Z okazji historycznej imprezy motorsportowej Rennsport Reunion na torze Laguna Seca w Kalifornii firma Porsche zaprezentowała nowe wcielenie modelu 935. 700-konny samochód wyścigowy z nadwoziem przypominającym legendarne Porsche 935/78 powstanie w limitowanej liczbie 77 egzemplarzy.

a

Od strony technicznej wyścigowy model, opracowany z myślą o hobbystycznych wyścigach i prywatnych szkoleniach na torach wyścigowych, bazuje na samochodzie sportowym o wysokich osiągach – 911 GT2 RS. Podobnie jak w przypadku historycznego przodka, większość paneli karoserii zastąpiono lub uzupełniono elementami z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP). Za sprawą zoptymalizowanej, wydłużonej tylnej partii nadwozia 935 mierzy 4,87 m długości, a jego szerokość wynosi 2,03 m.

Spektakularna aerodynamika została opracowana całkowicie od nowa. To hołd dla Porsche 935/78, zbudowanego na potrzeby startu w Le Mans. Z uwagi na wydłużony profil nadwozia, masywne błotniki oraz biały kolor bazowy fani nadali mu pseudonim „Moby Dick”. Te same cechy „odziedziczyło” nowe Porsche 935. Charakterystyczne wloty powietrza w przednich nadkolach, zastosowane również w przeznaczonym dla prywatnych zespołów Porsche 911 GT3 R, zwiększają siłę docisku przedniej osi. Równowagę aerodynamiczną zapewnia tylne skrzydło o wymiarach 1909 na 400 mm.

a

Liczne detale nadwozia nawiązują do zwycięskich maszyn z wyścigowej historii Porsche: aerodynamicznie zoptymalizowane felgi wzorowane są na obręczach 935/78, a diodowe światła na bocznych płatach tylnego skrzydła pochodzą z wyścigowego 919 Hybrid LMP1. Wyeksponowane, tytanowe końcówki wydechu przywodzą na myśl te z Porsche 908 rocznik 1968, z kolei boczne lusterka przywołują triumfujące ostatnio w Le Mans 911 RSR.

Podobne nawiązania można dostrzec w kokpicie. Dźwignia zmiany biegów z laminowanymi dodatkami z drewna stanowi odniesienie do wyścigowych modeli 917 i 909 Bergspyder oraz supersportowego samochodu Carrera GT. Kierownica z włókien węglowych i kolorowy wyświetlacz zostały przejęte z 911 GT3 R rocznik 2019. Masywna klatka bezpieczeństwa oraz kubełkowy fotel z sześciopunktowymi pasami zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Na życzenie dostępny jest też drugi fotel, dla pasażera. O optymalne chłodzenie kabiny dba układ klimatyzacji.

a

Nowe 935 napędza najnowocześniejszy 6-cylindrowy bokser biturbo o pojemności 3,8 litra, w dużym stopniu identyczny ze standardową jednostką montowaną w dopuszczonym do ruchu 911 GT2 RS. Za transfer siły napędowej do tylnych kół – z oponami o szerokości 310 mm – odpowiada 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa Porsche Doppelkupplung (PDK) ze sztywnymi poduszkami. Podobnie jak w drogowych modelach 911 z linii GT, do zmiany przełożeń kierowca używa manetek ergonomicznie umiejscowionych przy kierownicy. Typowy dla „911” rozkład mas zapewnia doskonałą trakcję i skuteczność hamowania. Sześciotłoczkowe, wykonane z aluminium wyścigowe zaciski typu monoblok w połączeniu z wewnętrznie wentylowanymi, rowkowanymi tarczami o średnicy 380 mm na przedniej osi gwarantują znakomite wartości opóźnień. Z tyłu zamontowano czterotłoczkowe zaciski z tarczami o średnicy 355 mm.

a

Tak samo jak drogowe 911 GT2 RS, ważące 1380 kg 935 wyposażono w układ stabilizacji toru jazdy PSM (Porsche Stability Management) wraz z kontrolą trakcji oraz systemem przeciwdziałającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). Dzięki tzw. przełącznikowi mapowania układy te mogą być osobno dostrajane lub całkowicie odłączane, zależnie od warunków jazdy.

Nowe Porsche 935 można już zamawiać w cenie od 701 948 euro plus lokalny VAT. Klienci zaczną odbierać swoje samochody począwszy od czerwca 2019 r., a ich dostawy będą odbywać się podczas specjalnie zorganizowanych wydarzeń. 

Opis techniczny Porsche 935 (typ 991, generacja II)

Koncepcja:
• Jednoosobowy, zbliżony do seryjnego, niehomologowany samochód wyścigowy.
• Baza: Porsche 911 GT2 RS (991.2)

Masa/wymiary:
• Masa własna: około 1380 kg
• Długość: 4865 mm
• Szerokość: 2034 mm (wraz z lusterkami bocznymi)
• Wysokość: 1359 mm
• Rozstaw osi: 2457 mm

Silnik:
• Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy aluminiowy bokser biturbo, zamontowany z tyłu, ze sztywnymi mocowaniami; 3800 ccm; skok 77,5 mm; średnica 102 mm; około 515 kW (700 KM)
• 4 zawory na cylinder, regulacja wałka rozrządu i wzniosu zaworów Vario-Cam Plus
• Elektroniczne zarządzanie silnikiem (Continental SDI 9)
• Metalowy katalizator z homologacją DMSB, 100 ogniw
• Tylny tłumik z dwiema zamontowanymi pośrodku końcówkami, historyczny design (Heritage Design)

Przekładnia:
• 7-biegowa skrzynia PDK ze sztywnymi mocowaniami i zmodyfikowanym drążkiem
• Dwumasowe koło zamachowe 
• Wewnętrzne, ciśnieniowe smarowanie olejem z aktywnym chłodzeniem oleju
• Dyferencjał o zwiększonym tarciu przystosowany do wyścigów

Nadwozie:
• Zoptymalizowane pod kątem masy nadwozie o kompozytowej, stalowo-aluminiowej konstrukcji z dodatkowymi elementami z włókien węglowych i Kevlaru® dla zapewnienia lepszej aerodynamiki i stabilności
• Tylne skrzydło z oświetleniem wbudowanym w boczne płaty
• Powiększone wloty powietrza ze zintegrowanymi reflektorami LED w czteropunktowej formie
• Zdejmowana klapa bezpieczeństwa w dachu, zgodna z przepisami FIA Art. 275a
• Aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka boczne
• 115-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa FT3 z zaworem bezpieczeństwa, zgodny z przepisami FIA Art. 253, zamontowany z przodu, na życzenie z przyłączem do szybkiego tankowania
• Wspawana klatka bezpieczeństwa
• Kubełkowy fotel Recaro z regulacją wzdłużną i wypełnieniem zgodnie ze standardem FIA 8862/2009
• Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa
• System podnośnika pneumatycznego (trzy gniazda)
• Gaśnica z elektronicznym odpalaniem

Zawieszenie:
Przednia oś: kolumny MacPhersona; kute wahacze, zoptymalizowana sztywność z wyczynowymi łożyskami sferycznymi, mocowanie kół za pomocą centralnej śruby; trójdrożne wyścigowe amortyzatory, wzmocnione drążki kierownicze; elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z przekładnią o zmiennym przełożeniu; stabilizator

Tylna oś: lekkie zawieszenie wielowahaczowe, elementy na przegubach kulowych (unibal); mocowanie kół za pomocą centralnej śruby; trójdrożne wyścigowe amortyzatory; stabilizator

Hamulce:

Układ hamulcowy
• Dwa osobne obwody dla przedniej i tylnej osi; regulowany balans hamulców

Przednia oś:
• Sześciotłoczkowe, aluminiowe, wyścigowe zaciski typu monoblok ze sprężynami zapobiegającymi odskakiwaniu klocków; stalowe tarcze, wentylowane wewnętrznie, o średnicy 380 mm, wyścigowe klocki hamulcowe, zoptymalizowane kanały chłodzące hamulce

Tylna oś:
• Czterotłoczkowe, aluminiowe, wyścigowe zaciski typu monoblok ze sprężynami zapobiegającymi odskakiwaniu klocków; stalowe tarcze, wentylowane wewnętrznie, o średnicy 355 mm, wyścigowe klocki hamulcowe, zoptymalizowane kanały chłodzące hamulce

Układ elektryczny:
• Panel instrumentów z rejestratorem danych COSWORTH ICD, stoperem Sport Chrono oraz wskaźnikiem doładowania o klasycznym wzornictwie
• Wielofunkcyjna kierownica CFK z ogranicznikiem prędkości w alei serwisowej oraz szybkozłączem
• PSM (Porsche Stability Management) z ABS-em, kontrolą trakcji TC i elektroniczną kontrolą stabilności ESC (z możliwością całkowitego wyłączenia)
• Konsola środkowa z przełącznikiem mapowania do regulacji ABS-u, ESC, TC oraz przełączania pomiędzy ustawieniami obwodami opon
• Aplikacja Porsche Track Precision Race
• Zintegrowany sterownik do mierzenia czasów okrążeń
• Lekki akumulator litowo-jonowy (Li-Fe-Po-), 60 Ah, szczelny, zamontowany w przestrzeni na nogi pasażera
• Wyłącznik awaryjny w kokpicie i na zewnątrz, po lewej stronie przedniej szyb
• Monitorowanie ciśnienia w oponach (TPMS)
• Klimatyzacja

Felgi/opony:

Przednia oś: jednoczęściowe kute obręcze z lekkich stopów 11,5 J x 18 ET 15,3 z centralną śrubą; opony transportowe Michelin 29/65-R18

Tylna oś: jednoczęściowe kute obręcze z lekkich stopów 13 J x 18 ET -10 z centralną śrubą; opony transportowe Michelin 31/71-R18

Kolor:
Szary lakier wodny Agate Grey; w opcji: liberia Martini

Cena pojazdu:
701 948 euro plus lokalny VAT. Dostawy od czerwca 2019 r.

911 GT2 RS: zużycie paliwa w cyklu łączonym 11,8 l/100 km; emisje CO2 269 g/km

„Ten zjawiskowy wóz to urodzinowy prezent od Porsche Motorsport dla fanów (Porsche) z całego świata” – mówi dr Frank-Steffen Walliser, wiceprezes oddziału Motorsport i sekcji modeli GT. „Ponieważ samochód nie ma homologacji, inżynierowie i projektanci nie musieli przestrzegać zwyczajowych reguł. Mieli więc swobodę w realizacji projektu”.

Red.