Tomasz Chodkiewicz

Dyrektor sprzedaży Peugeot, Citroen, DS. Automobiles

Robert Gołaszewski: - Nie męczą Cię ostatnio wywiady? Car of the Year i kilkanaście innych nagród w krótkim czasie…

Tomasz Chodkiewicz: - Nie męczą (śmiech) to bardzo miłe, tylko trzeba znaleźć czas żeby móc się spotkać i porozmawiać.

Peugeot 3008 nieźle namieszało na rynku. Czy zgodzisz się z mną, że wraz z tym modelem weszliście w nowy, ważny rozdział w historii marki?

- Potwierdzeniem na to co mówisz jest przyznanie Peugeot 3008 tytułu Car of the Year 2017. To jest zaskoczenie zarówno dla  klientów indywidualnych i dla sieci dealerskiej. Dzisiaj generujemy klientów z innej półki. Przychodzą do nas klienci z Audi, BMW, z Mercedesa… dlatego, że samochód bardzo dobrze wygląda, jest dobrze doposażony i posiada systemy które oferują marki premium.

Przedsiębiorcy wiedzą, że na sukces firmy składają się m.in.: dobrze opracowana strategia i odpowiednio dobrany zespół. Podczas jednej z naszych rozmów mówiłeś o autorskim modelu współpracy zarówno z pracownikami jak i z partnerami z sieci sprzedaży.

- Generalnie postawiliśmy sobie za cel pokazać się jeszcze raz na rynku flotowym. Zaczynaliśmy wszystko od początku. Nowy zespół, nowa strategia sprzedaży do firm. W połowie 2015 roku, kiedy pracowałem jako dyrektor handlowy Peugeot, ale też zastępowałem dyrektora marki Peugeot,  dyrektor generalny zaproponował, żebym przyjrzał się jak funkcjonuje dział B2B. Po pół roku miałem pełny obraz tego co należy zrobić. Mieliśmy dwie możliwości. Albo przeprowadzić szkolenia pracowników i doprowadzić do tego, żeby ten team razem pracował, albo znaleźć inne rozwiązanie.

Czyli jednak większa zmiana?

- Idea była następująca. Pozyskać takie osoby z branży, które zajmowały się samochodami nowym i dostawczymi, pracowały u importera, ale też w sieci dealerskiej. Osoby, które bezpośrednio koordynowały pracę kilku marek. Taki team udało się zbudować . W zasadzie stworzyliśmy  nową strategię działania zespołu B2B. Po pierwsze całkowicie nowy dział handlowy. Po drugie powrót do świata mediów, czyli postanowiliśmy na nowo się pokazać, zakomunikować kim jesteśmy i co chcemy osiągnąć. Mieliśmy już całą gamę modelową i wiedzieliśmy, że grupa bardzo dynamicznie się rozwija. To był też bardzo mocny bodziec dla osób które do nas dołączyły. Jeszcze jeden bardzo ważny element, który cały czas rozwijamy, to sieć dealerska.  Wyselekcjonowaliśmy takich dealerów w sieci Peugeot i Citroen (punkty Peugeot Professional Center i Citroën Business Center), którzy poprzez dobry wizerunek i oferowaną jakość będą nas reprezentować i jedocześnie będą fundamentem sprzedaży samochodów do flot. Kolejny element jaki został wprowadzony to specjalny program serwisowy  Do końca roku postanowiliśmy sobie aby 100 proc. punktów, które sprzedają do klientów flotowych , tzw. Centra Biznesowe,  sprzedawały samochody używane pod swoim logo tzn. Peugeot Używany Gwarantowany i Citroen Select.

Jakie kryteria powinna spełnić firma, która chce współpracować z Grupą PSA?

Przede wszystkim interesują nas są aspekty jakościowe. Nie interesuje nas liczba punktów, interesuje nas jakość, jakie te punkty reprezentują. Każdy z dealerów ma określone kryteria, które musi spełnić.

Jednym z tych kryteriów jest posiadanie placu dla samochodów używanych z dedykowanym handlowcem. Przy sprzedaży samochodów nowych jest wymagany doradca handlowy oraz serwisowy, dedykowany wyłącznie do firm. Kolejne to spełnienie standardów wizualnych: samochód demonstracyjny, samochód zastępczy dla klienta flotowego, a od stycznia przyszłego roku posiadanie handlowca odpowiedzialnego za sprzedaż samochodów dostawczych. W tej chwili bardzo mocno stawiamy na szkolenia naszej sieci dealerskiej.

Wrócę do Peugeot 3008 bo to auto, które też na mnie zrobiło duże wrażenie. Czy po tym sukcesie będziecie mocniej stawiać na SUV-y?

Ofensywa SUV-ów zaczęła się trochę wcześniej od crossovera 2008, natomiast takim pierwszym SUV-em rzeczywiście jest model 3008.  To widać że idziemy w tym kierunku. Mamy mniejszego crossovera 2008, SUV-a 3008, teraz wprowadziliśmy 5008 a w przyszłym roku pojawi duży SUV, reprezentowany przez markę premium - DS7. To samochody sprzedawane w najwyższych wersjach  (Allure, GT), na które mamy bardzo dużo zamówień. Dzisiaj mamy taką sytuację, że na samochód trzeba dłużej poczekać. 

W Peugeot 3008 nie brakuje smaczków. Choćby wykończony fortepianową czernią pas na pokrywie tylnej czy oryginalne przyciski.

Klawiatura o której mówisz, nawiązuje do awioniki samolotowej, a same materiały użyte na drzwiach nawiązują do dobrych francuskich garniturów. Te samochody reprezentują zupełnie nową jakość.

 

Na deser o Twojej pasji, sporcie pełnym wyzwań i startach w Triathlonie. Kiedy znajdujesz na nie czas i czy musisz korzystać z urlopu żeby brać udział w zawodach?

Żebym mógł dobrze funkcjonować, muszę tak ułożyć sobie plan dnia żeby pobiegać czy poćwiczyć. Zwykle jest to wcześnie rano przed pracą. Staram się to robić regularnie. Jeśli chodzi o zawody to odbywają się one w niedziele, a na te międzynarodowe trzeba wziąć  urlop. Generalnie potrafię się zorganizować i wszystkim polecam taką aktywność.

Usunięto obraz.

Ale najbliższa impreza to nie będzie poranny trening…

- To fakt. O najbliższej imprezie można mówić w kategoriach wyczynu. Jest to impreza w Austrii w Klagenfurcie na dystansie 3800 m - pływanie, 180 km rowerem w warunkach górskich i na koniec założę buty biegowe żeby przebiec 42 km. W 2015 roku udało się przebiec taki dystans podczas Mistrzostw Polski i zająć dobre miejsce. W Klagenfurcie, podobnie jak w pracy, dam z siebie wszystko więc powinno być dobrze.

Usunięto obraz.