym asfalcie najlepsze opony potrzebują prawie 20 metrów mniej niż opony z najsłabszej kategorii, aby zatrzymać pojazd jadący z prędkością 80 km/h
  • Wartość zewnętrznego hałasu toczenia wskazuje poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Korzystanie z cichszych opon zmniejszy poziom emitowanego hałasu
  • Symbol przyczepności na śniegu oznacza, że opona spełnia oficjalne wymagania i niezawodnie sprawdza się na śniegu
  • Symbol przyczepności na lodzie oznacza, że opona przeszła test przyczepności na lodzie i jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych w krajach nordyckich. Symbol ten jest obecnie stosowany tylko w przypadku ogumienia do samochodów osobowych