Wrażenia z jazdy Samochodem Roku 2017

Jechać swoim własnym tempem, słuchać zapomnianej muzyki, zwiedzać  tajemnicze miejsca – oto trudna sztuka (prawie) nicnierobienia do której zaprasza nas nowy Peugeot 3008.

Jako pierwszy w historii dokonał tego wyczynu!

Konkurs na Europejski Samochód Roku odbywa się od 1964 roku, ale Peugeot 3008 jest pierwszym SUV-em w historii który dokonał tego wyczynu. Każdego roku jury, składające się z kilkudziesięciu dziennikarzy z 22 krajów, tworzy listę modeli , które będą konkurować do nagrody. Spośród zgłoszonych pojazdów sędziowie wybierają najpierw finałową siódemkę, która następnie staje się przedmiotem ich szczegółowych testów i obserwacji. Zdobywcę najważniejszego europejskiego trofeum ujawnia się na wystawie samochodowej w Genewie. W finale  Peugeot 3008 pokonał m.in. faworyta – piękną Alfę Romeo Giulia. Na trzecim miejscu zameldował się Mercedes Klasy E. Tuż poza podium wylądowało Volvo S90/V90, a następnie Citroen C3 i Toyota C-HR.

Stylistyka - doskonała odpowiedź na oczekiwania klientów

Może to banał, ale trochę tak jest, że wyjątkowość auta mierzymy zazdrosnym spojrzeniem innych ludzi. Nowy 3008 to auto, obok którego nie można przejść obojętnie. To doskonała odpowiedź na oczekiwania klientów. Śmiałość designu -  profil maski, awangardowe krzywizny, chromowany grill z motywem szachownicy, radarem i kamerą, offroadowe, czarne nadkola. Urody dodaje też charakterystyczna, srebrna linia pociągnięta przez całą długość auta. Tył samochodu wyróżnia czarny panel, kryjący światła LED z motywem trzech pazurów, charakterystycznych dla Marki Peugeot.

Nowe Peugeot 3008 z nieco mdłym poprzednikiem, wprowadzonym w 2009 roku, łączy go jedynie nazwa.

Można by pomyśleć, że konstruktorzy auta maksymalnie skoncentrowali się na designie. Tymczasem styliści nie zapomnieli o środku. Kokpit Peugeot 3008 to zupełnie nowa klasa wśród kompaktowych SUV-ów. Gdy wsiadasz do nowego SUV-a nie sposób nie zwrócić uwagi na futurystyczną deskę rozdzielczą.  Uwagę przykuwa panel wirtualnych zegarów o przekątnej 12”, który ma możliwość konfiguracji oraz personalizacji dostarcza niezbędnych podczas jazdy informacji.

Panel centralny został wyposażony w 6 przełączników typu ,,Toggle switch”, które zapewniają bezpośredni dostęp do głównych funkcji auta takich jak system audio, klimatyzacja, nawigacja, parametry samochodu i telefonu. Na deser pozostaje do odkrycia zaawansowany system i-Cockpit Amplify oraz liczne innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Kierownica jest jeszcze bardziej kompaktowa niż dotychczas, a ekran dotykowy 8″ przypomina tablet, zainstalowany w centralnym punkcie deski rozdzielczej.

Kolejna mocna strona Peugeota 3008 to bagażnik. Zmieści się tutaj 520 l bagażu a po złożeniu oparć foteli auto połknie 1580 l. Taka pojemność powinna wystarczyć na większość urlopowych wypraw.

Kulturalny Francuz

Kulturalny, bo nie tylko wygląda i ale podczas prowadzenia zachowuje się tak, jak chciałbym żeby zachowywało się auto. Siedząc za kierownicą możemy poczuć się naprawdę komfortowo. Zawieszenie działa sprężyście i jednocześnie brak tu efektu bujania co przekłada się na pewność prowadzenia.

Pod maską może znajdować się jedna z dwóch jednostek benzynowych: 1.2 PureTech o mocy 130 KM lub 1.6 e-THP, generująca 165 KM. Diesle, poza topowym 180 AT, to jeszcze 1,6 BlueHDI o mocy 120 KM (MT lub AT) oraz słabsza, 150-konna wersja jednostki 2,0, sparowana z „manualem”.

Moim zdaniem

Nowy Peugeot 3008 to wyjątkowy model. Jako pierwszy SUV w historii nagrodzony prestiżowym tytułem Car of The Year  i 20 innymi nagrodami.

Peugeot 3008 jest naprawdę ciekawym autem, które odważnym designem i oryginalnymi rozwiązaniami oczaruje nawet bardzo wymagających klientów. Fakt, że w kilka miesięcy od czasu oficjalnej premiery, producent zebrał 200 tys. zamówień na swój flagowy model mówi sam za siebie.

Konkurenci:

Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan ,Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Renault Kadjar, Toyota Rav4.

Podstawowe dane techniczne:
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure
Silnik: 1598 cm3
Moc: 165 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy: 240 Nm przy 1400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4447/1841/1624 mm
Rozstaw osi: 2675 mm
Masa własna: 1300 kg
Średnia emisja CO2: 129 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 8,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,3 l/100 km
Trasa: 4,8 l/100 km
Cykl mieszany: 5,7 l/100 km (7,5 l w teście)

Podstawowa wersja Peugeot 3008 kosztuje 89 900 zł. Prezentowany na zdjęciach model z pakietem wyposażeniowym Allure i silnikiem 1.6 THP to wydatek 128 300 zł.

Tekst: Robert Gołaszewski