Volvo V40 245 km– Wrażenia z jazdy.
Volvo V40 jest produkowany od 2012 roku. Od tego czasu zyskał rzeszę zwolenników.
To, że Volvo postrzegamy jako markę prestiżową i bezpieczną dla nikogo nie jest tajemnicą. Warto jednak przypomnieć, że V40 to pierwszy model w historii marki, w którym wprowadzono poduszkę powietrzną dla pieszych. Samochód dostał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i został najwyżej w historii ocenionym samochodem pod względem bezpieczeństwa pieszych.
V40 to klasyczny pięciodrzwiowy hatchback. Konkuruje na rynku m.in. z BMW serii 1, Audi A3, Volkswagenem Golfem, Citroënem C4,, Mazdą 3.
SILNIK
Do testu dostaliśmy auto z benzynowym silnikiem T5 245 km. Turbodoładowana jednostka sprawdza się dobrze. Auto dynamicznie przyspiesza i nawet przy szybkiej jeździe pozwala swobodnie słuchać muzyki. Również właściwości jezdne V40 są na wysokim poziomie, choć na szybciej pokonywanych zakrętach występuje lekka podsterowność.
Od przeszło roku w ofercie producenta dostępne są nowe jednostki napędowe własnej konstrukcji z rodziny Drive-E: bardziej wydajne i oszczędniejsze. Pierwszy z nich to dwulitrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 152 KM występująca z manualna skrzynia biegów. Drugi silnik T3 150 KM jest dostępny w samochodach z sześciostopniowa skrzynia automatyczną i przyspiesz do setki zaledwie w 8,5 s. Najmocniejszy to T5 245 KM.
WYŚWIETLACZ CENTRALNY
Opracowany przez Volvo wyświetlacz centralny oferuje intuicyjna obsługę i pozwala w wygodny sposób poznawać zaawansowane rozwiązania techniczne samochodu, dostosować je indywidualnych potrzeb. Wszystkie informacje są wyświetlane na kolorowym 7-calowym ekranie o dużej rozdzielczości. Naciśnięcie przycisku MY CAR w konsoli środkowej pozwala uzyskać dostęp do wszystkich ustawień układów takich jak City Safety, układ aktywnej kontroli prędkości jazdy (ACC), układ ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania, układ kontroli czujności kierowcy czy układ monitorowania pasa ruchu wykorzystujący czujniki radarowe. Ciekawym i pomocnym rozwiązaniem jest też system informacji o znakach drogowych (RSI).
Multimedialne zestawy audio z 7-calowym ekranem wyświetlają także funkcje systemu nawigacji, kamery parkowania i DVD. Wszystkimi tymi funkcjami można wygodnie sterować za pomocą konsoli środkowej lub przycisków kierownicy, dzięki czemu można skupić uwagę na ruchu ulicznym.
ERGONOMICZNE FOTELE
Volvo przyzwyczaiło nas do tego że na swoim pokładzie ma jedne z najwygodniejszych foteli. Nie inaczej jest w V40. Widać że konstruktorzy poświęcili dużo czasu na zaprojektowanie ich ergonomicznej konstrukcji, sztywnej, lecz jednocześnie wygodnej, z bocznymi podparciami i ergonomicznym wyścielaniem. To szczególnie ważne jeśli planujemy spędzić w aucie wiele godzin. Przednie fotele wyposażone są między innymi w regulację podparcia lędźwiowego, która umożliwia niezwykle precyzyjne dostosowanie podparcia do sylwetki aktualnie zajmujących je osób.
ZMIANY NIE TYLKO POD MASKĄ
Nowością w ofercie będą 19 calowe felgi ze stopów lekkich Damara – czarne z szarymi akcentami. Aż dotąd 19 calowe felgi były wyposażeniem akcesoryjnym dostępnym wyłącznie jako kompletne koła wraz z oponami. Teraz będą opcją fabryczną. Pozostawiono przy tym odpowiedni profil kół tak, by nie ucierpiał na tym komfort pasażerów. Do palety lakierów metalizowanych wprowadzono nowy kolor Power Blue (jasny błękit), który był oferowany tylko w modelach serii 60. Całości zmian dopełnia aktualizacja rozwiązań systemu Sensus Connect, multimediów i nawigacji.
PODSUMOWANIE
Volvo V40 świetnie wygląda i doskonale się prowadzi. Nawet w długich trasach nie czujemy zmęczenia. Jest bardzo wygodnie i przestronnie, choć mam wrażenie że 188 cm to maksymalny wzrost żeby komfortowo czuć się w aucie. To co w Volvo zawsze było na pierwszym miejscu to bezpieczeństwo. I tak właśnie się czułem pokonując bieszczadzkie, ostre zakręty. Moje zauroczenie Volvo trwa nieprzerwanie od lat a V40 z nowoczesną, dwulitrową jednostką benzynową podtrzymuje ten stan.
DANE TECHNICZNE Volvo V40 Cross Country Summum T5 AWD Geartronic | |
Silnik / Pojemność | benzyna / 1969 cm3 |
Układ / Liczba zaworów | R4 / 16 |
Moc maksymalna | 180 kW (245 KM) / 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 350 Nm / 1500-4800 obr./min |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | automat Geartronic, 8 biegów |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | Dane producenta: 8,5 / 5,2 / 6,4 l/100 km Podczas testu: 9,5 / 7,2 / 8,2 l/100 km |
Długość / Szerokość / Wysokość | 4370 / 1783 / 1458 mm |
Rozstaw osi | 2646 mm |
Masa własna / Dopuszczalna | 1536 / - kg |
Bagażnik w standardzie Cena wersji testowanej
Tekst: Robert Gołaszewski |
335 l ok. 208 000 zł
|