Znamy już najkorzystniejszą ofertę na pierwszy z podkarpackich odcinków trasy S19, a więc części międzynarodowego szlaku tranzytowego Via Carpatia opiewającą na ponad 230 mln zł.

Kwota 234 491 646,18 zł, oraz 34 miesiące na realizację i 10 lat gwarancji to najkorzystniejsza oferta na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Kamień” do węzła „Sokołów Małopolski Północ” o długości ok. 7,9 km. Złożyło ją Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. Brak odwołań od wyboru oraz pozytywny wynik kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych umożliwią podpisanie umowy na realizację inwestycji.

 a

Odcinek S19 od węzła „Kamień ” (z węzłem) do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (z węzłem), będący częścią trasy Via Carpatia, realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

Odcinek S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ, jest częścią dużego przetargu obejmującego swym zakresem zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Nisko Południe” (bez węzła) do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (z węzłem). Cały odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne:

- Zadanie A - Nisko Południe – Podgórze (dł. ok. 11,5 km)

- Zadanie B - Podgórze - Kamień (dł. ok. 10,5 km)

- Zadanie C - Kamień - Sokołów Małopolski Północ (dł. ok. 7,9 km)

S19 na Podkarpaciu w realizacji

 30,1 km - w użytkowaniu

66,85 km – koncepcja programowa w opracowaniu

54,2 km - w przetargu w trybie „projektuj i buduj” (6 odcinków z czego dla 4 wybrano najkorzystniejszą ofertę)

18,3 km – w przetargu na opracowanie koncepcji programowej (przed wyborem najkorzystniejszej oferty)

 

Międzynarodowy szlak Via Carpatia

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na samym Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały przebieg ma zapewnione finansowanie.

Na Podkarpaciu kierowcy korzystają z 30 kilometrów drogi ekspresowej S19, od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe. Na południe od Rzeszowa, tj. od węzła Rzeszów Południe do Barwinka (granica państwa) (dł. 85,1 km) trwają prace przygotowawcze polegające na opracowaniu Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Wartym podkreślenia jest fakt, iż na odcinku od węzła Babica do węzła Domaradz (dł. ok. 23,5 km), planuje się wykonanie 3 tuneli o łącznej długości ok. 4,6 km. Natomiast na północ od Rzeszowa, odcinek od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego (Lasy Janowskie) do Sokołowa Małopolskiego o dł. 54,2 km jest na etapie przetargu (wyłonienia wykonawcy) i został podzielony na 6 zadań realizacyjnych, które prowadzone będą w systemie „projektuj-buduj”. Zgodnie z rządowym PBDK prace zakończa się tu w 2021 roku.

 Jan Krynicki